Hindenburg Pizzeria i Oure

24. juni 2011

Engang imellem sker det at vi besøger familien, denne gang mine forældre. Det var således at min kære moder var bortlovet andetsteds da vi ankom fredag, så aftensmaden den første aften blev min fars ansvar. I gamle dage plejede vi at få pandekager til aftensmad, når det var far, der stod for menuen, så gode minder har man da om sådanne arrangementer, uagtet at den fantasifulde forælder indenfor madens verden i min familie altid har været af hunkøn. Dengang var vi tilfredse med sukker og syltetøj (fortsat en af mine favoritter) og nogle gange sirup, men nu til dags når vi virkelig går til den, eller hvis vi fejrer Pandekagens Dag (TIP! Altid tirsdag efter fastelavn), får vi dem også med fx nutella og is (en ren vinder) og bananstykker (med lidt appelsinsaft på så de ikke bliver så hurtigt brune). Hvis vejret er til det, så er friske jordbær jo heller ikke at kimse af.

Det må dog så indrømmes at det ikke var pandekager vi fik denne fredag, i stedet bestilte vi pizza fra det lokale pizzeria – Hindenburg Pizzeria i Oure. Vi valgte at bestille tre forskellige så vi kunne smage lidt af hvert. Jeg var i humør til en indbagt pizza, så vi bestilte en med spaghetti bolognaise. Derudover valgte vi en kødpizza med cocktailpølser, skinke, oksekød og kylling, og til slut en “kalorielet” salatpizza med salat, tomatskiver, kebab og dressing eller ost. Det var nu ikke så meget det kalorielette aspekt vi interesserede os for, men hellere fordi vi godt kan lide en salatpizza med kebab.

Serveringen var tjep. Vi fik at vide at pizzaerne ville være færdige om et kvarter, hvilket de også var, så fin og hurtig service.

Den indbagte pizza var mit første valg, så jeg var naturligvis spændt på om den levede op til mine forventninger. Den var bagt fint og bunden var udmærket – jeg syntes måske at den var lidt lille. Bolognaise delen af pizzaen var måske lidt af en skuffelse – pizzaen/saucen smagte ikke rigtig af noget. Med retten fulgte der en lille plastikbeholder med ekstra tomatsovs, som dog heller ikke tilføjede retten den store smag. Jeg kan godt lide når forhandlere tør få deres mad til at smage af noget i stedet for at tone alt ned til en svag generisk undertone for at tilfredsstille de små børn, eller hvem det nu er de forsøger at behage smagsmæssigt. Pizzaen var udmærket uden at være fantastisk.

Så tog vi hul på salatpizzaen, hvor de dog havde glemt at komme dressing på, selvom vi udtrykkeligt bad om det (man kunne selv vælge om man ville have ost eller dressing på sin pizza). Kebabkødet smagte rent faktisk af noget og der var et fint lag af tomatskiver på. Hvis de nu havde husket dressingen, så ville jeg nok være mere positivt stemt overfor dette valg. Jeg vil dog sige at bortset fra at der var salat og tomatskiver på pizzaen, så var der ikke meget kalorielet over den. Dejen var den samme som alle de andre, og jeg regner med at den lovede dressing ville have været den sædvanlige mayonnaise/creme fraiche dressing, som ikke plejer at være den mest kalorielette i verden (men som smager godt på en salatpizza). Men hvis du er så interesseret i at spise sundt og kalorielet, hvorfor bestiller du så pizza?

Så kom vi til kødpizzaen. Den er svær at lave forkert. Sunde pizzaer forstår pizzeriaer sig sjældent på, men kødpizza er lige sagen. Den smagte fint – men jeg må nu sige at de da umuligt kunne skære cocktailpølserne tyndere ud. Jeg husker endnu dengang – for år tilbage – hvor de skar pølserne over én gang på langs – og så følte jeg mig forurettet over det. Nu til dags skal der mere til. Folk vil gøre meget for at spare. Da jeg var ung og studerende og nogle gange fik pizza udefra, så talte jeg altid efter hvor mange hele cocktailpølser der var gået til på pizzaen, og dette indgik så i bedømmelsen. Her var der så mange små stykker at det ikke var muligt. Det er hårdt at være cocktailpølse nu om stunder.

Serveringen var hurtig og pizzaerne var udmærket. Der er ikke tale om kulinarisk storhed, men hvis man en aften gerne vil have noget hurtigt og nemt, så er Hindenburg Pizzeria i Oure et OK valg. Efter lange overvejelser får stedet tre kattepoter – den ene er dog ikke så stor.

 TITEL: Hindenburg Pizzeria i Oure

ADRESSE: Landevejen 149, 5883 Oure

BEDØMMELSE:     

