Vaffelhuset – Kerteminde

16. juli 2011

Hvert år er der kirsebærfestival i Kerteminde, og i år besluttede vi at tage derhen for at se det lidt an. Dette er dog ikke en anmeldelse af festivalen, men af Vaffelhuset i Kerteminde. I forbindelse med kirsebærfestivalen kan man naturligvis købe diverse madvarer, hvor der er kirsebær indblandet, ikke mindst hos Vaffelhuset, som sælger kirsebærsoftice. Dét skulle vi naturligvis smage.

Vaffelhuset er aldrig svær at finde, da de bager deres vafler selv. Man skal blot gå efter næsen. Hvad er bedre reklame end duften af nybagte vafler?

Der er for det meste kø ved Vaffelhuset og på grund af dagens anledning var den bestemt ikke mindre i dag. Men vi stod troligt og ventede. Imellemtiden besluttede vi os for hvad vi ville have. Kirsebærsofticen skulle vi jo smage, men gammeldags is med kugler, guf og hele molevitten er jo altid godt. Heldigvis har butikken noget der hedder en “Kerteminde special”, hvor man får tre kugler, softice, guf, chokoladeovertræk og flødebolle. Den tog vi så.

Det var en kæmpeis. Overvældende. Altså, ikke for min kæreste, som også blev tvunget til at spise noget af min, da jeg ellers ville stå der endnu, men for mig. Jeg kunne godt have tænkt mig en Kerteminde special med to kugler, det ville have været mere passende! Men til 45 kr. var det en kæmpeis og billigt til prisen.

Det var tydeligt at vaflen var hjemmebagt. Den var sprød og holdt sig sprød længe, og der var mere vaffel i vaflen end i vaflerne man ser andre steder, hvor de ikke bager vaflerne selv. I bunden kom der guf, efterfulgt af tre kugler is (en kugle var dog naturligvis mere end blot én kugle lavet med skeen – ligesom alle ordentlige ishuse gør). Der var mange isvarianter at vælge imellem, og der var noget for enhver smag. Ovenpå islaget kom der et lag flydende chokolade, som selvfølgelig hurtigt blev stift da det kom i kontakt med isen. Det var faktisk en rigtig god idé, da chokoladen indkapslede iskuglerne mens man spiste softicen, hvilket betød at iskuglerne ikke var smeltet inden man nåede ned til dem. Jeg vil dog sige at jeg ikke brød mig om dette chokoladeovertræk. Jeg er faktisk ikke sikker på at det er rigtig chokolade – det smagte i hvert fald ikke specielt af chokolade. Jeg tvang kæresten til at spise det meste af det, så jeg kunne komme videre ned til isen.

Oven på isen kom en enorm mængde softice. Vi troede måske at vi ville få en smagsprøve, men her var der nok softice til at fylde en is for sig selv. Kirsebærsmagen var ikke overvældende, men den var der, og softicen smagte godt og cremet.

På toppen kom der så en flødebolle, af den billige slags, som var gammel og kedelig og egentlig slet ikke smagte godt. Da vi bed i den, kunne vi se at skummet havde trukket sig tilbage fra bunden, hvilket gamle flødeboller gør.

Til 45 kr. synes jeg dette var en kæmpeis. Vaflen, softicen og isen var gode, guffet som det plejer, flødebollen og chokoladeovertrækket var ikke noget plus. Det er dog helt sikkert et sted jeg vil komme igen (og et sted jeg allerede har besøgt mange gange før), og på grund af de hjemmelavede vafler, den specielle kirsebærsoftice og det fine udvalg af is giver jeg Vaffelhuset i Kerteminde fire kattepoter. Jeg vil dog til slut igen lufte min skuffelse over flødebollen og chokoladeovertrækket – når resten nu er så godt med en fantastisk kvalitet, så er det synd at smide det hele væk på grund af dårlige produkter som de to nævnte.

TITEL: Vaffelhuset

ADRESSE: Trollegade 2D, 5300 Kerteminde

WEB: http://vaffelhuset.dk

BEDØMMELSE:     

