Silas Hjørne – Odense

29. marts 2012

Det er ikke så tit, at jeg får takeaway til frokost, men en kollega havde anbefalet et sted i nærheden af arbejdspladsen, hvor man kan få autentisk tyrkisk mad, og jeg er altid klar til at prøve etnisk mad med masser af autenticitet. Vi endte derfor med at købe frokost hos Silas Hjørne ved Vollsmose Torv i Odense.

Når det nu skulle være, så skulle det også være, så jeg prøvede lidt forskelligt. Jeg købte en durumrulle, et tyrkisk brød med ost og baklava.

Durumrullen var et helt måltid i sig selv og smagte godt. Der var godt med fyld i, også kød. De fleste steder lægger lidt kød øverst / yderst hvor man kan se det, men så snart man har tygget sig igennem de første par centimetre, så er der pludselig kun salat tilbage. Det var ikke et problem her. Man fik fint med kød for pengene. De spurgte om jeg ville have hvidløg og chili i, hvilket jeg sagde ja til. Dog skal man være opmærksom på, at når de siger at der er chili i, så er der chili i. Det var lige vel stærkt for mig. Her var jeg glad for ostebrødet, da jeg skiftede til det når ganen havde brug for at blive kølet lidt ned. Men i det mindste var der smag i durumrullen. Det er heller ikke alle steder, at man får det.

Den tyrkiske madpandekage med ost smagte også godt. Den blev præsenteret flot på tallerkenen, men blev meget kedelig, da den blev kold, så den skal spises hurtigt.

Baklava består for det meste af hakkede nødder, sirup eller honning og filodej. Det er tit en meget sød dessert. Jeg har smagt de langtidsholdbare varianter, som man kan købe i æsker visse etniske steder, og de smager ganske forfærdeligt. Frisk baklava er noget helt andet, dét kan jeg spise meget af. Disse baklava var fint præsenteret, med lidt valnød på toppen, og dækket af en ikke for sød sirup. De var dog skåret ujævnt, så de stykker jeg fik tildelt bestod af et “stort” og et “lille” stykke, hvilket jeg ikke synes er helt godt nok.

Hvad angår prisen er det vigtigt altid at spørge ved disken. Der hænger et skilt over spisestedet med de forskellige (begrænsede) retter, som de sælger, men jeg fandt ud af at disse priser ikke er korrekte. Durumrullen skulle koste 35 kr., men jeg betalte 45 for den, og den tyrkiske madpandekage nævnt på skiltet til 15 kr. stykket var blevet skiftet ud med en “mere tyrkisk” type (fik jeg at vide), som nu kostede 35 kr. Baklavaen kostede 5 kr. stykket.

45 kr. for durumrullen er til at leve med. Den var stor og mættende. Det er ikke billigt, men heller ikke dyrt. 5 kr. pr. baklava er lidt i overkanten, afhængig af hvor mange man synes at man kan spise. I større mængder kan 5 kr. hurtigt blive for dyrt – de smagte dog godt. Ostebrødet var dog helt klart ikke 35 kr. værd. Det ville være mere passende med 15 eller måske 20 kr.

Maden var autentisk og udmærket, og hvis man er i nærheden kan det godt betale sig at gå forbi og tage en durumrulle i farten. Ostebrødet kan jeg ikke anbefale, ikke til dén pris i hvert fald. Jeg kunne godt overveje at få frokost derfra en anden gang, og baklavaen var bestemt velsmagende og frisklavet. Derfor får Silas Hjørne i Odense 3 kattepoter.

TITEL: Silas Hjørne

ADRESSE: Vollsmose Torv, Vollsmose Allé 10, 5240 Odense NØ

WEB: http://vollsmosetorv.dk/silas-hjoerne/

BEDØMMELSE:     

