Vaffelbageriet – Odense

6. maj 2012

Når sommeren er over os, så er det isene der trækker. Her havde jeg været så heldig at finde et godt tilbud på nettet, hvor vi for 18 kr. (normalpris 34 kr.) kunne få en gammeldags isvaffel med tre kugler, hjemmebagt vaffel, guf og syltetøj fra Vaffelbageriet i Odense. Det behøver man ikke sige to gange til os, så vi udnyttede fluks tilbuddet. Vejret var muligvis ikke helt til det, da vi besluttede os for at indløse værdibeviset. Vi kom forbi en dag efter aftensmaden, så det var en smule køligt, da vi satte os for at spise isen. Da vi var færdige, savnede mine fingre nogle varme handsker eller i et mindste en kop lun kakao. Men jeg overlevede, så videre til isen!

Vi kunne dufte vaflerne langt ned af gaden, og det er altid et fornuftigt træk hvis man sælger is. Det er samme koncept, hvis man tager til Kerteminde om sommeren. Så skal man nok få cirklet sig ind på hvor butikken ligger.

Nuvel. Vaflen var hjemmebagt og smagte fint. Den var lys og sprød. Ifølge tilbuddet skulle både syltetøj og guf være hjemmelavet. Da jeg lavede en internetsøgning på Vaffelbageriet fandt jeg artikler, hvor guffet blev refereret til som “hjemmerørt”. Der er en verden til forskel mellem de to. Enten laver man det helt fra bunden, eller også køber man det færdiglavet og rører lidt rundt  i det med en ske. Vær varsom omkring “hjemmerørte” madvarer på restauranter – de er for det meste ikke så hjemmelavede, som gæsterne muligvis tror.

Der var nu ikke noget i vejen med guffet her – hjemmelavet, hjemmerørt kan jeg ikke udtale mig om i denne sammenhæng, ej heller syltetøjet. Det kræver en lidt større mængde at inspicere. Det smagte udmærket og ikke syntetisk, som guffet kan smage nogle steder – især den meget kunstige lyserøde guf.

Der var omkring 10 forskellige slags is at vælge imellem, og der var et bredt udvalg, fx chokolade, jordbær, vanille, mangosorbet, solbærsorbet, valnøddeis, daim, kaffeis og pistacie. De sælger også bokse, hvor man kan vælge et vist antal kugler is og så transportere det hjem til fryseren på denne måde. Prisen på dette kan jeg dog ikke lige huske.

På Vaffelbageriet svarer en kugle is omtrent til to. Stedet er nydeligt og betjeningen høflig. 34 kr. for en gammeldags vaffel med tre kugler er ikke af vejen, og vi kunne godt finde på at kigge forbi en anden gang, hvis vi er i nærheden. Jeg vil ikke betegne stedet som “et ishus ud over det sædvanlige”, men det var godt, derfor får Vaffelbageriet i Odense tre kattepoter.

 

[NOTE d. 31.03.13] Af årsager jeg ikke helt kan gennemskue, bliver der ved med at figurere drama omkring denne anmeldelse. Min anmeldelse er baseret ud fra et éngangsbesøg på en tilfældig dag, og den er 100 % subjektiv – det er alle anmeldelser. Det handler om hvad jeg mente om mit besøg. Andre besøgende kan mene andre ting, og kom jeg en anden dag kunne min oplevelse være en anden. Jeg har genlæst anmeldelsen, og jeg står stadig ved den. Det eneste jeg måske ikke tydeliggjorde nok er: I henhold til kommentaren om hvorvidt guffet er hjemmelavet eller ej, var det ikke min intention at sige at det ikke var, men at videregive væsentlig information gældende alle besøg på alle typer spisesteder. Siger en restaurant at en hønsesalat er hjemmerørt, så betyder det ikke at de har lavet det hele selv (desuden, som min ledsager påpeger, hvis noget er fremstillet i et professionelt køkken, så kan det jo aldrig være hjemmelavet). Det synes jeg er god viden at have med i bagagen, derfor står det i anmeldelsen. Jeg ved ikke om guffet ved Vaffelbageriet er hjemmelavet eller ej – medmindre der er tale om det lyserøde guf, som smager meget syntetisk, så kan det være svært at bedømme. Oftest er jeg ligeglad, bare der er guf i isen – min opmærksomhed blev blot rettet mod det, da ordet hjemmerørt blev nævnt.

Derudover har jeg efterhånden anmeldt 7 ishuse, og bedømmelserne ligger fordelt på 4/5, 3/5, 4/5, 4/5, 4/5 og 2/5, og er man utilfreds med sit eget 3-tal, så kan man jo læse om hvordan de andre gjorde sig fortjent til 4. Jeg tager mig ikke af hvis et spisested er uenig i den bedømmelse de fik – jeg giver blot min mening til kende, så står det dem og resten af verden frit for at ignorere mig, at være enig eller uenig. Min intention med disse anmeldelser er ikke at ændre verden så alles meninger korresponderer 100 % med min, blot at præsentere forholdsvis detaljerede beskrivelser, der kan guide folk, så de har et udgangspunkt til at drage deres egne beslutninger. Personligt afskriver jeg heller ikke spisesteder, blot fordi de har fået en enkelt dårlig anmeldelse – jeg er jo selvstændig og kan danne mine egne meninger. Og derudover vil jeg gerne pointere at jeg ikke engang har sagt noget negativt om Vaffelbageriet – jeg slutter netop af med at sige at det er et godt sted, som jeg godt kunne finde på at besøge igen.

TITEL: Vaffelbageriet

ADRESSE: Overgade 38, 5000 Odense C

BEDØMMELSE:     

3 responses

  1. Der er ca. 27 forskellige slags is. Danske is: nougat, marshmallow, chokolade, rom rosin, blåbær, appelsin, solbær, ananas, hindbær, vanilje, chokomarcipan, daim, chokolade. Italienske is: Pistacie, Cookie, straciatella, valnød, kokus, bambino, jordbær, chokolade, lakrids, kaffe, lemon, karamel, mint. Og softice.

    1. Da vi besøgte stedet var der ca. 10 isvarianter at vælge imellem i disken foran os. Om udvalget skifter fra dag til dag eller de har andre typer ude bagved, som vi ikke blev introduceret for, kan jeg ikke udtale mig om. Hvis jeg kun introduceres for 10 istyper, er der kun 10 muligheder – uagtet hvor mange gange om dagen det skifter. Jeg kommer kun én gang på en dag.

      1. Jeg ville også bare fortælle at udvalget var blevet større. Det er da rart at vide.

