Restaurant Carlslund – Odense

8. oktober 2011

Det havde efterhånden været noget tid siden vi havde været ude at spise, så vi bestilte bord ved restaurant Carlslund i Odense. Distancemæssigt lå restauranten tæt nok på os til at vi kunne gå derhen, og egentlig havde vi fået lidt lyst til god, gammeldags, gedigen dansk mad, hvilket er hvad Carlslund serverer.

Carlslunds signaturret er æggekage ad libitum, og det var også den ret, jeg havde mest lyst til, ud af de retter, som de serverer ad libitum. Min ledsager valgte deres biksemad ad libitum. De har omkring seks forskellige gammeldags retter, som alle sælges ad libitum. De sælger dog også portionsanrettede måltider og et udvalg af smørrebrød – skulle man få lyst til at komme forbi til frokost engang.

Restauranten ligger ude i skoven i en ældre bygning. Når man træder ind, er det som at besøge bedstemors stuer. Der er lavt til loftet og gamle møbler og dekor, der passer til stilen. Vi blev placeret ved et meget lille bord, hvor det senere viste sig at der ikke var plads til alt vores mad. Ketchup, sennep, salt, peber og deslignende måtte sættes i vindueskarmen bare så vi kunne være der. Vi sad ved siden af en radiator, som der træk kold loft ind fra, så jeg måtte tage min cardigan på igen. Der plejer ellers hurtigt at blive varmt i restauranter, men hos Carlslund skal man medbringe egen kropsvarme. Udsigten fra vinduet var til en lille gård, hvor de ansatte gik ud og røg, når de havde pause. Heldigvis kom vi ikke om sommeren, så vinduet var lukket og vi slap for stanken af røg.

Æggekagen blev serveret i en varm pande med flæsk, bacon, purløg og en masse tomat. Det hele var stablet i et højt tårn ovenpå æggekagen. Der var rigeligt af det og selve æggekagen var udmærket. Jeg var lidt bekymret for, om de inkluderede tomater kun bestod i “et par stykker”, som man tit ser når man fx får salat til sin hovedret, men der var en stor bunke. Jeg ville stadig gerne have haft lidt andet (grønt) tilbehør til, men jeg stjal nogle af rødbederne fra ledsagerens tallerken. Jeg havde overvejet at bestille en salat ved siden af, men jeg synes det var alt for dyrt at skulle betale 65 kr. ekstra for det – så hellere nøjes med tomater og stjålne rødbeder. Der blev dertil også serveret rugbrød og små smørpakker.

Æggekagen i sig selv var udmærket. Flæsket var ikke noget at råbe op om, hvilket Carlslund ellers gør. Det smagte som det færdige, langtidsholdbare flæskeskær man kan købe i supermarkederne og var bestemt ikke noget jeg ville anbefale. Heldigvis kan man eftersigende bede om enten kun at få flæsk, kun at få bacon eller at få begge dele, hvis man bare beder om det ved bestilling. Baconen var bedre, men lidt for gennemstegt til min smag. Den var ikke så brændt, at den smuldrede (der var stadig en smule bid i), men det var ikke den bedste bacon jeg har smagt. Rugbrødet var ganske udmærket og smagte friskt.

Biksemaden blev serveret med spejlæg, rødbeder og rugbrød. Det smagte udmærket – kødet var veltilberedt og spejlæggene var kun stegt på den ene side (dette kræver altid lidt mere tålmodighed end hvis man steger dem på begge sider).

Til maden fik jeg en lille flaske vand til 20 kr. og ledsageren drak i løbet af aftenen en lille sodavand og en lille kildevand, hvilket tilsammen kostede 50 kr. Man skal ikke møde dehydreret op til Carlslund, må være min konklusion.

Begge retter var jo ad libitum, så ledsageren bad på et tidspunkt om at få fyldt op. Det tog alt, alt for lang tid før tjeneren dukkede op med næste portion. Jeg havde ikke lyst til at spise alene, men maden blev selvfølgelig kold mens vi ventede. Jeg synes det er meget kritisabelt hvor lang tid der gik, og så har jeg endda fuld forståelse for at restauranter kan have travlt en lørdag aften. Det er en generel forventning at når man tager ud og spise, så spiser man samtidig. Det er gængse regler for restauranter, som de skal leve op til.

