First Hotel Grand – Odense

22. juli 2012

Vi skød vores sommerferie i gang med brunch i stor stil på First Hotel Grand i Odense. Restauranten tilbyder hver søndag en champagnebrunch, selvom brunchen ligger i tidsrummet 12-15 og derfor ikke helt kvalificerer som brunch.

Hotellet er ganske nydeligt, restauranten var pæn og ren og personalet flinkt og hjælpsomt. Der opstod dog kødannelse ved indgangen, da restauranten ikke var åbnet for gæster da vi ankom, og da dørene så endelig blev slået op, strømmede folk til. Det tog personalet lidt for lang tid at få folk sat, og det med at stå i kø føltes lidt for meget som fastfoodbiksen og ikke nok som en fin restaurant.

Hvad angår buffeten er det svært at vælge et sted at starte; der var utrolig mange valgmuligheder. Der var selvfølgelig røræg med pølser og bacon, hvilket pr. definition hører til på et brunchbord. Røræggene var gode – bløde uden at være for våde. Pølserne var gode med lidt mere fyld i end blot almindelige cocktailpølser. Baconen synes jeg dog var stegt for meget.

Der var rundstykker, rugbrød, croissanter og mange andre typer brød, som minimum 3-4 forskellige udover de allerede navngivne. Brødene var lune ved ankomst. Dertil tre forskellige slags kødpålæg (chorizospegepølse, parmaskinke og en anden jeg lige har glemt). Brødet var generelt godt, men croissanterne havde fået en lille smule for længe i ovnen og var blevet en anelse for tøre.

Da brunchen starter ved frokosttid, var der også mange frokostretter inkluderet i buffeten, for eksempel små portionsanrettede fish & chips med lidt mayonaisse. Pomfritterne var gode, og fiskefileten var meget lækker. Den var frisk, sprød og blød og havde ikke den der tunge fornemmelse, som færdigkøbte fiskefileter er i besiddelse af. Mayonaissen var for fed for mig, men passer sikkert til det engelske koncept fish & chips. Hvis man ønskede det, var der ketchup placeret ved siden af røræggene.

Så var der et stykke portionsanrettet kalvekød med friske ærter og ærteskud. Det er ikke fordi det kræver så meget at smide et stykke kød på en tallerken efterfulgt af en lille håndfuld ærter, men det så meget dekorativt ud på bordet, farverne var flotte og indbydende, og det smagte godt. Det var et gennemgående tema, at restauranten greb buffeten meget professionelt an. Der var tag-selv-anretninger ved siden af småretter dekorativt sat på tallerkener, og det gjorde meget for helhedsindtrykket, at de havde taget sig tid til at gøre lige lidt ekstra ud af anretningen. Jeg var imponeret af den professionalisme som for mange besøgende sikkert er usynlig, men som jeg tydeligt kunne se i baggrunden af dagens oplevelse.

Der var tre slags fisk, udover fiskefileten – en hvid fisk, gravad laks, og en røget fisk. Dertil sennepssauce, som dog var meget, meget sød. I fiskekategorien fandtes også en fin laksemousse, igen disket op i små porcelænsskåle. Alle fiskene smagte udmærket, men der var små ben i den røgede fisk, hvilket var lidt irriterende. Laksemoussen var det mest spændende, igen præsenteret med lidt ærteskud på toppen.

Der var tarteletter, som dog var af en middelmådig karakter. De var OK, men jeg har smagt bedre, og de var ikke særlig spændende – især ikke i forhold til resten af retterne på bordet. Der var også en blandet salat med diverse grøntsager, croutoner, meget sprød bacon og noget kød i bunden, og der var en osteanretning med tre forskellige slags oste, som jeg dog ikke fik smagt, og forskellige delikatesser, såsom syltede artiskokker, oliven og deslignende. Jeg kunne godt savne en lidt mere traditionel ost, da de præsenterede virkede mere som dessertoste end som frokostoste.

I den søde afdeling var der noget, der muligvis var en hjemmelavet træstamme/romkugle skåret i skiver. Ledsageren, som er en kender, kunne smage rommen, men mente at der skulle have været mere i. Jeg er ikke selv rom-drikker, men “romkuglen” var en anelse for tør. Derhjemme ville jeg have kommet lidt syltetøj i for at gøre den lidt mere klæbrig.

Så var der græsk yoghurt rørt op med vanille og lidt frugtpuré i bunden og en frugtsalat med melon, vindruer og muligvis ananas. Yoghurten var meget lækker og et friskt pust oven på de lidt tunge retter.

I kageafdelingen var der en art sprød chokoladekringle, sprængfyldt med chokoladecreme og meget velsmagende.

Derudover også en drømmekage med en lidt grovere type kokostopping, som dog fortsat smagte fortrinligt. Det var også rart at se en lidt nyere udgave af drømmekagen, da den almindelige ikke ville have passet ind på dette luksusbord.

Noget af det bedste var dog buffetens creme brulee! Serveret i små fine porcelænsskåle med lidt frisk jordbær på toppen, cremen var blød og lækker, sprød på toppen som påkrævet og havde små sorte vanillekorn kravlende rundt i bunden. Den var et stort hit, og jeg blev selvfølgelig nødt til at tage to.

Drikkevarer var inkluderet i prisen. Der var to slags juice, isvand, kaffe og te, et glas champagne eller asti per person, og en helt fantastisk jordbærsmoothie, som vist blot bestod af blendede jordbær sammen med lidt juice. Mit første glas var det bedste – herefter tror jeg isen i drikken smeltede og fortyndede smagen lidt, hvilket var en skam. Det var utrolig lækkert, især hvis man er lige så glad for jordbær, som jeg er.

Hvis du endnu ikke er imponeret over hvor meget, der var inkluderet i buffeten, så må jeg beklageligvis sige, at så bliver du det aldrig. Der var så meget at vælge imellem, at jeg ikke nåede at smage det hele, og jeg har på fornemmelsen at First Hotel Grand er et sted, hvor menuen skifter – måske ikke fra gang til gang, men så i hvert fald med sæsonerne, så der er nyt at komme efter. De fleste af retterne smagte fantastisk, og de resterende var gode. Udvalget var stort, og der var lagt arbejde i smagen så vel som i præsentationen. Det hele var flot sat op og præsenterede en brunch ud over det sædvanlige. Jeg havde fundet et tilbud på nettet, så vi kun betalte halv pris, hvor normalprisen er 225 kr. pr. person, men dette er inklusive drikkevarer, og for kvalitet af den art har jeg ikke noget imod at betale fuld pris næste gang.

Jeg mødte op med meget store forventninger og en næsten lige så stor frygt for at blive skuffet, men First Hotel Grand levede op til deres ry, og jeg vil meget gerne komme igen en anden gang. Et par enkelte retter kunne forbedres, og de skulle have været lidt hurtigere til at genopfylde bestik- og tallerkenbordet, men derudover var det faktisk fantastisk, og derfor får First Hotel Grand uden tøven fire kattepoter.

TITEL: First Hotel Grand / Brasserie Grand

ADRESSE: Jernbanegade 18, 5000 Odense C

WEB: http://www.hotelsanktpetri.dk/da/Vore-hoteller/Denmark/Odense/First-Hotel-Grand/Restaurant–Bar-/

BEDØMMELSE:     

