Lause’s Grill – Nyborg

29. juli 2011

Lige pludselig kom sommeren tilbage. Solen skinnede ikke hele tiden, men selv når der var overskyet var det varmt. Så hænder det engang imellem at man får lyst til en is.

Egentlig var vi taget til Nyborg for at gå en tur ved havnen, men så blev vi jo lokket ind af ishuset og dens løfter om dejlig kølig is. Lad mig dog lige nævne først at det faktisk er en fin tur man kan gå ved den nye havn. Der er nogle spændende nye lejligheder (bygget omkring 2006), så stedet er bestemt et kig hver – også uden is.

Lige midt for havnen i Nyborg ligger Lause’s Grill. Som navnet antyder gør de sig en del i at sælge grillmad af forskellig art, men det så vi ikke så nøje på denne gang. Vi havde kun øjne for isskiltet. Og hvilket imponerende isskilt det var! De har nok omkring 16 istyper at vælge imellem (edit: i 2012 har de endnu flere valgmuligheder!). Der er noget for enhver smag. Jeg havde ellers tænkt at jeg kun skulle have en lille is denne gang med kun to kugler … men så havde de jo så stort et udvalg at jeg måtte tage til takke med tre. Sådan er det nogen gange, så må man ofre sig.

Én kugle is svarer til tre skrab med skeen, så det er lige som det skal være. Jeg føler mig jo altid snydt hvis jeg kun får ét skrab pr. kugle. For fem kroner ekstra kunne man få softice eller en flødebolle. Min kæreste fik sin is med softice; det var en udmærket portion, dog aldrig så kæmpe som det vi oplevede ved Vaffelhuset i Kerteminde – men det er så også meget svært at slå. Til gengæld er udvalget af is i Nyborg større.

Lause’s Grill sælger også churros (spanskrør) med softice, og det er første gang jeg ser churros udenfor Tivoli og Bakken. En portion kostede 25 kr. Der var nogle foran os, der købte dette, og portionen så mig noget klejn ud til den pris. Men de har dem da, hvis man leder efter et sted på Fyn hvor man kan få dem.

En is med tre kugler koster 30 kr. og der er et kæmpe udvalg af varianter at gå igennem. Det er helt sikkert et sted vi vil besøge igen, hvis vi leder efter en god is til billige penge, derfor får Lause’s Grill fire kattepoter.

TITEL: Lause’s Grill

ADRESSE: Havnepladsen 2, 5800 Nyborg

WEB: http://lause.dk/

BEDØMMELSE:     

