Hotel Faaborg Fjord – Faaborg

28. august 2013

2013 Faaborg Fjord 280813 (1)

For noget tid siden fandt jeg et tilbud på nettet på en 5-retters-menu for to personer på Hotel Faaborg Fjord i Faaborg, og det skulle jo bruges til sidst. Mine forældre havde også købt et værdibevis, så vi var fire mennesker, der satte os til rette i restauranten denne aften. Normalt koster en 5-retters-menu 495 kr., men vi havde fået det til halv pris.

Det var min ærværdige fader, der havde fået æren af at ringe og bestille bord, hvilket gik igennem hotellet. Der er jo både hotel og almindelig restaurant på stedet. Vi reserverede bord til kl. 17.30, da det jo var en helt almindelig onsdag aften, og da vi skulle igennem fem retter kunne det jo godt tage lidt tid, så vi valgte at starte lidt før den sædvanlige kl. 18. Da vi mødte op næsten på klokkeslættet, fik vi dog at vide at restauranten først åbner kl. 18. Som min ærværdige fader påpegede: “Det kunne de godt have fortalt os”.

En lidt irriterende start. Det var jo ikke tjenerens fejl, men det viser en manglende kommunikation mellem hotel og restaurant. Problemet blev dog hurtigt løst, da vi blev sendt ud på terrassen, hvor vi fik serveret et gratis velkomstglas samt to store skåle peanuts. Det gjorde os intet, da det var en smuk og lun sommeraften (sikkert en af de få der er tilbage i år), så vi hyggede os indtil vi blev kaldt til bords.

2013 Faaborg Fjord 280813 (3)

I restauranten fik vi en rigtig fin plads med udsigt. Det var nok havblik, som man kalder det. Vi var de første i restauranten, men der gik ikke særlig lang tid før lokalet blev fyldt op, og i sidste ende var hvis ikke alle så næsten alle borde besat. Der var travlt denne aften.

Restauranten har en fast 5-retters-menu, som vist nok skifter hver måned, så det var allerede besluttet hvad vi skulle have. Første ret var: Rimmet laks med ristet sesam, soyavinagrette, syltet piment og krydderurtestegt brød.

2013 Faaborg Fjord 280813 (6)

Det var en ganske udmærket ret. Jeg vil måske ikke kalde den innovativ og skelsættende, men laks med rucola kan man jo næsten ikke gå galt i byen med. Det krydderurtestegte brød var meget lækkert og laksen var meget blød. Personligt foretrækker jeg måske der er lidt mere bid i, men det er jo en smagssag.

Ret nummer to var en mellemret, som bestod af: Røget tun med marineret soumitang, lakserognscreme og brødcroutons.

2013 Faaborg Fjord 280813 (7)

Jeg må indrømme at jeg ikke var imponeret over denne ret. Det var en meget lille portion. Der var et tyndt, tyndt stykke røget tun og herpå “sushitang” som man efterhånden får det på alle billige sushisteder her i landet (og det kan også købes direkte i nogle supermarkeder) en skål (købte, går jeg ud fra) croutoner i en lille skål, og noget rogn rørt op i noget cremefraiche. Der var for lidt af det, og det var alt for nemt. Jeg har intet imod enkle retter, men smide en skefuld købt tang på et tyndt stykke tun og servere det med små købecroutoner og en klat rogn i creme? Det synes jeg ikke er imponerende. Smagsmæssigt fejlede det dog ikke noget.

Tredje ret var hovedretten, som bestod af: Langtidsstegt orange-rødvin oksefilet med pastinak-persillerodscreme tilsmagt med æbler, kold broccolipesto, timiansky og små stegte kartofler.

2013 Faaborg Fjord 280813 (8)

Kødet var virkelig lækkert og utrolig mørt. Jeg kunne næsten rive det fra hinanden med gaflen. Pastinak-persillerodscremen var også rigtig god, og det samme var broccolipestoen. Måske synes jeg dog at den kolde broccolipesto skulle have været lidt mindre kold, da jeg syntes at det forstyrrede min smagsoplevelse at gå fra det varme kød og pastinakcreme til den køleskabskolde pesto. Efter lidt tid lunede den jo op alligevel. Kartoflerne har jeg lidt blandede følelser omkring. De første par stykker var fine, men de resterende blev lidt gummiagtige i konsistensen. Jeg tror måske de har stået for længe eller er blevet genopvarmet forkert, de var i hvert fald ikke helt gode nok.

