Helnan Aarslev Hotel – Aarhus

2. – 4. december 2011

Det er nok ingen overraskelse, at jeg er vild med gourmetophold. God mad generelt er en favorit, men gourmetophold er ren luksus. Selvfølgelig afhængig af stedets kvalitet. Ledsageren og jeg bookede et gourmetophold hos Helnan Aarslev Hotel ved Aarhus.

Jeg bookede vores ophold i god tid, og et par uger før skrev jeg til dem for at få bekræftet at det hele var i orden. Der kom aldrig et svar retur. Der var også lidt forvirring omkring booking af værelserne, da jeg havde nogle spørgsmål, og den ene ansatte vidste ikke hvad den anden allerede havde svaret på eller foretaget sig (til trods for at korrespondancen foregik via mail). Jeg kommunikerede først med Person A, som herefter gik på ferie, blev syg, eller hvordan landet nu lå, hvorefter Person B overtog emailkorrespondancen, og vi fik herefter aftalt opholdet. Nogle uger efter booking af opholdet, ringede Person A så til mig for at høre om jeg stadig var interesseret i det vi tidligere havde diskuteret. Vi sendte også en mail angående deres vine, men fik heller ikke noget svar på dette, hvorefter vi kontaktede dem pr. telefon, hvilket de åbenbart godt kunne svare på.

Konklusionen på denne lille intro er derfor at den administrative service er lav, mails bliver ikke konsekvent besvaret (ikke engang simple mails som kan besvares ved hjælp af “Alt OK”), og den ene hånd ved ikke hvad den anden laver. Da de ikke engang kunne give en simpel bekræftelse på vores ophold, dalede mine forventninger en del allerede inden vi tog af sted.

Et ophold fra fredag til søndag indeholder: 2 retters menu fredag aften, morgenmad lørdag og søndag, eftermiddagskaffe og -kage lørdag, velkomstdrink lørdag og 5 retters gourmetmiddag lørdag aften efterfulgt af kaffe, te og chokolade. Alt dette for kun 1300 kr. pr. person, så det var et godt tilbud.

Da vi dukkede op i restauranten blev vi mødt af en høflig tjener, som viste os til vores bord og herefter forklarede os hvad dagens middag bestod af. Det var meget professionel og venlig betjening. Jeg blev meget imponeret over den professionalisme, der blev lagt for dagen i restauranten, da jeg ikke havde haft de store forventninger til resten af medarbejderstaben efter oplevelsen med det mere administrative personale.

Forretten fredag aften var gravad laks med tyndtsnittede rodfrugter og rævesovs. Hertil brød med hummus.

Der var en meget passende portion laks, som smagte udmærket, brødet var lækkert, og idéen med at servere hummus til i stedet for almindeligt smør var rigtig god og anderledes.

Og de tyndtskårne rodfrugter så meget dekorative ud. Et tip er ikke at forsøge at spise gravad laks oven på brød, uden først at have skåret laksen ud i mundrette bider, da dette blot ender galt. Gravad laks er ikke noget man bider af. Det fungerer meget lig roastbeef.

Til hovedret fik vi oksekød med kogte kartofler, stegte grøntsager og sovs. God rustik mad, som blev præsenteret smukt og smagte dejligt. Hotel Helnan er en gammel kro, konverteret til hotel, og der er bestemt tale om mad af en rustik, landlig karakter, men præsenteret på en måde, som bestemt er et gourmetophold værdigt, og det vi fik serveret fredag aften var ikke del af gourmetmenuen, selvom det let kunne have faldet under denne kategori også.

Fredagsmenuen bestod egentlig kun af to retter, men vi valgte at opgradere vores menu til tre. Restauranten tilbyder en skiftende tre-retters menu, så det var ikke et problem at få den ekstra ret. Der var dog nogle problemer senere, da vi skulle betale for opholdet, da hotellet havde taget fuld betaling for desserten hellere end blot opgradere menuen. Da dette blev pointeret, kunne de godt se idéen i det og rettede efterfølgende i regningen.

Til ære for højtiden var dagens dessert risalamande serveret med mandelmarengs og brombær.

Retten var sat meget dekorativt op og smagte lige så godt som den så ud. Mandelmarengsene var virkelig gode; jeg er dog ikke den store fan af brombær, men de var ikke sure, som man nogle gange kan være bange for. Mandelsplitterne var ristede, hvilket giver dem mere smag.

Vi var fire til spisning fredag aften, så fire tallerkener blev båret højtideligt ind og en skål med ske blev sat på hver sin side af bordet. Den ene side fik en fin, stor portion lun kirsebærsovs, som smagte udmærket men ikke hjemmelavet. Den anden side fik en skål med et højst usædvanligt indhold, som vi efter lidt tid fik bedømt til at være rævesovs. Hvordan det lykkedes dem at tage rævesovsen ud af køleskabet, lune den og servere den uden at bemærke at der var noget i vejen, er jeg ikke helt klar over, men vi morede os længe over det. Jeg er villig til at prøve mange variationer af risalamande (forudsat jeg stadig får den “rigtige” juleaften), men risalamande med rævesovs har jeg nu alligevel aldrig prøvet, og jeg tror heller aldrig det sker. Da vi fik fanget tjenerens opmærksomhed, beklagede han misforståelsen og forklarede, at han også havde undret sig over, at der havde stået to skåle i køleskabet.

