Nørherredhus Hotel og Konferencecenter – Nordborg

15. juni 2012

Vi havde fundet et tilbud på nettet, hvor vi fik et ophold på Nørherredhus Hotel og Konferencecenter i Nordborg på Als til halv pris. Dette passede fortrinligt med at vi længe havde talt om at besøge Danfoss Universe, så vi kombinerede de to.

Opholdet inkluderede kaffe og sødt ved ankomst, 3 retters aftenmenu, overnatning og morgenbuffet.

Selve hotellet var ganske nydeligt, rent og pænt. Det var også meget stille, atmosfæren mindede lidt om et bibliotek. Vi talte per automatik meget sagte, mens vi var der. Det skal dog også siges, at Nordborg  by var næsten livløs fredag eftermiddag, da vi ankom, så man skal ikke tage til Nordborg for at opleve noget i Nordborg (med undtagelse af Danfoss Universe), men man kan godt bruge stedet som base.

Kaffe og “sødt” var lidt begrænset. Det blev serveret ved nogle borde i receptionsområdet, og udover os var der kun ét andet par. Det søde bestod af nogle OK købesmåkager, så det var ikke det mest spændende. Hvis man kan få afslag i prisen ved at framelde sig kaffe og sødt ved ankomst går man ikke glip af noget. Der ligger et par supermarkeder ikke så langt fra hotellet, hvor man uden problemer kan købe sine egne småkager, hvis man har lyst til det.

Aftensmaden bestod som sagt af tre retter. Det så ud til at restauranten har det samme menukort hele året, så det er ikke variation, de vinder kunder på. Menukortet var fremstillet både på hotellets hjemmeside og i deres reception, så vi havde på forhånd kigget på hvad de havde af retter. Det var ikke udspecificeret i tilbudet, hvorvidt vi selv kunne vælge eller om menuen ville blive sammensat for os, men det viste sig at være det sidste.

Forretten var tartelet med høns og asparges. Menukortet kalder det godt nok “Tarteletter med høns i asparges”, men man får kun én. Jeg er ret glad for tarteletter, og selve hønsefyldet var godt. Kødet kom fra en kogt kylling, hvilket man kan se på det trevlede kød, og det smagte fint. Men én tartelet til 65 kr.? Vores menu var selvfølgelig inkluderet i prisen på vores ophold, så jeg skal ikke kunne sige, om folk der blot besøger restauranten og bestiller a la carte får mere end én, men hvis man kun får én tartelet er det en fuldstændig latterlig pris. Tarteletter er så nemme, så hurtige og så billige at lave, at restauranter kan tjene ubegribeligt meget på dem. Det er også derfor at jeg aldrig bestiller tarteletter på restaurant, for man får aldrig sine penges værdi retur. Men som sagt smagte den godt.

Vi havde som nævnt studeret menukortet og talt om hvilken ret vi ville vælge, hvis vi fik lov til det. Menukortet bød fx på linguine med tigerrejer og krabbekød, hamburger og en god steak, så der er noget for enhver smag. Vi fik ingen af delene. Vi fik wienerschnitzel med ærter og kartofler. Wienerschnitzel har mulighed for at være udmærket, og skal derfor ikke afvises ved ordlyden alene, men det var også uden tvivl den absolut kedeligste ret på deres menukort, og det var ikke engang lavet godt. Wienerschnitzlen var ikke stegt ensartet – på de tynde steder var den meget tør, mens de tykkere stykker var noget bedre. Paneringen var kedelig og manglede krydderi. De stegte kartofler var sådan set udmærket; de havde den rette konsistens, men ærterne var blot optøet fra frost.

