Kulinarisk Sydfyn – madmesse i Svendborg

25. juni 2011

Der er visse ting i min familie, som vi elsker. En af disse ting er gratis smagsprøver. Til nøds vil vi gerne betale en entrébillet, hvis alt derefter koster gratis. Vi besøger altid diverse madmesser i løbet af året – det er altid noget vi ser frem til. Nogle gange bliver vi dog skuffet, ligesom sidste år hvor vi deltog i Eat ’10 i København. Det plejede ellers at være så godt, men sidste år var ren elendighed. Det er heldigt jeg ikke havde min anmelderblog dengang – det var ikke mange kattepoter, der ville være blevet delt ud.

Men Kulinarisk Sydfyn – Svendborg Madmesse er en helt anden sag. For 40 kr. i entré er det meget billigt, og der var meget at tage sig til.

De foregående år foregik arrangementet nede ved havnen, men i år havde de flyttet det op i byen. Jeg var imponeret over hvor stort et område de havde spærret af til det. Det var også en fin inddeling, hvor fx vin og øl afdelingen (som man skulle betale ekstra for at smage ved) var samlet på torvet. Der var kun et enkelt stortelt slået op – dem gjorde de ellers stort brug af sidste gang, hvilket ikke er et plus. Jeg kan selvfølgelig se pointen hvis det begynder at regne, men det bliver meget varmt inde i teltene og proppet med mennesker. Vi kom selvfølgelig ved åbningstid og startede i teltet, men da vi gik forbi teltet igen på vej ud, kunne vi godt se at der var alt for mange mennesker derinde. Man mister jo lidt lysten, hvis man skal skubbe og mase sig vej igennem større menneskemængder for at komme til, så jeg er glad for telttabet. Så må man jo tage en paraply under armen, hvis der er udsigt til regn – eller stå det igennem.

Der var mange boder til messen med fine smagsprøver de fleste steder. Der var selvfølgelig nogle steder som skilte sig ud, men dem vender jeg tilbage til om et øjeblik. Der er altid masser af smagsprøver på syltetøj, pesto, olivenolier og forskellige oste og pølser. Det var interessant at observere, hvordan smagsprøverne rent faktisk smagte forskelligt. Nogle kan jo godt fristes til at tænke, at “Nå ja, det er jo samme type vare, så det smager nok ens”, men der er rent faktisk forskel. Tag nu olivenolien. Dem havde de flere steder, forskellige varianter. Jeg prøvede mindst tre forskellige hvidløgsolier (jeg kan godt lide hvidløg). Den ene havde en fin eftersmag af hvidløg, den anden var meget svag i smagen, og den tredje smagte for meget af olie.

Der var forskelligt brød og nogle enkelte steder med bolcher, lakrids og chokolade – dog ikke det store i år. Jeg har måske en lidt sød tand, så jeg udsøger mig altid disse steder som noget af det første. Sidste år delte Konnerup fantastiske flødeboller ud og var helt klart vinder af madmessen i 2010. I år var det lidt mere begrænset. De havde smagsprøver på lakrids og så solgte de is, som man også kunne få små smagsprøver på. De havde en interessant koldskålsis lavet med kærnemælk og citron. Den var OK. Vi delte to iskugler med jordbær og chokolade. Chokoladen smagte fint igennem, men jordbærisen var meget tynd og svag.

Der var også smagsprøver på saft, juice, iste osv., hvilket var meget passende, når man lige havde fået smagt på nogle pølser eller noget brød og trængte til noget at skylle det ned med. Nogle enkelte steder blev der solgt madlavningsredskaber af forskellig art – ét sted solgte de silikoneforme til chokolade, is og kager. Uha, jeg var fristet. Jeg har jo min egen samling derhjemme af diverse bageforme, og jeg ville gladeligt optage mange flere skabe med det hvis jeg fik lov … Men vi skyndte os videre. Tilbudene var nu heller ikke rigtige tilbud – lidt i den dyre ende.

Men nu kommer vi til højdepunkterne – vinderne af messen.

Der var mange særlige indslag iblandt. Der var for eksempel honningsælgeren. Der var mere end ét sted hvor de solgte honning, men ét sted havde de nogle helt særlige typer – fx citronhonning og nøddehonning. Der var mange spændende varianter. Så var der et sted hvor de solgte chokoladesmørepålæg – de havde nogle med macademianødder og med mørk chokolade og orangesmag. Det var vældig lækkert. Hotel Svendborg delte bitte små madportioner ud – jeg tror den ene vist var noget oksekød med karry. Det var dejlig mad, og det er altid herligt når udstillerne gør lidt ekstra ud af det. Det er jo ikke fordi vi kræver et fuldt måltid, det er jo smagsprøver vi kommer efter. Vi vil smage så mange ting som muligt, ikke så meget som muligt.

Men vinderen af Kulinarisk Sydfyn 2011 var fiskehandleren fra Bagenkop – Bagenkop Fællessalg. De havde lavet en lille anretning med et lille stykke rugbrød med rygeost, røget makrel, radiser og agurk. Det var enkelt, men helt fantastisk. Igen en udstiller som har gjort lidt ekstra ud af det. Os kendere værdsætter det. Jeg kom forbi to gange, og ventede endda tålmodigt anden gang mens de gjorde endnu en plade klar.

Vi havde en rigtig god dag på madmessen og for 40 kr. var det en billig fornøjelse. Der var et fint udvalg af smagsprøver og mange gode oplevelser. Det er helt klart til fire kattepoter. Vi afventer allerede næste års arrangement.

TITEL: Kulinarisk Sydfyn

ADRESSE: Svendborg

WEB: http://www.kulinarisksydfyn.dk

BEDØMMELSE:     

