Den Gamle By – Aarhus

4. december 2011

Jeg kan godt lide nogle gange at gøre tingene lidt anderledes. Da det blev min tur til at holde familiesammenkomst, besluttede jeg mig derfor for at invitere familien til brunch i Den Gamle By i Aarhus. Det lyder måske som noget særligt i sig selv, men når alle kommer fra Fyn (med undtagelse af et par enkelte helt fra København), så er der alligevel lang vej derop.

Arrangementet blev booket i god tid, og jeg havde kontakt til en professionel medarbejder, som havde styr på tingene, så jeg havde ingen bekymringer omkring det. Arrangementet blev holdt i Hobrohuset, som var et rigeligt stort hus til et mindre selskab på et dusin mennesker. Vi havde bestilt brunchbuffet, som kostede 180 kr. pr person (børn halv pris), hvorefter vi ville bruge nogle timer på at udforske Den Gamle By og så slutte af med kaffe og kage om eftermiddagen. Det sidste kostede 80 kr. pr. person. Derudover skal man være opmærksom på, at når man booker et arrangement i Den Gamle By, så skal man også betale entrébillet, dog får man en mindre rabat. Entréen kostede ligeledes 80 kr. pr. person.

Der var meget at se på i Den Gamle By, og vi fik hurtigt flere timer til at gå derinde. Hvis man insisterer på at kigge i alle huse og se på alt, så kan man godt ende med at bruge tæt på 3 timer. Vi sprang dog nogle enkelte huse over, så et par timer var meget passende.

Hobrohuset var dækket fint og hyggeligt op. Det var dog vanskeligt at fotografere derinde, da vi mest spiste ved stearinlysenes skær. Det er jo også, trods alt, en gammel by. Det eneste mindre irritationsmoment var byens andre gæster, som – naturligt nok – antog at Hobrohuset var en del af showet og derfor kiggede nysgerrigt ind, for at se hvad der gik for sig. Til sidst forsøgte vi os med at stirre tilbage, men jeg tror ikke det gjorde nogen videre forskel.

Brunchbuffeten bestod af:

  • Varmrøget laks med enebær
  • Lufttørret skinke med syltede skalotter
  • Fad med hjemmelavet pålæg
  • Skyr med hjemmelavet muslï
  • Pandekage
  • Røræg med sprød bacon
  • Marmelade
  • 2 slags danske oste og hybenmarmelade
  • Frisk frugt
  • Brownie
  • Rugbrød & lyst brød med smør

Rugbrødet var lækkert og smagte bestemt hjemmelavet. Det lyse brød var også godt. Myslien var udmærket, men ikke noget ud over det sædvanlige. Skyren var rigtig god. Jeg spiser normalt skyr til min morgenmad, men denne skyr var mere cremet end den, jeg plejer at købe i supermarkedet. Den røgede laks var udmærket, men for mig en smule for salt. Den var dog generelt et hit til selskabet.

Der var tre slags pålæg, som jeg dog ikke umiddelbart synes virkede hjemmelavet. Det var dog et fint udvalg med tre meget forskellige slags pålæg. Der var en spegepølse, en rullepølse og en art serranoskinke, parmaskinke eller lignende. Ved det sidstnævnte pålæg havde de dog glemt at fjerne plastikken fra stykkerne, så jeg mistede lidt af appetitten, da jeg tog en god bid og endte med plastik i munden! Det var ikke helt godt nok. Det var også dét, der gjorde, at pålægget ikke virkede hjemmelavet. Efter sigende skulle det have smagt godt – men efter første bid havde jeg ikke lyst til at prøve igen.

Røræggen var fin og blød og blev komplimenteret fint af laksen.

Pandekagerne havde også en god smag, men den sande mester ved brunchbordet var chokoladekagen. Den var tyk, klæbrig og lækker og overstrøet med tørrede hindbær. Den var meget sød og meget gennemtrængende, og for nogen var den meget tung. Nu har jeg jo en lidt sød tand, så jeg syntes den var fantastisk (det lykkedes mig at spise to stykker).

Alt i alt var det en ganske udmærket og hyggelig brunch i meget hyggelige omgivelser. Personalet var venligt, hjælpsomt og imødekommende. Lige bortset fra en mindre fejl, var maden bestemt værd at komme efter.

Efter brunchen bevægede vi os rundt i Den Gamle By og mødtes så alle sammen igen til kaffe og kage. Udover drikkevarerne blev der også serveret hjemmebagte vanillekranse, boller og flødeskumslagkage.

Vanillekransene var rigtig gode, og de var enorme. De smagte af meget mere end almindelige dåsevanillekranse, eller blot dem de flester bager derhjemme. De kan også købes rundt omkring i Den Gamle By. De er værd at prøve – jeg vil næsten garantere at man ikke finder lignende andre steder.

Bollerne smagte udmærket, men var meget, meget tunge. Der er ikke tale om lette fødselsdagsboller; de var tunge og rustikke. Som sagt smagte de godt – men vi kunne måske godt have tænkt os nogle lidt lettere boller efter den store brunchbuffet. De fleste kunne kun spise en halv bolle, hvis der samtidig skulle være plads til vanillekranse og lagkage.

Lagkagen smagte også godt. Igen var bundene meget tunge – de kan ikke sammenlignes med de fabriksfremstillede købebunde, man finder i supermarkeder. Kagen var god og lignede en traditionel flødeskumslagkage med masser af flødeskum – ligesom jeg kan lide dem.

Vi blev velmodtaget i Den Gamle By, og der blev taget professionel hånd om vores besøg, så vi ikke skulle bekymre os om noget. Jeg er meget tilfreds med den service, vi oplevede.

Maden var også god; den var varieret, der var noget for enhver smag, og der var masser af den. Det hele smagte godt, med et par enkelte undtagelser (som plastikken i skinken), og til trods for tyngden, var det rigtig spændende (udover at smage godt) at smage boller, lagkage og så meget andet bagt på gammeldags manér. Hvis man ønsker et arrangement lidt ud over det sædvanlige, så er Den Gamle By et rigtig godt forslag.

Brunchbuffeten kostede som sagt 180 kr. pr. person, hvilket jeg synes er rimeligt. Kagearrangementet kostede 80 kr., hvilket jeg også synes er rimeligt. Til disse priser får man rigtig god mad retur. Derudover er man dog tvunget til at betale entrébillet, hvilket løber op i 80 kr. pr. voksen (børn er gratis). Vi kombinerede vores arrangement med et kig rundt i Den Gamle By og havde også aftalt, at folk selv betalte entré, men hvis man ikke er interesseret i dette, skal man jo medregne 80 kr. oveni, når man udregner slutresultatet. Så må man så diskutere med sig selv, om man synes at 260 pr. person. til en brunch er et godt tilbud.

Vi var dog godt tilfredse med vores besøg og vil helt klart anbefale Den Gamle By til andre. Derfor får Den Gamle By i Aarhus fire kattepoter.

TITEL: Den Gamle By

ADRESSE: Viborgvej 2, 8000 Odense C

WEB: http://www.dengamleby.dk/

BEDØMMELSE:     

2 responses

  1. That chocolate cake looks HEAVENLY :O

    1. It was! It was absolutely moist, thick and chewy. I ate two.

      One of the best chocolate cakes I’ve ever tasted.

