Citronen – Svendborg

13. januar 2012

Vi havde længe hørt og snakket om Citronen i Svendborg, og da lejligheden bød sig, besluttede vi os for at nu skulle det være. Da vi dog ikke var i humør til at tage ud at spise en fredag efter en lang uge, bestilte vi i stedet maden som takeaway, hvilket også er muligt.

Vi var tre der bestilte mad herfra, og vi endte med en ordre bestående af 2 voldsomme volvo burgere og 1 tøse toyota burger. Derudover delte to af os deres fisketallerken som forret og til dessert bestilte vi to slags kage til deling.

En tøset toyota burger består af “Stegt kyllingebryst i hjemmebagt bolle med guacamole, bacon, ost, salat, tomat, løg også her den syltede agurk, sauce HEINZ, aioli og råstegte kartofler.” Flere af ingredienserne var naturligvis de samme som i volvo-burgeren, men guacamolen og kyllingen var dens særprægede træk. Kyllingen fik jeg ikke smagt, da jeg bestilte en voldsom volvo, men det lykkedes mig at skrabe mig til en smagsprøve på guacamolen. Jeg har muligvis nævnt før at jeg elsker guacamole, og hvis jeg ikke har nævnt det før, gør jeg det glædeligt klart nu.

Guacamole er dog en farlig ret, som det er lettere at lave dårlig end at lave god, og de fleste restauranter forsøger at slippe nemt udenom det. Jeg vil gå mange ekstra mil for en rigtig guacamole. Jeg håber aldrig du har stiftet bekendtskab med de guacamolepulvere man kan købe i supermarkederne, for de har absolut intet med guacamole at gøre. Tjek ingredienslisten på bagsiden – hvor meget avocado står der, at der er i? En af mine værste oplevelser var engang på en restaurant, hvor det var MEGET TYDELIGT at guacamolen var lavet af pulver, for der var ingen smag af avocado at spore noget steds, og guacamolen smagte af ingenting. Da tjeneren blev spurgt hvorvidt guacamolen var hjemmelavet, så han noget forlegen ud, men fastholdt at guacamolen var frisk. Det var den ikke.

Folk har dog forskellig smag indenfor guacamole, og éns favorit er en anden helst fri for. Som altid er der derfor nogen, som vil være uenige i min bedømmelse, men smag og behag indenfor mad er altid subjektiv.

Jeg synes guacamolen var dårlig. Den var alt for tynd, smagte stort set ikke af avocado og alt for meget af citron. Jeg kan forstå citronen, for citrus gør at guacamole holder sig frisk længere, hvorfor restauranter kan bruge mindre tid på at fremstille produktet, men hele pointen med guacamole er avocado – det er hovedingrediensen. Hvis guacamole ikke smager af avocado, kan man lige så godt lade være med at lave den – eller i hvert fald være ærlig og ikke kalde det guacamole. Jeg tror dog på at den var hjemmelavet – det ændrer fortsat ikke ved at den var ringe.

Forretten bestod af en “Fisketallerken med citronmarineret laks og grønlandske rejer på grønt med dressing, hjemmebagt brød og smør”

Retten var anrettet fint i transportbøtten, så de får bestemt point for præsentation. Det var en rimelig enkel salat, hvor rejerne smagte af rejer og laksen af laks. Den var OK, men jeg vil bestemt ikke mene at den er 88 kr. værd. Til retten hørte også hjemmebagt brød og små smørpakker, og brødet var meget blødt og lækkert.

Hovedretten var for mit vedkommende en voldsom volvo burger, som består af “Stor saftig bøf i hjemmebagt bolle med krads/cremet dressing, bacon, ost, salat, tomat, løg og ikke mindst den syltede agurk, sauce HEINZ, aioli og råstegte kartofler.”

Bollen var god og bøffen lige så. Størrelsesmæssigt var der rigeligt og jeg kunne ikke spise op. Der var en smule peberrod i dressingen i burgeren, som smagte vældig godt. Der var nok peberrod til at det kunne anes, men ikke så meget at det var overdøvende. Grøntsagerne blev mest af alt serveret ved siden af burgeren, så man selv kunne samle det hele undervejs, hvilket jeg synes er en udmærket idé, da fyldet altid har tendens til at flyde ud af burgeren alligevel, når man skærer i den.

Der var ikke noget særligt ved den købte tomatketchup, og for mig var aioli’en en smule for fed, men smagte ellers udmærket sammen med kartoflerne. Jeg synes nu nok de kunne have tilføjet mere fyld, når de nu alligevel serverede det som tilbehør. Jeg synes ikke en halv syltet agurk er nok i dette tilfælde, og jeg ville også gerne have haft en smule mere bacon, ost, tomat og agurk.

Alt i alt var der dog tale om en ganske udmærket burger.

Til dessert havde vi som sagt bestilt to stykker kage. De har også kun to slags på menuen i restauranten. Den ene er deres berømte chokoladekage, som betegnes som byens mest vamle chokoladekage. Den anden type varierer fra dag til dag og går blot under navnet “Dagens kage eller tærte”. I dag bestod den af æbletærte.

Der var lidt delte meninger om tærten. Jeg synes den var lidt for kedelig og tør og manglede fyld, mens andre synes den var i orden. Det var ikke indbegrebet af en “god” tærte, i min mening.

Den vamle chokoladekage var noget bedre. Den var som navnet antyder ganske vammel, blød, svampet og klæbrig, ligesom de skal være. Den smagte bestemt ganske udmærket, og jeg ville ikke have noget imod at spise den igen. Jeg har dog smagt chokoladekager, der både var mere vamle og smagte bedre. Til kagen blev der serveret et par enkelte skiver kiwi, som passede rigtig godt til kagen – men det var alt for ringe at skindet stadig sad på kiwien. Var det meningen at vi skulle spise skindet eller var kiwien blot til pynt? Uagtet svaret synes jeg ikke det var i orden.

Samlet set lå kvaliteten på det jævne. Burgeren var ganske udmærket og chokoladekagen ligeså, men resten ville jeg ikke komme efter en anden gang. Prismæssigt kostede fisketallerkenen 88 kr., burgerne kostede 128 kr. stykket, dagens kage fik man for 30 kr. og chokoladekagen for 52 kr.

Når man ser på prisen er det fuldstændig til grin. Der var ingen form for rabat blot fordi man bestilte som takeaway – vi skal åbenbart betale dem for at få lov til selv at servere maden? Et par salatblade med lidt rejer oven på skal ikke koste 88 kr., og et stykke chokoladekage med kiwi på toppen er aldrig 52 kr. hver – heller ikke hvis jeg havde bestilt det i restauranten. Hvis burgerens pris blev sat ned når man bestiller den som takeaway, ville jeg ikke have noget imod at bestille den igen, for det var i grunden et godt bud på en burger, men som takeaway var priserne alt for høje og kvaliteten ikke god nok til at kompensere for det. Jeg kan derfor ikke på noget grundlag anbefale Citronen som takeaway sted, og jeg er generelt set heller ikke disponeret for at anbefale stedet som restaurant. Selv som restaurant synes jeg nogle af retterne (især desserterne) var alt for dyre i forhold til hvad man fik, og derfor får Citronen i Svendborg to kattepoter.

TITEL: Citronen

ADRESSE: Brogade 33, 5700 Svendborg

WEB: http://www.citronen.dk/

BEDØMMELSE:     

