To Søstre – København

17. juli 2013

2013 Tur på Bakken 170713 (1)

I år var vi også en tur på Bakken – de siger jo at der er sjovest derude. Jeg ved så ikke hvor sandt det er, men der var i hvert fald rigtig mange andre, som også havde læst at det efter sigende var sjovest på Bakken, så det var en tætpakket fornøjelse.

Jeg må indrømme at jeg har lidt forudintagede holdninger til spisestederne på Bakken. Jeg tror ikke at man kan få “god” mad der – så skal man i hvert fald op og betale rigtig mange penge for det – og jeg synes ikke jeg vil betale rigtig mange penge for en middag på Bakken – så det er lidt en kontinuerlig cirkel. Nuvel. Vi ankom ved frokosttid, og jeg havde brugt noget tid hjemmefra på at undersøge de forskellige spisesteder, og i sidste ende besluttede jeg mig for at vi skulle prøve To Søstre. De serverede frokostbuffet, og jeg mente at det var den bedste måde at få fuld valuta for vores frokostpenge. Det er nu heller ikke vanskeligt at finde et buffetsted på Bakken, for det sælger de stort set alle sammen.

Vi valgte To Søstre fordi de lovede byg-selv-burgere, flæskestegssandwich og pizza. Derudover var der også lasagne, stegt flæsk med persillesovs og kartofler, barbecueben og kødboller. I salatbaren var der agurk, tomat og salat, tzatziki, kartoffelsalat, pastasalat, syltede agurker, rødkål og måske en eller to andre ting, som jeg har glemt, og derudover var der også majskolber, pomfritter og flødekartofler. Der var forskellige dressinger til at komme i burgeren, såsom mayonaisse, remoulade og ketchup, men det hele var sat i store skåle med skeer i, som MEGET hurtigt blev MEGET klistrede og ulækre at røre ved, men ingen af disse dressinger var markeret med skilte, så det var svært at skille det ene fra det andet i det halvmørke rum.

2013 Tur på Bakken 170713 (4)

Flødekartoflerne var gode, kartoffelsalaten knapt så meget. Pizzaen, hvoraf der var to slags, var meget tilostet og kedelige i smagen, og restauranten var meget længe om at fylde op, når de løb tør. De smagte dog ikke som sådan dårligt, og de er sikkert mere populære hos børnene end de var hos os. Barbecuebenene var OK – bortset fra at der lå små stykker ben nede i, som ikke var behagelige at tygge på, så det vil jeg egentlig anbefale at styre udenom.

2013 Tur på Bakken 170713 (3)

Jeg måtte jo også lige smage den stegte flæsk, og jeg må indrømme at den var heller ikke værd at komme efter. Der var rigtig meget fedt på, og normalt giver dette i det mindste en god smag, men flæsket smagte sådan set udelukkende af fedt. Det samme gjorde sig gældende for meget af flæskestegen. Her bestod det meste af det også af fedt, og fordi de steger kødet på grillen, så er det meget svært at få sværen sprød. Det lykkedes mig dog at finde et stykke med sprød svær, men langt størstedelen var bløde, og hvis sværen er blød ved første servering, så er det i min bog ikke en flæskestegssandwich, i hvert fald ikke hvis det er noget der sælges i en restaurant. Det var tydeligvis det billigste stykke kød, de kunne finde.

2013 Tur på Bakken 170713 (6)

Pastasalaten var god, primært fordi pastaen ikke var udkogt, som den typisk er sådanne steder, så det var et plus. Burgeren var sådan set udmærket, selvom bøfferne var lige lidt for små. De skulle jo gerne have samme størrelse som de burgerboller de serverer til. Der var dog ikke tale om nogen spændende burger. Der var kun lige det mest påkrævede indhold, og hverken ost eller bacon. Baconen kan jeg forstå, men det burde da ikke være så vanskeligt at sætte en stak skivet ost på bordet.

Lasagnen var kedelig og smagløs, men kødbollerne var OK. Majskolberne var dårlige – de smagte underligt og gav en mærkelig konsistens i munden. Generelt var det meste kun lige noget, der skrabede sig igennem – det var bestemt ikke en gourmetoplevelse og ikke noget særligt at skrive hjem om. Derudover kan logistikken også nævnes, da den også haltede lidt. I midten var grillen, hvor man kunne hente sine bøffer, sin flæskesteg, sine majskolber og sine burgerboller, og til venstre for den var salatbaren og diverse dressinger. Logistisk set burde burgerbollerne stå i en kurv nede ved salatbaren (hvor gæsterne typisk starter), således at man kan slutte med bøffen. Et alternativ er at gøre tallerkenerne store nok til at der er plads til en burger, som ikke er klappet sammen, samt de pomfritter som man typisk tager ved siden af, men det var heller ikke en mulighed da vi var på besøg.

2013 Tur på Bakken 170713 (8)

Der var alenlang kø, da vi var der, og der var fyldt med larmende gæster og skrigende børn, så det er ikke et sted man tager hen for at hygge sig, med mindre man synes det er hyggeligt at kunne slippe sine børn løs uden at skulle sige noget til dem, når de skaber sig. Der var dog noget for de fleste på buffeten, og prisen lå på under 100 kr. pr. person, så det er vel udmærket. Jeg havde nu også lidt ondt af kokken, for han stod der ene mand i en meget travl butik og skulle løbende sørge for bøffer, pizza, majskolber, burgerboller, flæskesteg, og sikkert meget andet også, så det kan ikke være nemt at være ham.

Det er ikke et sted, som sælger god mad. Hvis man er på Bakken med en flok kræsne og skrigende børn, så er det udmærket og sikkert på niveau med alle de andre buffetrestauranter på stedet, og det er ikke som sådan dårlig mad. Okay, det hele er ikke dårlig mad – man kan godt spise sig mæt på en OK måde. Jeg ved ikke om jeg ville have lyst til at komme igen, nu hvor det er prøvet, men jeg vil ikke ligefrem fraråde nogen fra ikke at besøge stedet.

Normalt ville denne oplevelse producere tre kattepoter, men her vil jeg så lige nævne prisen. Det kostede 89 kr. pr. person at kaste sig ud i frokostbuffeten, og for 99 kr. kunne man få sodavand ad libitum samtidig med. Det er jo ikke så galt. Bortset fra at de på deres hjemmeside siger at frokostbuffeten koster 69 kr., og så er det lige pludselig en helt anden sag. Uærlig markedsføring, løgn og bedrag, det er sådan noget jeg ikke støtter. En restaurant må godt sætte priserne op – det styrer de selv, vi kan jo bare holde os væk, hvis vi synes det er for dyrt. Men så skal man ikke lyve om prisen på sin hjemmeside. Jeg opdagede først prisfuskeriet efter vi var gået, fordi jeg sikrede os bordet da vi kom, mens ledsageren var oppe og bestille/betale, ellers kunne jeg godt finde på at blive stædig og gå et andet sted hen, for der er ingen mangel på buffetrestauranter på Bakken. På det grundlag vil jeg fraråde folk at besøge To Søstre, for jeg synes ikke man skal støtte sådan uærlig (eller i bedste fald uprofessionel) markedsføring, og derfor får To Søstre på Bakken i København to kattepoter og en sur smiley.

TITEL: To Søstre
ADRESSE: Dyrehavsbakken Telt 33, 2930 Klampenborg
WEB: http://www.tosostre.dk
BEDØMMELSE:     Kattepoter2small 

