Nupo, allévo, nutrilett – shake, smoothie og suppe

Jeg opdagede at smoothie er nemt og hurtigt at have med i tasken til enten morgenmad eller mellemmåltid, så jeg testede nogle forskellige pulverprodukter. I den forbindelse fik jeg også lyst til at teste supperne, da de jo også kunne være rigtig smarte til frokost på farten.

Jeg synes det er meget svært at finde brugbar information på nettet om hvordan produkterne rent faktisk smager. De fleste, der har prøvet dem, skriver bare at produktet smager “godt/dårligt/bedre end X”, og det kan man jo ikke bruge til så meget. Derfor har jeg herunder forsøgt at give min vurdering og beskrivelse af dem.

Nupo produkter

Suppe – Thai chicken:

Kyllingestykkerne er minimale, men suppen smager faktisk udmærket. Den er velkrydret, og selvom kyllingestykkerne ikke kan være mindre end de er, så er det rart med en suppe, hvor der stadig er en smule bid i. Jeg føler ikke behov for at tilføje yderligere krydderi til suppen, og det er måske den bedste af de supper, jeg har testet indtil videre.

Allévo produkter

Shake – exotic (abrikos og banan):

Hvis jeg skal sige det rent ud, så smager den forfærdeligt. Smagen er meget, meget kunstig, og den smager hverken af banan eller abrikos (hvilket ellers kunne være en fin kombination til en smoothie). Normalt, hvis jeg har købt et produkt af denne type, som ikke smager så godt eller af så meget, laver jeg en frugtkompot af nogle frosne bær, og blander lidt i den færdigblandede smoothie, men der var intet der kunne fjerne den kunstige smag fra allévos “exotic shake”. Det er bestemt ikke noget jeg vil bruge penge på igen.

Shake – kakao:

Den er mest af alt sød, og den smager faktisk næsten ikke af kakao, hvilket jeg synes gør det lidt meningsløst at drikke den. Det overraskede mig også, at den var så svag i smagen, da slutproduktet har en meget mørk brun farve, der lover mere end den holder. Den smager ikke som sådan dårligt, men jeg gider ikke købe en kakaoshake, som ikke smager af kakao. Man kan eventuelt forbedre smagen ved at komme lidt ekstra kakaopulver i, hvilket jeg dog ikke har fået testet.

Shake – blåbær og jordbær:

Denne shake var faktisk rigtig god – efter at have smagt så mange, der var lidt kedelige, kom dette som en overraskelse. Den smager fint, og der er små stykker frysetørrede bær i, hvilket giver en herlig ekstra smag og konsistens. Indtil videre er dette min klare favorit. Den findes desværre ikke rigtig på det danske marked (endnu), men man kan visse steder købe en blandingspakke, hvor man får to brev kakaoshake, to brev blåbær/jordbær og to brev suppe.

Shake – banan og hindbær:

Den er meget sød og ikke så gennemtrængende i smagen. Den smager ikke rigtig af hverken banan eller hindbær. Der flyder nogle enkelte ministykker af frysetørret hindbær rundt, som dog ikke er tilstedeværende nok til at man kan smage dem. Den kan drikkes, men er ikke noget særligt. Den er lidt for kunstig sød, men kan godt, til nøds, drikkes som den er. Jeg vil nok ikke købe den igen.

Suppe – broccoli og basilikum:

Suppen var OK, men jeg blev hurtigt træt af den. Den er okay i smagen, men den trænger til en masse ekstra krydderier. Jeg blandede pulveret med 2½ dl vand, hvilket jeg synes gav en passende tykkelse (men dette er selvfølgelig smag og behag). Den var meget neutral i smagen, det vil sige at der ikke rigtig var noget der smagte igennem. På den måde smagte den ikke rigtig “af noget”. Med lidt krydderier er den dog udmærket engang imellem, men den bliver som sagt kedelig i længden, så spis den med mellemrum.

Nutrilett

Shake – jordbær

Jordbærshaken var kunstig i smagen og smagte ikke af jordbær. Den kan godt drikkes, men den er ikke spændende, og hvis jeg har tid til det kommer jeg altid lidt ekstra blendede bær i. Den kan bruges som basis og til nøds også i sig selv, men ellers er det nok ikke noget jeg vil købe igen.

Shake – kakao

Nutriletts kakaoshake var sådan set udmærket. Da jeg blandede den op med mælk fik den meget mere dybde og smagte faktisk godt. Jeg kunne godt finde på at have en pakke liggende, hvis jeg fik lyst til en hurtig kakaoshake en dag. Det er kun pulver, så det kan jo holde i lang tid. Kakaosmagen var ikke voldsom, men den var meget mere fremtrædende end i fx allévos kakaoshake.

Shake – forest fruit / skovbær

Skovbærshaken har en let sød smag, som ikke er overdøvende i kunstig sødme. Det er ikke fordi den rent faktisk smager af skovbær, men den er udmærket og kan godt drikkes som den er. Jeg kunne godt finde på at købe den igen.

—–

Prismæssigt varierer det meget og generelt er den bedste anbefaling at søge efter produkterne på nettet eller vente på at de kommer på tilbud i supermarkederne. Så vidt jeg kan vurdere er de aldrig på tilbud på producenternes egne hjemmesider, og produkterne kan godt være meget dyre.

Alle produkterne kan blandes op med mælk i stedet for vand, men husk at 1 dl minimælk koster 40 kalorier, så til én shake skal man lægge yderligere 80 kalorier oven i de 100-120 man allerede får fra selve pulveret. Hvis man tænker i kalorier, så er der stor forskel på hvad man blander det op med.

For mig mættede smoothie og shake fint som morgenmad, mens suppe blev lidt kedeligt i længden som frokost og jeg savnede noget at tygge i. Nupo-suppen smagte udmærket, men jeg har læst at man kan få dårlig ånde af nupo-produkterne (jeg ved ikke hvorfor), så jeg er tøvende med at prøve for mange af deres produkter. Derudover var allévos blåbær/jordbær rigtig god, og nutriletts kakaoshake var også udmærket.

