La Glace – København

20. juli 2011

Jeg har altid elsket kage. Det er en af mine favoritspiser her i livet og noget jeg også selv elsker at fremstille. Jeg er derfor ikke uerfaren i besøg ved konditoriet La Glace i København. Jeg har efterhånden været der minimum tre gange. Her i sommerferien havde vi lånt en lejlighed i København af noget familie i en uge, og så skulle vi da også forbi La Glace en af dagene, som en af sæsonens oplevelser. Vi valgte at bestille tre stykker kage og tage dem med hjem til kaffen. La Glace er også en café, og de tidligere gange jeg har besøgt stedet spiste vi kagerne der. Denne gang valgte vi dog at spise derhjemme. Caféen er ikke så stor, men den er pæn og ren, hyggelig og nydeligt indrettet med et lidt gammeldags udseende, hvilket bidrager til stedets charme.

Vi bestilte de følgende tre kager: Volmer Sørensen (nougat, flødeskum, makronbund, abrikosmarmelade, vanillecreme, marcipan), Efterårskagen (chokoladebunde, chokoladetrøffel, pyntet med chokolade) og Rubinstenskagen (romfromage, makronbund, vandbakkelser, flødeskum).

Volmer Sørensen er en god blanding. Et godt valg til dem med en lidt sød tand (det kan dog argumenteres at det er alle kager …). Nogle af de andre kager, som kun har én type fyld, kan godt blive lidt for meget, men Volmer Sørensen kagen har et lag med vanillecreme og et lag med nougatcreme, og de to lag balancerer hinanden fint. Kagen er blød og lækker og abrikosmarmeladen er smurt på i et generøst lag.

Efterårskagen er en fantastisk chokoladekage. Chokoladefyldet er blødt og cremet og smager friskt, bundene er også bløde, og hele molevitten er dækket i yderligere chokolade og dekoreret med chokolade. Hvis du elsker chokolade, så er dette en kage for dig. Man kan smage at den er bagt på ingredienser af god kvalitet.

Rubinsteinskagen var kærestens valg, da han er glad for rom. Jeg fik derfor kun en smagsprøve på den. Romfromagen lever dog op til sit navn, da den har en god, gennemtrængende smag; Den smager rent faktisk af rom. Man kan få visse billigere produkter, fx rombudding, romkugler osv., som reklamerer med rom, muligvis dufter af rom, men ikke rent faktisk smager af det. Dette er ikke et problem med denne kage, så hvis du gerne vil have en god romkage, så er dette en mulighed.

Hvad angår kvalitet og smag, er der intet at kritisere, men der er tale om dyre kager. Meget dyre kager. For 52 kr. kan du i La Glace kun få et enkelt stykke kage, mens du andre steder kan få en hel lagkage for dig selv.

Nu var dette som sagt ikke mit første besøg i La Glace, så jeg husker endnu dengang kagestykkerne kostede under en halvtredser. Jeg er dog villig til at betale lidt ekstra en sjælden gang imellem for at få et ordentligt stykke kage. Men jeg er dog overbevist om at udover at prisen er steget er kagestykkerne også blevet mindre. De tidligere gange jeg besøgte stedet husker jeg at jeg fik et ordentligt stykke, hvor jeg gik derfra og følte mig mæt. De stykker vi blev præsenteret for i dag var små. Ikke minimale, men til 52 kr. forventer jeg ikke bare fantastisk kvalitet men også kvantitet af en acceptabel karakter, og dette manglede der. Dette er første gang jeg har været på La Glace og følt mig snydt, og dette tæller dengang hvor jeg betalte mere end 40 kr. for et glas mælk! Jeg synes det er én ting at prisen ryger i vejret, men at produktet derudover også mindskes, det er jeg ikke tilhænger af. Måske tager jeg fejl og kagerne er ikke blevet mindre – men i så fald er prisen for høj i forhold til det vi fik med hjem. Uanset hvordan man vælger at se på det, så mener jeg ikke at kvantiteten laver op til de forventninger prisen giver, uanset hvor godt kagerne smager (og de smager faktisk fantastisk!). Jeg giver derfor kun La Glace i København tre kattepoter, da jeg ikke længere er sikker på, at jeg har lyst til at komme igen.

TITEL: La Glace

ADRESSE: Skoubogade 3, 1158 København

WEB: http://laglace.dk/

BEDØMMELSE:     

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

