Pandekagehuset – Rømø

21. juli 2013

Normalt anmelder jeg ikke steder, som jeg ikke direkte har spist mad fra, men da vi denne sommer besøgte Rømø, havde jeg et meget utilfredsstillende besøg på et ishus, som jeg synes var så ringe, at jeg føler mig nødsaget til at sprede budskabet. Vi boede i en ferielejlighed på Rømø, og det tætteste ishus derfra var et sted, der hedder Pandekagehuset i Havneby. Efter aftensmaden den ene aften følte jeg et behov for churros (eller “cheerios” som ledsageren kalder dem), og jeg havde kigget på Pandekagehusets facebookside, hvor deres menukort indikerede, at de også solgte churros (udover is og pandekager). Her tog vi derfor hen efter aftensmaden med pengene raslende i lommen.

På deres menukort, både på internettet samt ved selve butikken, stod der at de solgte churros med alskens tilbehør, så det glædede jeg mig til! Men da vi nåede frem til disken, fik vi at vide at de havde solgt churros-maskinen, fordi det var for besværligt at lave. “Burde I så ikke opdatere jeres menukort?” spurgte ledsageren. “Joh, men så skal vi jo ændre dem alle sammen …” JA IKKE SANDT? Nu havde jeg glædet mig til churros, så jeg havde ikke lyst til at erstatte det med is, og ledsageren havde ikke lyst til at spise is alene, så vi gik igen med uforrettet sag.

Det var nu også så-som-så med kvaliteten af isen det sted. Udvalget var meget lille, men det er så hvad det er. Der var et par foran os, der købte vaffelis, og herfra kunne jeg jo se proceduren. 1 kugle svarer til 1 kugle med skeen, så det er meget lidt man får. Guffet er det der lyserøde langtidsholdbare noget – altså, ikke rigtig guf. Han havde en skål stående oven på fryseboksen med isene, og den var næsten tom da vi kom. Vi kom også meget sent på aftenen, det skal medgives. Kvinden foran os ville gerne have guf i bunden af isen. Det fik hun så også. Men derefter havde ekspedienten ikke tænkt sig at komme guf på toppen også – det fik hun først da hun bad om det (hun fik det da). Den klat der kom oven på var dog bare det: en klat. Der blev ikke gjort forsøg på at smøre guffet udover isen, så det så nogenlunde præsentabelt ud. Allerede dér så det hele meget skuffende ud, så det var næsten en lettelse bare at gå igen. Jeg stiller også spørgsmålstegn ved om de så overhovedet laver pandekager – for det er da også besværligt at lave? Måske har de solgt alle deres pander og glemt at opdatere deres menukort for det også? Så slår man et slag for de kunder, der kommer hele vejen og må nøjes med det de har, fordi alt det interessante er væk. Det er de færreste der bare går igen, især dem der har børn med, som man jo har lovet en is. Men jeg synes nu personligt ikke at man skal finde sig i alt.

Den type is, som jeg kunne se, at der blev solgt, var ringe. De var dybt uprofessionelle og useriøse, aner tydeligvis ikke hvordan man sætter en vaffelis sammen (ja, man tror måske at det er noget man “bare lige” gør, men her ses det tydeligt at det faktisk kræver en vis ekspertise) og de holder nærmest kunderne for nar. De skal som minimum opdatere menukortet på selve stedet – hvad ligner det ellers? Så sæt da en streg henover alt det I ikke længere sælger – og hvis det ikke ser for kønt ud fordi der er for mange streger, så lav nogle nye menukort!

Alt i alt var det virkelig en ringe oplevelse, så jeg vil fraråde alle at spilde deres tid der. Tag i stedet til Lakolk og besøg Fru Dax. Dér får man en god is for samme beløb, og Lakolk ligger kun et kvarters kørsel længere væk. Pandekagehuset i Havneby får én kattepote – og kattepoten kommer udelukkende af at jeg ikke i fysisk forstand har smagt deres is, og der er derfor en fejlmargen på minus en kattepote.

TITEL: Pandekagehus
ADRESSE: Vestergade 6, 6792 Havneby
WEB: https://www.facebook.com/RomoPandekagehus
BEDØMMELSE:     Kattepoter1small