Ved dagens afslutning var vi godt tilfredse med middagens udfald og så frem til næste dags arrangement.

—–

Morgenmaden var rimelig simpel, men der var et udmærket udvalg. Der var forskellige oste, nogle pølser, små pakker med smør og nogle med honning og syltetøj, hårdkogte æg, yoghurt, et stort udvalg af mysli og diverse toppings (tørrede banan, rosiner, nødder, forskellige morgenmadsprodukter), kringle, lyst brød, rundstykker, rugbrød og æg og bacon.

Brødet var fint og rugbrødet især var lækkert (jeg elsker friskt rugbrød). Pålægget var der som sådan ikke noget særligt ved. Kringlen var dog elendig. Den smagte ikke af noget, kun af fedtstof, og ikke engang cremen smagte af creme. Der skulle have været lidt perlesukker strøet på toppen – så ville den i det mindste have smagt sødt. Både æg og bacon var koldt, og baconen smagte ikke af bacon – den smagte ikke engang af kold, kedelig bacon, den smagte simpelthen ikke af noget. Det var en skuffelse.

Yoghurten var udmærket og som nævnt var der et stort udvalg af toppings. Det så dog ikke særlig professionelt ud, når de bare satte en åben karton ind på bordet.

Alt i alt var morgenmaden ikke imponerende. Der var noget til enhver smag, men det er tydeligvis ikke her de ligger nogen af deres kræfter. Jeg vil egentlig betegne brødet som det eneste plus, da jeg altid er fan af friskt brød. Resten var skuffende.

—–

Om eftermiddagen var der stort kagebord. Vi mødte op i god tid, så vi var sikre på at have frit valg fra alle hylder. Vi var lidt usikre på hvad vi skulle forvente. Udvalget havde en udmærket størrelse. Der var medaljer, studenterbrød, kringle, marcipantærte, vanillekranse og diverse andre julesmåkager.

Medaljerne var gode og smagte som medaljer skal smage. Kringlen var den samme som fra morgenmaden, så den gad jeg ikke spilde mere tid på, og småkagerne var tydeligvis købt i dåser fra et supermarked et sted, så dem gad jeg heller ikke bruge tid på.

Studenterbrød er generelt ikke en kulinarisk oplevelse, men det var ren nostalgi, da jeg ikke har spist et studenterbrød i årevis. Det smagte ganske udmærket. Marcipantærten var muligvis hjemmebagt, i hvert fald var det noget af det vi fik tilbudt aftenen før, da vi spurgte hvad de kunne tilbyde som dessert. Tjeneren var flink nok til at forhøre sig i køkkenet og tilbød os valget mellem marcipantærte og risalamande. Tærten var lidt en blanding. Dybest set smagte den rigtig godt, men der var en meget ujævn fordeling af dej og marcipanmasse. Ledsageren fik et fint stykke, men mit stykke bestod af halvt dej (den yderste kant) og halvt marcipanmasse, og det var mindre tilfredsstillende. Havde fordelingen været bedre, ville det have været en god kage. Tærten blev serveret med både flødeskum og creme fraiche til.

Under kaffe- og kagearrangementet fik vi udleveret menukort over aftenens gourmetmiddag, hvilket var meget rart, da vi så vidste, hvad vi havde at se frem til.

—–

Som velkomstdrink blev der serveret et glas crement d’Alsace. Da jeg ikke drikker alkohol, spurgte vi tjeneren, om jeg kunne få serveret en alkoholfri drink i stedet, hvilket han beredvilligt gik med til. Dette endte med at være et glas juice med grenadine, som smagte udmærket men ikke var noget videre. Når man ikke drikker alkohol, er det svært at finde spændende drinks. For det meste ender man med juice. En enkelt gang har jeg været et sted, hvor de serverede interessante drinks også for dem, der ikke drikker alkohol (dette var på et krydstogt sidste år), men derudover er valgmulighederne små.

Forretten var (som I kan læse jer frem til på menukortet) græskarpurésuppe med anderilette ravioli og græskarkerneolie.

Retten så flot ud, var meget dekorativ med græskarets skarpe orange farve. Suppen smagte også udmærket. Dertil var der en halv ravioli i midten, som også smagte rigtig godt. Alle delene smagte udmærket, men jeg synes balancen imellem dem var lidt forkert. Der var kun en enkelt bid ravioli, så man havde knapt nok mulighed for at nyde den. Jeg ville gerne have set et par stykker, eller måske tre, og så en smule mindre suppe for at afbalancere det hele. Raviolien forsvinder lidt i suppesøen.

