Tokyo Sushi – København

24. juli 2012

Sushi skal der til engang imellem, men i Danmark er dette en af de dyreste fødevarer at bestille som takeaway, så vi får det ikke helt så tit, som jeg nogle gange ville ønske. Denne dag bestilte vi dog en tilbudsbox på 32 stykker fra Tokyo Sushi i København.

Boxen var en såkaldt “maki party” og bestod af 4 ruller (4 x 8 stykker) forskellige maki’er – typen med risen udenpå. En sådan kostede 250 kr., og det er jo rimeligt billigt, danske priser taget i betragtning. Leveringsomkostninger varierer afhængig af afstand fra butikken, men vi slap med 25 kr., så det var også udmærket.

Ved første øjekast så sushien pæn og nydelig ud, og visuelt var rullerne meget forskellige, hvilket gjorde retten meget indbydende. Ved nøjere inspektion blev det dog hurtigt tydeligt, at sushien ikke var rullet særlig professionelt. Mange af stykkerne faldt fuldstændig fra hinanden, når vi forsøgte at tage dem op, og jeg sad næsten og overvejede om jeg skulle hente en gaffel. Sushi skal altid kunne spises med pinde!

Den ene maki var med tempura reje, og dette var min favorit. Rejen var lun ved levering, og paneringen smagte godt og var sprød. Favorit nummer to var den anden “hvide” rullet i hvid og sort sesam – den havde også et godt knas og sesamen gav en god smag til sushien. De to andre (grøn og orange) var visuelt forskellige, men smagte stort set ens. Sushien smagte fint og frisklavet, men der var agurk, avocado eller agurk OG avocado i alle stykkerne, så der er ikke tale om nogen videre variation.

Til sushien blev der også leveret den sædvanlige soyasovs, ingefær og wasabi (nydeligt præsenteret som et lille blad) og tangsalat, hvilket jeg ikke kan mindes at have set andre steder (jeg har dog smagt det på restaurant før). Ligesom ingefæren og wasabien er tangsalat en smagssag, så mens ledsageren tog sig af det resterende, spiste jeg tangsalaten.

Grundlæggende var det en udmærket sushi, men i længden var den kedelig, og den var dårligt rullet. Japansk madkunst går ellers meget op i detaljerne, og derfor trækker det meget ned, når sushien falder fra hinanden. Efter nogen overvejelse får Tokyo Sushi i København tre kattepoter, men med halen ned, og jeg tror ikke at jeg vil bestille derfra igen. Hvis de varierer deres sushi noget mere og lærer at rulle sushien rigtigt, så er der grobund for noget godt.

TITEL: Tokyo Sushi

ADRESSE: Englandsvej 32, 2300 Købehavn S

WEB: http://www.just-eat.dk/restaurants-tokyosushi

BEDØMMELSE:     

