Conditori & Cakeaway (Nikolaos Strangas) / Le Macaron by Degas

10. marts 2012

Vi besøgte i år Chokoladefestivalen i København og her fik vi ved indgangen udleveret 6 smagspoletter per person, som vi herefter kunne bruge til at købe smagsprøver for ved de forskellige stande. Blandt udstillerne var Conditori & Cakeaway ved Nikalaos Strangas og Le Macaron by Degas. Begge steder solgte macarons (franske makroner), som vi fik smagsprøver på. Ved Degas kostede de fleste macarons 1 smagspolet. Nogle enkelte “særlige” kostede 2. Ved Strangas kostede alle macarons 2 smagspoletter. I den virkelige verden tager Degas 12 kr. for de “almindelige” macarons og 20 kr. for de særlige. Strangas lister ikke priser for sine macarons på sin hjemmeside.

I første omgang brugte vi to smagspoletter på to af Degas’ macarons. Den ene var en mojitomacaron og den anden passionsfrugt. De var begge gode. Jeg drikker ikke alkohol, så jeg var lidt usikker på mojitoen, men macaronen havde en frisk myntesmag og smagte ikke af rom (nogle vil måske kalde dette en mangel). Den lidt syrlige passionsfrugtsmag i den anden macaron var også rigtig god og stod i fin kontrast til de søde bunde.

Ved afslutningen på besøget ville vi brænde de sidste smagspoletter af på en større omgang macarons, så vi endte med 3 macarons fra Degas og 4 fra Strangas. Vi var tilsammen fire af sted på Chokoladefestival, så vi havde en del smagspoletter at gøre godt med.

Alle småkagerne så nydelige ud. De flotte farver er altid spændende, og alle macaronerne var sprøde udenpå og bløde indeni. Der var ingen forskel i konsistens på de “billige” macarons fra Degas og de “dyre” fra Strangas. Nogle enkelte af Strangas’ var et par mm større, men det er bagateller. Smagsoplevelserne var lidt blandede. Pistaciemacaronen fra Degas smagte ikke så meget af pistacie, men generelt syntes jeg at Degas’ smagte af lidt mere end Strangas’. Hvis man er til de lidt mere specielle smagsoplevelser, er Strangas dog nok lidt mere eksperimenterende – en af hans macarons var med basilikum, en anden med chai te.

Generelt set var de alle udmærket. Det vanskelige lå i at dele alle macarons i fire så vi alle kunne smage det hele! Min favorit var nok den med passionsfrugt. Macarons er små og meget søde og kommer i alle regnbuens farver og med mange forskellige smagsvarianter – men jeg vil aldrig personligt gå ind i en butik og betale 12 kr. eller dobbelt det for en småkage på størrelse med en 5-krone. De var som sagt OK, men ikke overvældende, og ikke til den pris jeg ved de tager for dem i butikkerne. Hvis jeg skulle vælge enten at købe hos Degas eller Strangas, tager jeg nok Degas, da jeg ikke kunne se nogen forskel af betydning mellem de to og Strangas var – i hvert fald på messen – dobbelt så dyr som Degas. For mig er macarons til denne pris et sjovt lille indslag man køber engang hvert tiende år, og så er det helle ikke mere. Jeg vil gerne lave dem selv, men betale 12 kr. stykket gør jeg ikke. Der er billigere og lige så velsmagende måder at stille sin lækkersult på. Derfor får dagens høst af macarons 2 kattepoter.

Dette er ikke en reel anmeldelse af Conditori & Cakeaway eller Le Macaron, da dette ville kræve et bedre indblik i deres sortiment og priser. Indlægget står mere som en observation af specifikke søde sager indtaget ved Chokoladefestivalen i København i 2012. Ved eventuel senere anmeldelse af de to konditorier, kan dette indlæg stå som supplement.

TITEL: Conditori & Cakeaway / Le Macaron by Degas

ADRESSE: Åboulevard 7, 1635 København V / Trommesalen 5, st th., 1614 København V

WEB: http://www.strangas.dk / http://www.brasseriedegas.dk

BEDØMMELSE:     

