Allévo – myslibar, allevobar

18. juni 2012

Jeg plejer altid at have lidt snacks med i tasken for at klare den lille sult eller – endnu værre – lækkersulten. Det består tit af mandler og i en overgang var det figenstænger. Så tænkte jeg at det kunne være rigtig smart at have nogle af de der sunde myslibare med i tasken, så da jeg for noget tid siden fandt allévobars på tilbud (jeg betalte ca. 12,50 kr. stykket), købte jeg mig et større lager af mange forskellige varianter. Jeg syntes selv det var svært at finde ud af på nettet, hvordan de rent faktisk smager, så jeg besluttede mig for at lave et indlæg om dem, så dette eventuelt kan hjælpe andre.

Det første jeg lagde mærke til var at barene havde en fin størrelse. Mange af denne type myslibare er alt for små, og jeg køber ikke noget hvis jeg ved at jeg vil føle mig snydt bagefter. Allévobars har dog en udmærket størrelse (de er omtrent samme størrelse som en almindelig chokoladebar og vejer cirka 60 g). Jeg kan leve med at betale 12 kr. for dem, men så tror jeg heller ikke at jeg vil betale mere. Nupo tager fx 20 kr. for deres myslibare, og dét nægter jeg at betale.

Det gælder generelt for alle allévobars at de er meget mættende (der er jo også mange fiber i). Jeg spiser mine ved først at dele dem i to portioner, hvorefter jeg skærer hver portion ud i 8 tern. Hver portion er så på ca. 105 kalorier, hvilket er egnet som en mellemmåltidssnack. Egentlig er disse myslibare beregnet som måltidserstattende, men man kan jo spise dem som man vil. En halv bar fungerer fint for mig som et mellemmåltid.

Jeg har smagt de følgende:

Red berries: Denne bar er OK. Den har rice krispie konsistensen, uden dog at smage af rice krispie. Der er nogle røde bær i af ubestemmelig art, men jeg kan ikke smage dem overhovedet. Den giver dog myslibarkonsistensen. Der er en lidt “støvet” eftersmag, som jeg dog kan leve med. På grund af rice krispie aspektet i baren, er den lidt mere spændende at tygge i end de lidt mere tørre bare, og den ligger på favoritlisten.

Mørk chokolade & pistacie: Den smager meget som en chokoladebar, uden at den dog rigtig smager af så meget. Pistaciesmagen er meget svag. Hvis jeg ikke vidste, at den burde smage af pistacie, er jeg ikke sikker på, at jeg ville have gættet det. Konsistensen er dog fin, og den gled hurtigt ned. Det er sandsynligvis en af dem jeg vil vende tilbage til. Den smager ikke syntetisk eller som en “diætbar”, til gengæld er den meget neutral i smagen.

Tofffee: Den dufter som en chokoladebar, men smager ikke specielt af karamel (eller toffee). Den smager ikke dårligt, men smager dog en smule syntetisk. Jeg var mere positivt stemt overfor bar nummer to jeg spiste, så muligvis tager det blot en smule tilvænning.

Mørk chokolade & orange: Den minder meget om pistaciebaren blot med appelsinsmag. Den er en smule tør og lidt kedelig med en svag smag af appelsin. Den er dog udmærket, men ikke en favorit.

Blueberry: Dette er indtil videre den bar jeg bedst kan lide. Konsistensen er mere svampet og knapt så tør, som dem med mørk chokolade, og skønt man ikke kunne smage blåbærene særlig godt (men det er svært uanset hvordan man spiser dem), var baren sød og lækker. Det var den allévobar, der smagte mest som slik.

Generelt var jeg ikke så vild med dem med mørk chokolade. De var tydeligt mere tørre i konsistensen end dem med mælkechokolade (toffee) og hvid chokolade (red berries og blueberry), men det skal så også siges at jeg ikke er så vild med mørk chokolade normalt. Der var dog ingen af allévobarene, der smagte af den chokolade, som de var dækket i. Udover blueberry-baren kan jeg ikke påstå at jeg ligefrem “nød” at spise dem, som jeg nyder et godt stykke chokolade, men de er heller ikke tiltænkt som slik. De fungerer for mig rigtig fint som eftermiddagssnack. De stiller sulten godt – men jeg kan ikke forestille mig rent faktisk at bruge dem som måltidserstattere, dér synes jeg måske at det bliver lidt for kedeligt at tygge i.

Hvis man gør som mig og deler en bar i to, så bør begge dele indtages indenfor omkring en uge, også selvom man opbevarer resten i en lufttæt bøtte, da den ellers begynder at tørre ud.

Overordnet set er jeg ganske tilfreds med resultatet, og hvis jeg kan finde produkterne til en rimelig pris igen, så vil jeg sikkert indkøbe nogle flere. Jeg vil ikke give en overordnet karakter, da jeg føler det afhænger meget af til hvad og hvordan man vil bruge produktet og hvilken pris man køber det til. Jeg har ikke smagt så mange andre mærker “sundhedsbare”, så jeg kan ikke lave en reel sammenligning.

Hvis man gerne vil have en sød bar, vil jeg anbefale blueberry. Hvis man vil have en mere spændende konsistens, kan jeg anbefale red berries. De mørke chokolader med pistacie og appelsin er enkle og velegnet hvis man mest er til den mørke chokolade. Jeg har ikke smagt allévobaren med ren mørk chokolade, men jeg kunne forestille mig at den vil være en anelse kedelig. Pistacie og appelsin giver alligevel lidt ekstra oven i. Toffee-baren er god som variation, men jeg synes måske ikke at den er så spændende i sig selv.