Dertil blev der serveret brød – igen med hummus. Her ses mit stykke med form som en fisk.

Næste ret var skindstegt rødfisk med crudite af rodfrugter, salat og vinaigrette.

Crudite af rodfrugter viste sig at være det samme, som der blev serveret til forretten dagen i forvejen. Det så stadig flot ud – men det var selvfølgelig mindre imponerende anden gang vi fik det. Fisken smagte rigtig godt, og skindet var sprødt og lækkert. Man skal kigge lidt grundigt på billedet for at lokalisere fisken, men den er der. Den var lidt lettere at se ansigt til ansigt. Det var en fin let ret, der passede godt ind som del af en fem retters gourmetmiddag.

Anden hovedret var andebryst med pommes fondant, rødkålspuré, syltede rødbeder og andesauce.

Andebrystet var igen stegt rigtig godt, rødbederne smagte fint, og rødkålspuréen var en rigtig god og spændende idé. Pommes fondant er så lidt mere kompliceret. Da jeg så at vi skulle have pommes fondant, havde jeg forventet den udgave, der består af kartoffelmos blandet med krydderier og bagt i et fad i ovnen og herefter skåret ud. I stedet fik vi noget, der ligner en kogt kartoffel. Den er sikkert stegt på panden og herefter bagt i ovnen, som andre pommes fondant opskrifter foreslår, men det lignede til forveksling en kogt kartoffel. Jeg har ikke noget imod kogte kartofler – men jeg har noget imod kogte kartofler med smarte franske navne for at skjule at det er en kogt kartoffel. Jeg siger dog ikke at der ikke var tale om pommes fondant, kun at kartoffeltilbehøret ikke var så imponerende som jeg måske havde forventet.

Den første dessert var 3 danske oste med tilbehør og rugkiks serveret med oliven og ristede mandelsplitter.

Jeg er ikke den store ostespiser, vil jeg åbent indrømme. De stærke oste falder ikke helt i min smag. Jeg kan dog rigtig godt lide fx gouda, og jeg har ikke noget imod et godt ostebord engang imellem, forudsat det ikke er fyldt med skimmeloste og oste, der kunne være min morfars forældre. Det var dog et dekorativt udvalg med lidt for enhver smag, og de oste jeg ikke selv spiste, blev fordelt blandt de resterende gæster.

Den sidste dessert var en ren chokoladesymfoni bestående af chokoladekage med chokoladesorbet, chokospåner og myntesirup.

Den var lige i øjet. Chokoladekagen var mørk med masser af klæbrig lækker chokoladesmag. Isen var lavet på hvid chokolade, smagte fantastisk, og balanceret på et leje af lyse chokoladespåner. Myntesiruppen havde den helt rigtige blanding af myntesmag og sødme. Desserten var en klar vinder, og det var rigtig flot som de havde inkluderet alle tre former for chokolade: den mørke, den lyse og den hvide.

Efter middagen blev der serveret kaffe og te og fyldte chokolader – der var afmålt tre styks til hver. De så fine ud og smagte som fyldte chokolader er flest. Det var en rigig fin afslutning på aftenen – vi blev fuldt hele vejen igennem begyndende med velkomstdrink og sluttende med aftenkaffen.

—–

Til det negative kan man nævne den manglende professionalisme jeg oplevede ved bookingen af opholdet, og morgenmaden levede slet ikke op til resten af måltidernes standard, hvilket er synd. Kagebordet var lidt blandet, men havde stadig et fint udvalg og var en meget hyggelig idé at have med. Nu var det heller ikke kagebordet vi kom for. Okay, det havde måske en vis indflydelse på hvor vi bookede vores ophold …

Til alt det positive hører maden. Aftensmåltiderne var fantastiske, og selvom retterne fredag aften ikke var en del af en gourmetmenu, så kunne de nemt have været det. Tjenerne var dygtige og hjælpsomme, og alt dette for 1300 kr.? Dét er billigt.

Selve opholdet giver jeg fire kattepoter. Et ophold skal bedømmes på alle punkter, service så vel som morgen- og aftensmad og alle måltiderne her imellem, og der var som nævnt nogle enkelte ting, der trak ned. Jeg har dog overvejet sagen nøje, og da denne anmelderblog fokuserer mere på bespisning end den gør på ophold, så vælger jeg at bedømme Helnan Aarslev Hotel udelukkende for de måltider, som man kan tænkes at tage ud og spise på deres restaurant, det vil for de flestes vedkommende sige aftensmåltiderne – og derfor får Helnan Aarslev Hotel fem kattepoter.

TITEL: Helnan Aarslev Hotel

ADRESSE: Silkeborgvej 900, 8220 Brabrand

WEB: http://www.helnan.info/helnan-aarslev-hotel/

BEDØMMELSE:     

