Summerbird Chokoladejulekalender

24. december 2011

At chokolade er en god ting er ingen hemmelighed, og til jul er det jo meget almindeligt at gøre brug af en chokoladejulekalender til at forsøde de lange dage med. Summerbird har fået den geniale idé at lave en chokoladejulekalender, hvor der bag hver låge er to ens stykker chokolader. Kvantitetmæssigt er kalenderen derfor god til enten par eller meget chokoladeglade mennesker.

Ledsageren og jeg gjorde i 2010 bekendtskab med Summerbirds chokoladejulekalender, og besluttede os derfor for, at vi også i 2011 ville prøve lykken.

I 2010 var vi meget imponerede over hvor forskellige chokoladerne var fra hinanden. Der var nogle af dem, som jeg ikke var så vild med, men det var spændende at prøve nogle nye varianter, som jeg ellers aldrig ville have smagt. Når man skal vælge et stykke fra en æske fx, tager man selvfølgelig ét som man er sikker på, at man kan lide.

Her adskilte 2011 udgaven sig gevaldigt. For det første var der stort set kun “almindelige chokolader”, som også smagte fint, men det var en lidt kedelig udgave, når vi havde forventet et noget større udvalg. Chokoladerne var dette år de sikre valg.

For det andet var mange af chokoladerne ens. Nogle af dem var næsten ens – fx fik vi den ene dag en lys chokoladekapsel med “citronfromage” fyld (dette var printet på chokoladen), og den anden dag nøjagtig det samme fyld bare i en mørk chokolade (der stod stadig “citronfromage” i bunden af chokoladen). Andre gange var chokoladerne 100 % ens.

Hvis jeg ønskede at spise den samme chokolade hver dag, kunne jeg få det billigere et andet sted. Når man betaler så mange penge for en chokoladekalender, så er det også for at få en “oplevelse” ud af det, og så er der ikke noget ved at få det samme hver dag.

Chokoladekalenderen kostede 300 kr., hvilket er dyrt, og jeg synes især det er dyrt, når det er ensformig og derfor utilfredsstillende chokolade. Første gang vi fik fat på en gentagelse, var jeg overbevist om at det måtte være en fejl, men anden gang måtte jeg sande at det var bevidst. Mit slutresultat er derfor at jeg føler mig snydt – eller i det mindste ikke er tilfreds med produktet. Summerbird chokolade er god chokolade, men så køb i stedet en æske, hvis det er dét, du vil have.

Hvis du vil have en dyr chokoladekalender med kvalitetschokolade, så er Summerbirds chokoladejulekalender et godt valg – men jeg vil ikke anbefale den. Al spændingen ved at åbne julekalenderen i december fløj ud af vinduet så snart det gik op for os, at vi bare blev spist af med de samme chokolader hver gang, og vi var ikke længe om at beslutte os for, at vi bestemt ikke vil købe kalenderen til næste år. Næste år køber vi 24 forskellige slags chokolader selv og laver vores egen kalender.

Min endelige bedømmelse går ikke på Summerbirds chokolade generelt (for det er god chokolade), men på konceptet omkring en eksklusiv gourmetchokoladekalender, og hér fejler produktet. Derfor får Summerbirds chokoladejulekalender to kattepoter.

TITEL: Summerbirds chokoladejulekalender

WEB: http://www.summerbird.com/

BEDØMMELSE:     

