Juuls Café – Odense

25. oktober 2012

Vi havde erhvervet os et værdibevis, hvor vi to personer fik en tre-retters-menu til halv pris ved Juuls Café i Odense, så det skulle naturligvis indløses.

Juuls Café serverer gammeldags dansk mad, og interiøret ligner det man finder hjemme hos mormor. Ifølge deres hjemmeside er det hygge de stræber efter, så det kan ikke klassificeres som et romantisk spisested. Det føltes lidt som at træde 50 år tilbage i tiden – eller besøge en gammel slægtning, som burde være overført til alderdomshjemmet for længst. Stedet har en afslappet, hjemlig atmosfære, og vi blev betjent af herren i huset, som ikke er så gammel, som interiøret muligvis påstår.

Vores menu var dikteret af værdibeviset, så vi så frem til rejecocktail til forret, mørbradgryde til hovedret og bondepige med slør til dessert.

Rejecocktailen var udmærket. Rejerne var en smule vandede, så nysophevne fra havets bund var de ikke. Dog var der en tilpas mængde af dem, og den vandede smag var ikke overvældende til det punkt, hvor de ikke var udmærket. Salaten var sprød og frisk, dressingen fin, og det tilhørne humpel brød var sprødt og godt. Dog ville jeg gerne have haft en ekstra skive, men jeg er også stor fan af hvidt brød med smør. Normalprisen på 65 kr. er OK.

Hovedretten var som sagt mørbradgryde serveret med asier og hvide kartofler skrællet på maskine – deres fine, glatte hud afslørede dem. Asier og kartofler er hvad de er, men mørbradgryden var ganske udmærket, og især udseendet overraskede mig. Der flød små, skarpt røde peberfrugtstykker rundt i sovsen, hvilket gjorde mørbradgryden til mere end blot en klat orange sovs. Kødet var godt mørt, og der var små stykker pølse og bacon i gryden også.

Det eneste negative ved hovedretten var størrelsen. Det var en meget lille portion. Da vi først fik maden sat ind, troede jeg at det var til én person, men det viste sig hurtigt, at det skulle strække til os begge (hvilket kan være en svær opgave, når ledsageren er en stor, stærk herre, der godt kan tage fra). Nu fik vi en tre-retters-menu, så efter desserten var vi trods alt mætte, men jeg håber virkelig ikke at man får samme størrelse serveret hvis man kun bestiller hovedret, for så er 115 kr. alt, alt for dyrt. God, gammeldags, dansk mad er også ensbetydende med at der er rigeligt af det! Det er ikke gourmetmad, og jeg gider bestemt ikke spise på en gammeldags, dansk restaurant og gå sulten derfra. Så er der i hvert fald et eller andet helt galt.

Desserten var god gammeldags æblekage med flødeskum, eller rettere bondepige med slør. Forskellen ligger i at bondepige med slør altid lægges sammen med ristet rugbrødsknas, hvilket også var tilfældet her. Der var i desserten også blandet lidt krydderier, vi tror kardemomme, som ledsageren genkendte fra sin egen mormors opskrift på bondepige med slør, men som jeg personligt ikke brød mig om. Når jeg får bondepige med slør, vil jeg gerne smage æble, rugbrød og flødeskum og ikke have mine smagsløg bedøvet af krydderier. Det er dog en smags sag, og mine personlige præference i den dur trækker ikke karakterer ned.

Jeg var dog igen lidt skuffet over størrelsen. Det var en meget lille portion og med en temmelig skrabet skefuld flødeskum oven på. Til 65 kr. synes jeg nu ikke lige at det hænger helt sammen. Der er jo ikke tale om en ret, der er dyr at producere – så synes jeg godt, at man kan servere en rigtig portion. I det store hele var retten dog nydelig og udmærket.

Af drikkevarer bestilte vi en kande isvand til 15 kr. og en sodavand til 29 kr.

Alt i alt var retterne udmærket, dog i en klejn udgave. Det er gammeldags dansk mad, ikke gourmetmad, men jeg var imponeret over, at der var lagt lige en smule ekstra arbejde i det. Mørbradgryden var ganske nydelig, og selvom jeg ikke personligt brød mig om kardemommesmagen i desserten, så var det da fint, at de eksperimenterer lidt med maden. I sidste ende får Juuls Café tre kattepoter. Deres menukort er lidt begrænset, men skifter dog engang imellem, og skulle der en dag dukke noget nyt op, som jeg gerne vil prøve, kunne jeg godt finde på at komme igen. Og skulle jeg nøjes med at bestille en hovedret, så håber jeg dette reflekteres i den portionsstørrelse, som jeg får serveret.

TITEL: Juuls Café

ADRESSE: Overgade 18, 5000 Odense C

WEB: http://juulscafe.dk/index.html

BEDØMMELSE:     

