Café Zorro – København

28. juli 2012

Burgere er godt. Det er sandt at nogle gange er de ikke gode – nogle gange er de kedelige, dårligt tilberedt eller bare af ringe kvalitet, men som et generelt koncept så er burgere godt. Da jeg derfor så et tilbud på internettet for burgere til halv pris fra Café Zorro i København, så måtte vi jo købe det.

Vi valgte at bruge vore værdibeviser som takeaway og bestilte en Klods Hans (ost, bacon, spejlæg, pickles) og en Kaptajn Klo (rejer, avocado, soltørrede tomater, basilikumdressing). På værdibeviset stod der, at det var 119 kr. værd, og at det gjalt til frit valg blandt Café Zorros i alt 9 burgere. Efter mit køb læste jeg dog på nettet, hvordan andre kunder (ved indløsning af deres værdibeviser) var blevet nægtet køb af Café Zorros lammeburger, som er den eneste af stedets 9 burgere, der koster 119 kr. Hvordan det lykkedes stedet at lave den samme “fejl” to gange på samme værdibevis (hvis  man ikke kan købe den eneste burger til 119 kr., er værdibeviset ikke 119 kr. værd, og der er ikke 9 burgere at vælge imellem), ved jeg ikke. Havde jeg vidst dette før jeg købte mine værdibeviser, ville jeg ikke have købt dem. Jeg støtter ikke spisesteder, der ikke lever op til deres egne tilbud.

Da det blev min tur til at benytte værdibeviserne, orkede jeg dog ikke at sætte situationen på spidsen, da vi havde haft en lang dag, så jeg undgik at bestille den nævnte burger og valgte i stedet rejeburgeren. Vi bestilte hjemmefra og fik at vide, at der var cirka en halv times ventetid. Da vi mødte op, var burgerne klar til afhentning.

Størrelsen på burgerne var fin, og de ovnstegte kartofler, der blev serveret til, var meget gode, og der var rigeligt af dem. Den tilhørende majoynaisse var dog alt for fed, og jeg lod det stå. Ledsagerens burger med bacon og spejlæg fik jeg ikke smagt, men baconen skulle eftersigende være god og ikke for salt, hvilket altid er et godt tegn.

Rejerne i min burger var gode – de var ikke våde og udvandede, som man ser alt for tit, og den friske avocado passede fint til. Smagen af soltørrede tomater og basilikumdressing lagde jeg dog ikke mærke til. Der var dog alt for få rejer i burgeren, og det samme kan siges om avocadoen. Min “bøf” er rejerne, og jeg skal derfor have lige så meget reje som ledsageren fik bøf, og det gjorde jeg bestemt ikke.

Jeg havde en diskussion med ledsageren om de forskellige burgere. Jeg er jo fan af at prøve noget nyt og var derfor, da jeg først fik kendskab til Café Zorro, imponeret over de mange forskellige slags fyld de bød på. Jeg var dog skuffet over hvor ens burgerne alligevel i grunden var. Det var den samme bolle (en “lys bolle” med en mørkere farve), det samme stykke salat, de samme skiver tomat, de samme skiver agurk – herefter varierede fyldet alt efter hvad du havde bestilt. Hvorfor have 9 forskellige burgere, hvis de alligevel er ens? Hvorfor ikke variere fyldet noget mere? Fx icebergsalat med dén burger, rucolasalat med dén, osv. I stedet for at genbruge ingredienserne, så kom mere af det valgte fyld i. I stedet for at fylde min reje- og avocadoburger med tomat og agurk, så fyld den med reje og avocado. Jeg kan se pointen i kun at tilbyde én slags burgerbolle – det er nemmere og mere tidsbesparende for køkkenet. Men man kan da godt investere i fx to forskellige boller uden at det volder det store besvær.

Café Zorro præsenterer deres burgere som meget individuelle – jeg synes bare ikke at de har individualiseret dem nok. Ledsagerens argument var dog, at hvis man ændrer alt for meget ved burgerne, hvornår holder burgerne så op med at være burgere? Det er jo et udmærket og filosofisk argument, som der ikke findes et simpelt svar på. Vi nåede aldrig frem til en konklusion.

Hvad angår en konklusion på maden, kan jeg sige at burgerne og de ovnstegte kartofler var udmærkede. Der var dog ikke nok af det valgte fyld i burgeren, og det trækker ned. Jeg var dog imponeret over rejerne, da vandede rejer ikke er specielt spændende at tygge på – især ikke i en burgerbolle, der hurtigt kan trække væske til sig. Café Zorro har nogle gode idéer, og hvis de gjorde noget mere ud af det, har de mulighed for at sælge en rigtig god burger. De er der dog ikke helt endnu. Burgerne er lidt for ens for et sted hvor de gør et nummer ud af forskellighed, og der er ikke nok af det reelle fyld i burgeren. Jeg giver Café Zorro i sidste ende tre kattepoter, men jeg er ikke sikker på, at jeg vil bestille derfra igen.

TITEL: Café Zorro

ADRESSE: Jagtvej 119, 2200 København N

WEB: http://www.cafezorro.dk

BEDØMMELSE:     

