Restaurant Caramba – Nyborg

3. oktober 2012

Vi havde på nettet købt et værdibevis, hvor man til halv pris kunne få en forret (bestående af nachos) og en hovedret (enchiladas med ris og salat) til 2 personer, så turen gik til Restaurant Caramba i Nyborg.

Det første indtryk af restauranten var ikke i kategorien “Imponeret”. Det var et lidt snusket sted med et rodet interiør. Diverse mexikanske nips stod overalt i lokalet, og det føltes som en mexikansk udgave af et tredjerangs pizzeria. En enorm kamin optog det meste af pladsen i den ene ende og var fyldt med små mexikanske dukker. Borde og stole, som der ikke var mange af, matchede ikke, hverken til hinanden eller de andre borde og stole. Menukortet var også lettere snusket, som papirsmenukort nu engang bliver.

Forretten var hjemmelavede nachos, som var udmærket men ikke imponerende. De lignede hjemmelavede, som lovet, og portionsstørrelsen var passende som forret. Vi kunne vælge mellem en lille portion til hver eller en stor til deling. Der var desværre ingen guacamole dertil. Jeg kan ikke sige at det var “landets bedste” nachos, men de var OK. Jeg synes måske man skal gøre lidt mere ud af tilbehøret, hvis man gerne vil vinde titlen som landets bedste nachos – i sig selv er nachos jo ikke noget særligt.

Hovedretten var enchiladas, hvor vi kunne vælge mellem fyld af oksekød, kylling eller vegetar. Vi valgte derfor en med oksekød og en med kylling, så vi kunne dele og smage lidt af det hele. Begge retter lignede hinanden til forveksling – den eneste forskel var fyldet indeni. Begge retter blev serveret med ris og salat.

Salaten var af udmærket kvalitet. Det var ikke en bunke slatne tomater og tørre agurker, som man kunne have forventet. Der var gjort lidt mere ud af det. Det negative aspekt går på at det ikke virkede specielt mexikansk – det var stadig bare en dansk salat.

Kødet i enchiladaerne var udmærket tilberedt, skønt jeg fandt kyllingekødet en anelse tørt. Dog var der tale om trævlet kyllingekød, hvilket jeg bestemt finder meget positivt. Jeg havde forventet det sædvanlige stegt kyllingefilet i tern, så det var en rigtig fin variation. Selve pandekagen var meget, meget tynd. Jeg kunne knapt nok smage den, hverken i form af reel smag eller konsistens. Jeg ville faktisk have foretrukket en købetortilla, hvis det var, da der i det mindste hér er mere modstand.

Som irritationsmoment bliver jeg nødt til at nævne tallerknerne. Jeg fik serveret min mad på en tallerken, der var ujævn i bunden, så hver gang jeg forsøgte at skære et stykke af min mad, drejede hele tallerkenen rundt. Der er ingen der siger, at man skal spendere en formue på servicet til sin restaurant – men en vis form for kvalitet har man nu alligevel pligt til at opfylde.

Desserten var ikke inkluderet i prisen, men vi måtte selvfølgelig prøve den alligevel. Det var et meget begrænset dessertkort, hvor man havde valget mellem en eller anden form for is eller nøddetærte med vanilleis. Vi valgte det sidste.

Tærten var OK, men igen lidt tør. Jeg tror dette tildels skyldes at de valgte at genopvarme tærten. Desto tættere på midten af tærten jeg spiste fra, desto bedre var den – men kanten var meget tør. Den tilhørende vanilleis (som ifølge menukortet var hjemmelavet) var OK, men ikke “vanilleagtig” i nogen særlig grad.

I bund og grund må jeg klassificere mit besøg som uimponerende. Ledsageren og jeg diskuterede besøget efterfølgende, og vi kom frem til at meget af oplevelsen på Restaraurant Caramba udsprang fra stemningen, som ikke var optimal. Det rodede interiør gjorde det svært at tage stedet seriøst, og det er ikke et sted, som jeg selv ville kalde en “restaurant”. Det kræver en lidt større indsats, i min vurdering. Stedet synes som om at ejerne tog på loppemarked og købte alt hvad der så ud som om kunne minde om Mexico – og det er sjældent en fornuftig plan.

Maden var i og for sig udmærket, men ledsageren mener at det vil føles bedre, hvis indretningen blev højnet gevaldigt, fx ved at maden bliver serveret på noget lidt mere spændende service end blot de billigste hvide tallerkener der findes (og så må de gerne stå stille, når man skærer i maden!).

Jeg fik desværre ikke mulighed for at smage deres guacamole (en af mine favoritter), da jeg er særlig kritisk overfor noget sådan. Det er svært at lave en god guacamole, da den bør serveres frisk, hvilket sætter hindringer i vejen for hurtig sammensætning af retterne. Man kan sige meget om en mexikansk restaurant ud fra deres guacamole. Jeg spiste et sted engang, hvor de forsvor at guacamolen var hjemmelavet, men det var tydeligt for mig at det var lavet på pulver – og det bliver aldrig til guacamole uden frisk avocado.

Jeg giver i sidste ende Restaurant Caramba i Nyborg tre kattepoter, da jeg tror at de kan være bedre end de umiddelbart synes. Bestil deres mad som takeaway i stedet! Takeaway mad bedømmes på en anden måde end hvis man bestiller og spiser det i en restaurant, og selve restauranten taler ikke i Carambas favør. Det er lige før at selve oplevelsen ved at spise på stedet trækker restauranten ned på to kattepoter – men de får chancen, og så håber jeg at de kan leve op til de tre kattepoter de har fået.

TITEL: Restaurant Caramba

ADRESSE: Slotsgade 9, 5800 Nyborg

WEB: http://www.caramba.dk/

BEDØMMELSE:     

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

