Noka

Min test af diverse pulverprodukter fortsætter. Der er tre typer jeg søger efter: mellemmåltider (myslibare), hurtig morgenmad (shakes / smoothies) og hurtig og nem frokost. Min søgen ledte mig videre til varemærket noka, som ikke er så kendt i Danmark, men jeg læste interessante ting om produkterne på nettet, så jeg besluttede mig for at teste det. Jeg bestilte lidt af hvert, så jeg købte både myslibar, smoothiepulver og hele måltider i form af spaghetti bolognese og tacogryde (og en enkelt nudelret).

Det første jeg vil notere omkring noka er at de gerne vil have at folk ved at de er særligt godkendt af EU, da noka er en LCD (Low Calorie Diet) i stedet for en VLCD (Very Low Calorie Diet). Der er derfor flere kalorier i produkterne, og noka skulle derfor give et sundere vægttab end andre produkter. Det jeg gerne vil gøre opmærksom på er at noka giver forslag til måder hvorpå man kan pifte deres produkter lidt op, fx ved at tilføje frisk frugt til deres shakes eller kød og grøntsager til deres måltider, osv. Det væsentlige her er at disse tilføjelser ikke er inkluderet i de kalorier, som produkterne indeholder. Det vil sige at hvis du fx spiser en portion af deres tacogryde, så får du lidt over 200 kalorier – men hvis du så tilføjer en skål salat ved siden af, måske et groft brød eller en klat creme fraiche for lige at give retten lidt ekstra, så koster retten meget mere end 200 kalorier, og så er det efter min mening fuldstændig tåbeligt at spilde en masse penge på dyre slankeprodukter.

Hvis du spiser produkterne som de er, så læs videre, hvis du i stedet fylder på som noka foreslår, så lav din egen spaghetti bolognese, nuddelret eller tacogryde! Der findes utallige opskrifter derude på sunde varianter af vellidte retter. Der er intet galt i at leve sundt og spise sund mad. Det er sådan man vedligeholder sin vægt.

MYSILBAR

Æble: Baren både lignede og smagte som en myslibar. Den havde en svag smag af æble, men den var til stede, og baren smagte faktisk fint. Den var ikke tør og kedelig, som så mange andre sunde myslibare. Jeg ville godt købe den igen.

Jordbær: Der var en svag smag af jordbær, men baren var en smule mere tør i det, og lidt mere kedelig end æblevarianten. Jeg er ikke sikker på, at jeg ville have gættet at det var en jordbærbar, hvis ikke det stod på indpakningen. Den var en smule skuffende, men jeg kunne muligvis godt finde på at købe den igen, men æblevarianten var bedre.

Choco: Baren havde en meget, meget svag kakaosmag, men så ud af mere end den rent faktisk var. Den var mere tør end de to andre, og hvis man havde håbet eller forventet at en chocobar rent faktisk smager af chokolade eller i det mindste kakao, bliver man skuffet. Bortset fra den mørkere farve, ligner den de to andre varianter helt. Den smagte ikke som sådan dårligt, men jeg var ikke imponeret, og jeg køber den nok ikke igen. Hvis jeg køber en chocobar, så skal den også smage som en sådan.

SUPPE

Tomatsuppe: Suppen var en anelse kedelig. Den smagte ikke af så meget, og konsistensen var en smule grynet. Tomatsmagen var ikke så gennemgående som jeg havde håbet, og jeg syntes ikke det var de ekstra kalorier værd at lave den på mælk. Der skal som minimum flere krydderier i, og hvis man virkelig skal forbedre den, så et par kødboller for at gøre den lidt mere spændende (dette har jeg også forsøgt mig med, og så var det sådan set en fin frokost – kig på kalorieindholdet af kødbollerne, hvis du vil prøve det samme). Jeg synes idéen er god, men der er ikke gjort nok ud af smagen. I realiteten vil jeg nok ikke købe den igen.

SHAKE

Hvis man køber en stor portion noka shakepulver, så får man én stor pose og en måleske, så man selv skal afmåle pulveret, hvilket er knapt så brugervenligt, men i det mindste følger måleskeen med. Som sagt går noka meget op i at være EU-godkendt (læs mere om det på deres hjemmeside, hvis du er interesseret), og derfor står der på pakken at én portion koster ca. 230 kalorier. Dette er dog fordi shaken laves med mælk – laver man shaken med vand, som de fleste andre slankepulvere, koster én portion ca. 140 kalorier, og koster altså næsten det samme som andre produkter. 230 kalorier pr. portion er meget hvis man samtidig blander ekstra frugt i. Så er der bedre måder at slanke sig på.

Blåbær: Blåbærshaken har to store problemer; det første er at den ikke smager af noget som helst, udover en kunstig sødme, det andet er at den er direkte kvalmende. Den var ubehagelig at få skyllet ned, og jeg vil aldrig købe den igen. Smagen var tynd og udvandet. Da jeg blendede den sammen med en håndfuld jordbær, maskerede det noget af den kvalmende smag, men hvis en shake ikke til nøds kan stå alene, så er den ikke pengene værd. Efter tilvænning gled den lettere ned, men jeg måtte fortsat maskere smagen med ekstra tilsat frugt.

