Hotel Orø Kro – Orø, Sjælland

29. juli 2012

Vi tog en smuttur til Orø, og i den forbindelse havde vi bestilt bord til en omgang frokost på Hotel Orø Kro.

I weekenden disker kroen op med en større frokostbuffet, som også var det de fleste gæster benyttede sig af. Vi kiggede på den opsatte buffet, som havde lidt af hvert og så nydelig nok ud, men da vi havde planer om en større omgang kaffe og kage senere på eftermiddagen, mente jeg ikke, at jeg ville kunne spise en buffet hjem. Jeg valgte derfor stedets stjerneskud, mens ledsageren bestilte en Orø Clubsandwich med kylling, asparges og karrymayonnaise.

Brødet i clubsandwichen bestod af et par stykker kedeligt toastbrød og af en eller anden årsag var der stukket glimtende træspyd ned i hvert stykke som pynt. Jeg kan ikke sige så meget om sandwichens smag, men der var ingen tegn på de lovede asparges. Jeg skal ikke kunne sige, om de var løbet tør for asparges, for de havde i hvert fald haft nok til at lave tarteletfyld til frokostbuffeten. Aspargsene i tarteletfyldet, kunne jeg se da vi inspicerede bordet, bestod af dåseasparges, så hvis disse asparges var blevet serveret til clubsandwichen, ville det have været noget af en skuffelse. Jeg havde naivt nok ventet en kulinarisk overraskelse med friske asparges, men her var hverken friske eller asparges.

Stjerneskuddet blev ligeledes serveret uden asparges. Jeg synes ellers der altid plejer at høre asparges til det klassiske stjerneskud, men restauranten skal selvfølgelig ikke høre noget for det, når det nu ikke var nævnt på menukortet. Det eneste lune på stjerneskuddet var den dampede fisk, som smagte udmærket. Fiskefileten var kold ved servering, tør og hård og bar klare tegn på at have stået alt for længe. Frokostbuffeten inkluderede også fiskefileter, så jeg tror at de har snuppet en derinde fra, hellere end at lave en ny og frisk a la carte. Fisken var stivnet i sine dødskramper og lignede en boomerang, der står på ryggen. Rognen var kedelig, de lyse toastbrød lige så, og rejerne var for vandede. Generelt var retten en stor skuffelse.

Det er tydeligt, at Orø Kro ikke er vant til at folk møder op til frokost og ikke bestiller frokostbuffeten, og de viste tydelige tegn på ikke at være interesseret i at tilberede a la carte mad til os (udover den ringe mad var personalet dog venligt og hjælpsomt). Jeg skal ikke kunne sige om frokostbuffeten var god eller ej, for jeg smagte den ikke, men mit stjerneskud var dårligt tilberedt og en skuffelse, og clubsandwichen var meget uimponerende og levede på ingen måde op til sin pris på 115 kr. Stjerneskuddet kostede 85 kr.

Jeg var på ingen måde imponeret over den mad, vi fik serveret. Vi betaler ekstra for at få en a la carte ret, så er de også forpligtet til at gøre lidt ekstra for serveringen – og som minimum servere retten varm og med de nævnte ingredienser! Jeg har ingen lyst til at besøge Hotel Orø Kro igen, og skulle vi komme forbi øen en anden gang, så medbringer vi vor egen frokost, eller køber den et andet sted. Hotel Orø Kro får to uimponerede kattepoter.

TITEL: Hotel Orø Kro

ADRESSE: Bygaden 57, 4300 Holbæk (Orø)

WEB: http://www.oroekro.dk/

BEDØMMELSE:     