Visuelt manglede der måske lidt farve på retten, men alt i alt var hovedretten rigtig god, og det var dagens bedste ret.

Den fjerde ret var en ostetallerken, som bestod af: 3 oste fra Gundestrup Mejeri, hybenkompot og hjemmelavet knækbrød.

2013 Faaborg Fjord 280813 (10)

Nu er jeg ikke så eksperimenterende hvad angår oste, men jeg synes sådan set at udvalget her var rigtig fint. Der var en røget brie, en gedeost af en art samt en meget mild ost. De havde alle sammen en god smag uden at nogen af dem var så overdøvende at en ostenovice som mig ikke kunne smage på dem. Hybenkompotten og knækbrødet var også godt.

Den femte og sidste ret var selvfølgelig desserten, som bestod af: Panna Cotta med myntesyltede ananas.

2013 Faaborg Fjord 280813 (11)

Jeg må sige at desserten var den eneste ret, som rent faktisk fejlede. Panna cottaen var for det første ikke lavet (helt) rigtigt: der var for meget husblas i, så den var alt for fast. En rigtig panna cotta skal selvfølgelig være fast og stort set selvstående, men skal samtidig være cremet og lækker, og det var denne her ikke. Portionen var også alt for lille. Nu fik vi selvfølgelig fem retter, men man får jo samme portion, hvis man kun får tre retter, og så synes jeg helt bestemt at retten var alt for lille. De myntesyltede ananas var sådan set udmærkede, men der var ingen sammenhæng med panna cottaen. Til venstre var der en portion panna cotta med vanille og skovbærsirup og til højre ananas med mynte. Der var ingen sammenhæng mellem de to. Jeg forstår godt at de gerne vil servere en ret, som både har søde og syrlige elementer, men så kunne de jo have gjort noget med fx hindbær eller brombær, da disse jo hænger sammen med skovbærsiruppen.

Desserten var aftenens mest skuffende ret.

Hvis jeg skal sige et par ord om betjeningen, så var det nogle flinke og hjælpsomme unge mennesker, og de så ud til at have god styr på en meget fyldt restaurant. Men helt professionelle er de ikke. Der er visse regler om at damerne fx skal serveres først og over hvilken skulder man serverer maden. Bordet var dækket til en 3-retters-menu, så hver gang vi nåede til en af mellemretterne, så kom de ind for at ligge nyt bestik på. Det burde de jo have gjort fra starten af. Sådanne ting går jeg ikke altid op i – det afhænger jo meget af restaurantens type. Dog lagde retternes beskrivelse, vinpriserne og præsentationen af retterne op til, at der var tale om en gourmetrestaurant, og så skal man jo også have smådetaljerne med.

2013 Faaborg Fjord 280813 (5)

Det kan nævnes at vinene er meget dyre på Hotel Faaborg Fjord. Den billigste kostede i den høje ende af 200 kr. (vi købte en til 290 kr.). Det er dog også muligt at købe glas af nogle af vinene, uden at jeg dog har sat mig ind i dette. Vi betalte cirka 40 kr. for en pellegrino danskvand, 20 kr. for en lille cola og 15 kr. for en kande isvand.

Som opsummering kan jeg sige at det var et vældig hyggeligt besøg, fine lokaler og god mad, dog med nogle småfejl. Jeg synes dog ikke at menuen var 495 kr. værd, så jeg er glad for at vi fik det til halv pris. Jeg har ikke noget imod at gæste Hotel Faaborg Fjord en anden gang, men de små retter, de høje priser og retternes små fejl gør at slutresultatet kun bliver på tre kattepoter.

TITEL: Hotel Faaborg Fjord
ADRESSE: Svendborgvej 175, 5600 Faaborg
WEB: http://www.hotelfaaborgfjord.dk
BEDØMMELSE:     Kattepoter3small