Jordbær: Jordbærsmagen var meget, meget svag og meget kunstig (hvilket man også kan se på den meget kunstige lyserøde farve, som ikke har noget som helst til fælles med jordbær). Drikken var bedre end blåbærdrikken, men stadig ikke pengene værd. Det var stadig en drik, der bare skulle overståes, og jeg vil heller aldrig købe den igen. Blendet med ekstra frugt forbedrer smagen, men igen synes jeg ikke en shake er pengene værd, hvis den ikke kan stå alene.

Vanille: Vanilleshaken købte jeg for eksperimentets skyld, da jeg manglede at købe lidt mere for at opnå gratis fragt, så der røg et enkelt brev vanillepulver i varekurven. Til min store overraskelse smagte shaken faktisk udmærket. Den var ikke fantastisk, men den smagte ikke lige så kunstigt som blåbær og jordbær. Den var behagelig at drikke. Hvis jeg skulle købe en af shakesene igen, ville det blive vanillevarianten. Nu er de andre selvfølgelig også så ringe, at der ikke skal så meget til for at overgå dem. En idé kunne være at købe vanillepulveret og så selv blende ekstra frugt i for at få den type smoothie man gerne vil have.

MÅLTID

Spaghetti bolognese: Retten sammensættes ved at hælde pulveret (disse kommer portionsanrettet) i en skål, hælde 1½ dl varmt vand i, røre rundt, lægge låg på og vente i ca. 5 minutter. Jeg var lidt usikker på om det ville blive noget tyndt sjask, men det tyknede fint, og jeg synes faktisk at produktet ligner det på pakken meget godt. Smagen var også rigtig fin, og jeg havde ikke behov for at tilføje ekstra krydderi. Jeg kan godt finde på at krydre retten en anden gang for at variere smagen lidt, men i sig selv smagte det fint, og jeg var ganske tilfreds med resultatet. Til den rette pris vil jeg gerne købe produktet igen.

Tacogryde: Tacogryden er basalt set nøjagtig det samme som spaghetti-måltidet. Forskellen er at pastaen er erstattet af en lille portion bønner, som ikke giver det samme til retten som pastaen gør. Konsistensen på “kødet” er udmærket, men ellers smager det ikke af noget, og var en ret kedelig oplevelse. Pastaen giver lidt ekstra cremethed til spaghetti-måltidet, og de få bønner giver ikke oplevelsen af en god gang chili con carne, som jeg ellers havde håbet på. Desuden er billedet på pakken pyntet alt for meget og ligner på ingen måde slutresultatet. Billedet insinuerede en lækker chili con carne med en flot rød farve – men i stedet er det bare en bolognesemixtur uden pasta. Jeg ville ikke købe produktet igen. Det ligner den udmærkede spaghetti bolognese for meget uden at smage lige så godt, og så vil jeg hellere købe en ekstra pakke af spaghettien i stedet og måske komme lidt chili i, hvis jeg har lyst til mexiansk frokost.

Nudelret (oksekød): Jeg var fra starten rimeligt skeptisk overfor nudelretterne, for jeg havde på fornemmelsen at de 72 g nudler, som jeg betalte 17 kr. for, var stort set de samme som jeg for samme pris kunne få en stor pakke for i det lokale supermarked. Det viste sig så at jeg havde ret. Der var en lille portion olie og krydderier til at hælde henover, en lille pose tørrede “grøntsager” og en lille portion almindeligt udseende nudler. Det var en ufatteligt kedelig ret, og, ja, med ekstra tilføjede grøntsager og måske kød kunne det godt være en fin ret – men hvad er så pointen i at betale så mange penge for så lidt? Kender I historien om at koge suppe på en sten? Det her er samme princip. Der skulle tilsættes alt for meget væske til nudlerne (jeg kom fra starten mindre i end foreskrevet, men det var stadig for tyndt efter min smag), og det besværliggjorde spisningen. Pakken instruerede i at man skulle spise retten med en stor ske (hvilket jeg ikke synes hører hjemme i en nudelret), da man skulle sørge for at få det hele med, inklusive den tynde sovs. Jeg forsøgte at gøre som befalet, men sovsen var så salt at den var uspiselig.

I bund og grund var det en elendig ret, som på ingen måde var sine penge værd. Nudelretter er et fint måltid, men så køb dine egne nudler og tilsæt en rest kød og en pose wokgrøntsager fra frostboksen i supermarkedet. Det er spild af penge at købe nokas nudelretter.

Konklusionen på nokas produkter er lidt blandet. Jeg køber aldrig deres smoothieblandinger eller nudelretter igen, men deres spaghetti bolognese synes jeg var fin, skønt en anelse dyr pr. portion. Hvis den kommer på tilbud, kunne jeg godt finde på at købe den igen. Tacogryden var OK, men spaghetti-retten bedre. Deres myslibare var fine, og tomatsuppen en anelse kedelig.