Til trods for vores mulighed for at spise os en pukkel til, valgte vi naturligvis stadig at få dessert. Ledsageren valgte kaffe og en gammeldags æblekage. Æblekagen smagte ganske udmærket og kostede 38 kr. Flødeskummet smagte friskt, hvilket altid er et af de kriterier, jeg kigger nøje på. Kaffen kostede 30 kr. – til gengæld var den også ad libitum og blev serveret i en kande. Man kunne også få te ad libitum til 30 kr. og kakao med flødeskum ad libitum til 38 kr. Jeg kan anbefale stedet som et fint kaffe-kage-sted.

Til dessert havde jeg kigget lidt på deres desserttallerken til 75 kr., hvilket inkluderer dagens kage, is og frisk frugt. Jeg har jo hang til anretninger, hvor jeg kan smage mere end én ting, så jeg forhørte mig om hvad dagens kage bestod i. Valget var mellem gulerodskage og “chokoladekage med lime twist”. Jeg er ikke så stor en fan af gulerodskage, og chokoladekage kan så let gå begge veje at jeg ikke turde stole på hvad jeg fik. Jeg valgte derfor i stedet deres “Is indbagt i marengs”. Dette viste sig at være aftenens bedste valg.

Is i marengs kostede 65 kr. Jeg havde en vis forventning om hvordan portionen ville se ud. Jeg kender kun alt for godt hvor “meget” man får for 65 kr. andre steder. Jeg tog fejl. Der var tale om en STOR portion. Jeg havde svært ved at få det hele spist.

Desserten blev serveret i en stor skål (porcelæn – det ville ellers have været interessant at få den serveret i en gennemsigtig skål, så man kunne se hvordan den så ud, før man stak skeen i). I bunden var der et tyndt lag kage af en art (lidt lagkagebundeagtig). Strøet ud over dette en bærcoulis eller marmelade. Dette dækket af tre forskellige slags is (chokolade, vanille, jordbær) af en god kvalitet, og dækket i marengs. Marengsen var så blevet brændt med en creme brulee brænder, ud fra hvad jeg kunne bedømme. Tallerkenen, hvorpå skålen stod, var pyntet med marinerede, små stykker frugt og lidt chokoladesovs.

Det er en af de bedste desserter jeg har fået, og portionen var virkelig imponerende. Her får man noget for sine penge! Deres is bagt i marengs vandt aftenen uden spørgsmål.

Alt i alt var det en positiv aften, og jeg vil gerne komme igen en anden gang. Æggekagen var udmærket, men var ikke som sådan imponerende. Den var okay at prøve (men lad være med at bruge tid på flæsket, for det er ikke en god smagsoplevelse), men jeg vil højst sandsynligvis ikke bestille retten næste gang. Biksemaden smagte fint, men manglede lidt grøntsager hvis jeg skulle bestille det en anden gang. Hovedretterne kostede henholdsvis 120 og 130 kr. Drikkevarer ligger i den dyre ende, men desserterne var gode både smagsmæssigt og prismæssigt. Hvis man kun kan drikke én kop kaffe, så er 30 kr. måske lidt dyrt, men ellers er 30 kr. for ad libitum kaffe en rimelig pris i min bog.

Jeg var dog ikke helt tilfreds med at sidde i træk fra radiatoren og den langsomme ankomst af biksemad runde # 2 var et dårligt indslag i en ellers god aften. Betjeningen var dog herudover venlig og høflig. Selvom jeg har intentioner om at komme igen en anden gang, så må Carlslund dog nøjes med tre kattepoter på grund af den langsomme betjening. Restauranten har dog mange plussider og er bestemt værd at besøge, hvis man ønsker god gammeldags dansk mad.

TITEL: Restaurant Carlslund

ADRESSE: Fruens Bøge Skov 7, 5250 Odense SV

WEB: http://www.restaurant-carlslund.dk/

BEDØMMELSE:     

