Chokoladefestival – København

10. marts 2012

Vi blev inviteret med til årets Chokoladefestival i København, så det var jo et tilbud man ikke kunne sige nej til. Der var meget lang kø, og det regnede da vi nåede frem, men vi stod bravt regnen igennem for at nå ind til chokoladen i midten.

Entré kostede 150 kr. pr. person, og dette inkluderede 6 små chokoladefarvede smagspoletter. Der var cirka 40 udstillere med, og der foregik også noget DM i dessert, foredrag, og deslignende. Det var mest chokoladen vi kom for, så foredragene osv. kan jeg ikke sige så meget om.

Jeg vil sige at man skal ikke gå til Chokoladefestival og forvente en masse gratis smagsprøver. Det gør de sig ikke i på det sted – og det selvom man betaler i dyre domme for at komme ind. Man får 6 poletter pr. entré, og disse kan man så indløse som man vil ved de forskellige boder.

De gratis smagsprøver var meget sparsomme. Det var den billige chokolade, der var lagt frem, og i meget små portioner. Nogle interessante undtagelser var Konnerup, som delte generøst ud af fyldt chokolade og små flødeboller, en chokoladestand, der havde smagsprøver på “orange” chokolade (appelsinsmag), og en bod, der serverede små stykker ren rå marcipan på tandstikkere. Jeg elsker marcipan, så måske er min vurdering her en smule farvet. For det meste bestod de gratis smagsprøver af helt almindelig ren chokolade hakket i små stykker. Det var ikke som Julens Chokolade i Århus, hvor vi spiste os mætte i fyldt chokolade.

Det var op til hver enkelt udstiller, hvad de ville sælge for en polet, og det var meget forskelligt. Frellsens solgte fx én flødebolle for én polet, så dér lagde vi en del handel ind. Nicolas Strangas solgte én fransk makron for 2 poletter, og et andet sted kunne man få én fransk makron for én polet. Sidstnævnte havde dog nogle enkelte franske makroner til 2 poletter, som jeg ikke prøvede. Andre steder kunne man få en stor chokoladecroissant for en polet, en softice for 2 poletter, en skumfidus dyppet i chokolade for en polet og forskellige fyldte chokolader for en eller to poletter. Et sted kunne man få en halv praline for én polet. Det siger næsten sig selv at dér gik vi ikke hen.

Der var et sted inde i hallen, hvor man kunne købe flere poletter, men jeg tog mig desværre ikke tid til at undersøge, hvad de tog for dem, hvilket jeg selvfølgelig skulle have gjort.

Jeg må indrømme at jeg ikke er helt tilfreds med hvor få gratis smagsprøver der var. Jeg havde måske forventninger om at Chokoladefestivalen ville være lige så god som arrangementet i Århus, men det var selvfølgelig også et meget mindre arrangement. I Århus var der måske 12 udstillere, hvor Chokoladefestivalen havde omkring 40. Man fik godt nok 6 poletter at gøre godt med, men ved nogle af udstillerne fik man så lidt igen for sin polet, at det ikke var det værd. Selvfølgelig havde Frellsens rigtig meget rend på deres flødeboller. Boden, der solgte frisklavede chokoladecroissanter, var også populær, desværre havde de fejlbedømt deres popularitet, så der gik ikke lang tid før de faldt bagud med bagningen af croissanterne.

Vi løb ikke som sådan tør for poletter, for vi var meget kræsne med hvad vi ville bruge dem på, men vi fik ikke smagt på særlig meget “chokolade”. Det var flødeboller, franske makroner og chokoladecroissant vi spenderede vores poletter på. Jeg kunne ikke få mig selv til at betale en hel polet (nogle steder 2) for ét lille stykke fyldt chokolade. Jeg tror nogle af udstillerne havde lidt for høje tanker om sig selv og udnyttede de besøgende. Jeg er sikker på at de helt dyre steder (en halv praline for en polet?) ikke har haft så mange kunder. De har åbenbart ikke lært at for lidt gratis chokolade, får de potentielle kunder til deres andre produkter! Vi støtter da ikke nærigpinde.

Alt i alt var det en udmærket dag. Vi fik en masse flødeboller med hjem, som vi spiste til kaffen om aftenen, og det var en spændende oplevelse. Men den var dyr, og man skal ikke tage derind, hvis man planlægger at spise de 150 kr. hjem igen, for det kan man ikke – det er der alt for få gratis smagsprøver til. Derfor får Chokoladefestivalen i København kun tre kattepoter.

TITEL: Chokoladefestival 2012

ADRESSE: København

WEB: http://www.chokoladefestival.dk/

BEDØMMELSE:    

