Fried Rice – Odense

6. maj 2012

Jeg havde fundet et tilbud på nettet, hvor vi kunne få en menu for to personer med forret og hovedret på Fried Rice i Odense for kun 127 kr. i alt, så det var naturligvis så billigt at vi blev nødt til at prøve det. Fried Rice er normalt et takeaway sted, men jeg tror at de ønsker at se lidt mere aktive ud for forbipasserende, hvorfor de sammensatte dette tilbud, som kun gjaldt til spisning i restauranten. Da vi mødte op denne søndag, var der også kun ét andet par i restauranten, og ud fra hvad de fik at spise, kunne jeg se at de havde købt samme tilbud som os.

Restaurantens udseende virkede ikke helt gennemtænkt. Væggenes farve passede fx ikke til dugen på bordet. Lysene blev ikke tændt før vi havde sat os, og tallerkenerne var allerede sat frem (og mon ikke de står der indtil de har været brugt). Dog virkede det rent.

Forretten bestod af “krydret kyllingesuppe med svampe” og “pebermarineret kylling pakket i bananplade med stærk hvidløg”, som blev serveret med en chilisauce.

Suppen smagte ufatteligt meget af citrongræs. Den smagte faktisk så meget af citrongræs at jeg ikke kunne spise den. Ledsageren har en noget stærkere mave, så det lykkedes ham at spise cirka halvdelen. Det var ikke hvad jeg vil kalde en “velkrydret” suppe. Det var så overdrevet at maden, for mit vedkommende, var uspiselig. Der var nogle kyllingestykker i bunden af skålen, som var tøre. Svampene lagde jeg ikke særlig meget mærke til. Alt i alt var det en meget skuffende ret.

Den anden forret bestod af kylling svøbt i bananblade og friturestegt. Vi var lidt usikre på om vi kunne spise bananbladene – efter et forsøg kom vi frem til at vi nok godt kunne, men at vi foretrak at lade være. Det var dog meget vanskeligt at få bladene fjernet. Tandstikkerne sad godt fast, og det grissede temmelig meget på tallerkenen (som ikke blev fjernet og erstattet af en ny, da tjeneren tog resten af forretterne med). Kyllingen var ikke så tør som den i suppen, selvom den var blevet en anelse forbrændt. Retten var pænt præsenteret, men jeg undrede mig lidt over grøntsagerne, for det så ikke ud til at vi skulle spise dem, så hvorfor have dem på tallerkenen? (Til pynt, ja, men jeg går ikke ind for at spilde en masse grøntsager udelukkende på “pynt”.)  Chilisaucen var god, men jeg er ret sikker på at den ikke var hjemmelavet. Den smagte som noget jeg selv engang har købt i et glas. Pebermarinade og især “stærk hvidløg” smagte jeg absolut intet af.

Den anden forret var bedre end den første, men ikke på nogen måde imponerende.

Til hovedret var der ligeledes to dele, bestående af “Wok chili og basilikum med kylling” og “Panaeng karry med kylling og bambusskud og mango”. Hertil blev der serveret rigeligt med ris.

Vi spiser selv meget wokret hjemme hos os, men her blev vi ikke præsenteret for noget, som jeg kunne genkende. Jeg vidste ikke engang at det var wokret, før jeg kom hjem og tjekkede beskrivelsen af tilbuddet, hvor der stod hvilke retter var inkluderet. Retten var dækket af en meget salt sovs. Grøntsagerne var udmærket. Nogle af dem – svampene – var tydeligvis fra dåse, men mange af grøntsagerne var stadig sprøde med bid i, og det synes jeg er positivt. Dog brød jeg mig ikke om sovsen, som var alt for tynd og alt, alt for salt, og bestemt ikke lignede noget fra en wokret. Så har de i hvert fald tabt sojasovsen ned i gryden ved et uheld.

Til den anden hovedret havde de igen brugt citrongræs, uden at den dog denne gang gjorde retten uspiselig. Det er meningen, at der skal være kokosmælk i retten, men det var ikke noget jeg smagte noget videre til. Retten var generelt meget smagløs, men i det mindste ikke stærk. Der var efter sigende en lille smule mango i retten – jeg fik vist et enkelt stykke.

Af drikkevarer tog de 30 kr. for en lille cola (de havde kun én størrelse, hvilket jeg dømmer ud fra at ledsageren bestilte en stor og jeg ikke synes at de kunne servere en mindre portion end det de kom med) og 20 kr. for et glas postevand i samme størrelse.

Alt i alt var det en skuffende oplevelse. Journalisten på Downtown.dk (hvor vi købte værdibeviset), får vist penge for sin anmeldelse, hvis hun kan påstå at Fried Rice lægger op til “en stærk restaurantoplevelse”. Fried Rice er ikke egnet som restaurant. Jeg har smagt dårligere mad, derfor får stedet heller ikke bundkarakter, men det er ikke spændende mad eller veltillavet mad. Det er til gengæld billig mad, så brug stedet som takeaway hvis du gerne vil prøve det. Fried Rice i Odense får to kattepoter, men med den anmærkning at det ikke er et sted vi kommer igen. Det var billigt, ja, bortset fra drikkevarerne, men suppen var uspiselig, wokretten lignede ikke wokmad, var overdænget med en alt for salt sovs, og panang karryretten var jævnt kedelig og havde ingen smag af kokosmælk.

TITEL: Fried Rice

ADRESSE: Skt. Jørgensgade 116, 5000 Odense C

WEB: http://www.just-eat.dk/restaurants-friedriceodense/menu

BEDØMMELSE:     