Hvis man nu havde stegt kødet til perfektion, brugt nye danske kartofler og nye friske ærter eller andre sæsonbestemte grøntsager, så kunne det have været en god ret. I stedet var det meget tydeligt at hotellet ikke havde tænkt sig at spilde tid på at forsøge at imponere sine gæster med deres madkundskaber, gæsterne skulle blot spises af med det hurtigste og det nemmeste og det billigste de havde på menukortet. Er det det samme de serverer for alle, som booker et ophold med aftensmad – hver gang? Det ved jeg ikke, men der var ikke gjort noget som helst forsøg på at inspirere os til at komme igen. Det mindste de kunne have gjort var at give os valget mellem wienerschnitzlen og den stegte rødspætte, som begge er rimeligt hurtige at lave, for blot at simulere en vis form for initiativ, men det var der intet af. Ja, jeg var skuffet. Jeg har ikke noget imod at de sammensætter menuen, men de kan da lægge bare en smule indsats for dagen. Simple retter er kun gode, hvis man gør det ordentligt.

Desserten var et stykke islagkage. Det var ikke særlig stort, men smagte ganske udmærket. Det var i to lag (erfaring har lært mig at blot fordi en restaurant kalder noget “islagkage”, betyder det ikke, at det rent faktisk er det – faktum: islagkage har mere end ét lag, ellers er det bare is). Chokoladelaget var udmærket, men nougatisen smagte fortrinligt og havde en smule knas i. Det hele var nydeligt præsenteret, og der var knas både på toppen og bunden af islagkagen, hvilket jeg synes var et fint plus.

Restauranten var meget stille denne fredag aften, og bortset fra et eller to borde havde alle gæsterne (der var cirka syv borde i brug) købt deres ophold på tilbud. Dette var noteret ned på de reservationskort, der var sat på bordene, så vi selv kunne finde vores plads. Der var kun én tjener til at servicere alle, så hun havde lidt travlt og gjorde et fint stykke arbejde. Hun var høflig og vi skulle ikke vente længe på hverken mad eller drikkevarer. Havde de ikke udsendt det tilbud vi købte, ville der have været meget tomt i restauranten.

Næste dag indtog vi store mængder af morgenbuffeten, da vi ladede op til vores besøg i Danfoss Universe. Jeg blev overrasket over hvor stort et udvalg der egentlig var. Det var også meget nydeligt sat op. Der var flere forskellige slags rundstykker, som dog var en anelse tørre, rugbrød, nutella i form af ét stort glas, som vi forsøgte at tømme uden held, flere slags syltetøj og noget jeg måske tror var honning serveret i en hvid skål. Kedelig røræg med bittesmå stykker bacon stegt til ukendelighed, blødkogte æg der rent faktisk var blødkogte (bravo for det), to slags yoghurt, forskellige mysli- og morgenmadsprodukter, frisk frugt og frugtsalat, tre slags kødpålæg og omtrent samme mængde oste. Dertil kaffe, te, vand, mælk og juice. Udvalget var som sagt meget imponerende, men det smagte ikke helt så godt, som det så ud, især røræggene var skuffende. Til gengæld var de blødkogte æg meget positive (det er svært at lave blødkogte æg i store mængder, da de tit når at blive hårdkogte førend vi spiser dem).

Ved afgang købte vi vores indgangsbilletter til Danfoss Universe i receptionen, hvilket betød at vi fik en lille rabat. Hotellet har et ophold, hvor hotellets pris inkluderer billetter til Danfoss Universe, og de har også andre lignende arrangementer til andre forlystelser i nærheden.

Nørherredhus Hotel er et ganske nydeligt og fredeligt sted, og morgenmaden og dens udvalg var meget fint. Jeg kunne måske godt finde på at bruge stedet som base en anden gang – men jeg ville ikke bestille en overnatning inklusive aftensmad. Maden var ikke god nok, og hotellet havde alt for meget fokus på at give deres tilbudskunder så lidt som muligt for pengene hellere end at skabe grobund for tilbagevendende kunder. Hvis jeg kommer igen, lægger jeg mine madpenge et andet sted.

Som hotel med overnatning og morgenbuffet får Nørherredhus tre kattepoter – men som aftenrestaurant får Nørherredhus Hotel og Konferencecenter i Nordborg to kattepoter, og da dette primært er en restaurantanmelderblog, er det de to kattepoter der hænger ved. Tarteletten smagte fint, men man fik for lidt for pengene, hovedretten var middelmådig, og desserten var god. Dette munder i sidste ende ud i to kattepoter.