Fru Dax – Rømø

22. juli 2013

2013 Rømø 220713 (7)

I sommerferieperioden var vi også et par dage på Rømø. Et meget stille og roligt sted, fint for småbørnsfamilier og hvis man kan lide at fiske krabber i havet. Is blev det også til, og her besøgte vi Café Fru Dax i Lakolk. Fru Dax ligger i et lille shoppingområde i nærheden af vandet, så der var diverse touristbutikker, og Fru Dax var ikke det eneste ishus på stedet. Fru Dax var egentlig også to ishuse i ét, med hver sin bod, for til venstre solgte de almindelige gammeldags vafler, og til højre solgte de Ben & Jerry is. Ben & Jerry isene var lidt dyrere end de almindelige, men som det vil fremgå af det følgende, vil jeg bestemt ikke klassificere det som dyr is.

Personligt er jeg ret glad for Ben & Jerry is, for det er en meget spændende is i forhold til så mange andre slags, men jeg var lidt tilbageholdende i starten, da vi besøgte isboden, da alle B&J isboder, som jeg tidligere har besøgt, serverer meget små kugler, hvor kun en minimal mængde fyld kommer med, og så synes jeg ikke at det kan betale sig. Men Fru Dax er anderledes. Her er 1 kugle lig med 3 eller 4. Der er tale om en ENORM is. Det værste var at der selvfølgelig også var rigtig mange varianter at vælge imellem, og selvom jeg volumemæssigt godt kunne have nøjes med at bestille 1 kugle, så ville jeg på den måde også kun smage 1 variant, så jeg så mig nødsaget til at smage 2, hvilket producerede en is der var tæt på at slå mig bagover i beundring.

2013 Rømø 220713 (8)

Ledsageren og jeg valgte at få vores is i vaffel (som Fru Dax laver selv), men det var også muligt at få i bæger. Hvis man vil have mest for pengene vil jeg dog klart anbefale at købe i vaffel, da der kom lidt mindre is i bægeret (det blev dog stadig fyldt til randen). For lidt ekstra skillinger var det også muligt at få guf på, hvilket jeg dog fravalgte. Desværre kom de ikke noget guf i bunden, hvilket ville have haft en stor betydning, da det jo afholder isen fra at dryppe ud af bunden. Det eneste negative ved Fru Dax er nemlig vaflerne, som de laver selv. De er meget, meget tynde – så tynde at de bliver opløst af isen, hvilket ikke gav en god smag. Vafler skal være knasende og sprøde hele vejen igennem. Derudover var de ikke foldet så pænt i spidsen, så der løb hurtigt is ud. Her ville det hjælpe hvis isvaflen var isoleret med guf.

Selv en måned efter besøget er jeg stadig helt benovet over den is vi fik, og hvis der skulle være nogen i det danske land, som holder lige så meget af Ben & Jerry is som jeg gør, så vil jeg helt sikkert anbefale at slå et smut forbi Lakolk på Rømø og prøve deres is. Hvis det ikke var for vaflerne, som jeg desværre må klassificere som dårlige, så ville Fru Dax uden tøven få fem kattepoter, men som det er nu må de nøjes med fire kattepoter. Det var den bedste vaffelis jeg længe har fået.

TITEL: Café Fru Dax
ADRESSE: Lakolk Butikscenter 7, 6792 Rømø
WEB: http://www.frudax.dk/
BEDØMMELSE:     Kattepoter4small

