Globen Flakket – Aarhus

18. maj 2013

2013 Bryllupsrejse 180513 Aarhus (20)

Tidligere på året var vi en tur i Aarhus, og inden ankomsten hertil havde jeg lokaliseret et spisested, hvor vi kunne sætte os til rette foran et eftermiddagskagebord. Valget var faldet på caféen Globen Flakket i Aarhus, hvor deltagelse i deres kagebord på daværende tidspunkt kostede 35 kr. pr. person. Ja, det er helt rigtigt. 35 kr. Jeg kan dog se på deres hjemmeside at prisen nu er steget til 39 kr., men det er fortsat respektabelt. Vi tog os denne dag kun for os af kagebordet, så jeg kan ikke kommentere på andre dele af deres menukort, udover drikkevarerne, og den endelige bedømmelse af stedet er derfor kun baseret på kagernes kvalitet og prisen for at spise dem. De andre caféretter kan muligvis være bedre eller værre – det er uvist.

Okay, for 35 kr. var vore forventninger måske ikke så høje, men fik vi bare ét stykke kage, så var pengene tjent hjem igen. 35 kr. for et stykke kage er jo ikke uhørt visse steder. Kagebordet inkluderede dog ikke drikkevarer, og der er de så fikse, at de ikke på deres hjemmeside fremviser priserne herpå. Ledsageren endte med at bestille en iskaffe, og jeg valgte en cocio dream (cocio, softice, flødeskum, chokolade – den var faktisk rigtig god). Begge dele – og alle deres andre drikkevarer – koster omkring 50 kr. Min cocio dream kostede vist 53 kr., så de tjener jo nogle penge ind igen på drikkevarerne. Men intet ondt ord om cocio dream – den smagte som sagt godt.

Globen Flakket 180513 (6)

Kagebordet havde et rigtig flot udvalg i betragtning af prisen. Der var to slags brownie – en lys og en mørk. Tiramisú. Rabarbergrød og smuldreæblekage – hertil både flødeskum og creme fraiche. Og en flødeskumslagkage med chokolade og valnødder. Og så lidt frugt. Det bør nævnes at der ikke rigtig var noget “guf”, som lovet på hjemmesiden – jeg havde måske forventet slik eller chokolade af en art, men det er så også okay. Vi kan nok ikke få det hele hver gang.

Globen Flakket 180513 (2)

Tiramisúen fik jeg ikke smagt, fordi jeg hverken bryder mig om kaffe, mascarpone, ladyfingers eller marsala, og så er der næsten ikke noget tilbage af desserten at smage på, men den skulle ifølge ledsageren være fin. De to brownies var udmærkede, men ikke fantastiske. Rabarbergrøden var et rigtig fint indslag – jeg var meget imponeret over, at de benyttede sæsonvarer. RabarberGRØD var dog temmelig misvisende, da rabarberen på ingen måde havde kogt længe nok. De var ikke kogt ud, så det var bestemt ikke grød, og så skulle de have haft lige lidt længere for at blive møre nok, men derudover smagte det godt.

Globen Flakket 180513 (3)

Jeg var glad for at der var en flødeskumskage, for intet kagebord er perfekt uden en flødeskumskage af den ene eller anden variant – men den blev lidt for meget af det gode i den lange bane. Jeg elsker flødeskum (hvilket muligvis også fremgår af ovenstående billede), men der måtte gerne have været et eller andet til at stå i kontrast hermed – bare en simpel vanillecreme ville have været nok. Nødderne og chokoladen forsvandt i de store hvide dundyner, men ellers var det rigtig lækkert, og spiste man lidt brownie sammen med, så gik det også nok.

Globen Flakket 180513 (9)

Smuldrekagen var også vellykket og frugten – ja, den så fin nok ud på buffetbordet, men længere nåede den vist ikke før vi var mætte.

Alt i alt var det overraskende godt. Det var ikke gourmetkager, men for 35 kr. var det helt fantastisk. Kunne man tænke sig at prøve kræfter med et kagebord i Aarhus eller omegn, så er Globen Flakket et rigtig godt sted, og prisen kan man jo ikke brokke sig over. Jeg ville i hvert fald ikke have noget imod at komme igen en anden gang, og derfor giver jeg Globen Flakket i Aarhus fire kattepoter.

Globen Flakket 180513 (7)

TITEL: Globen Flakket

ADRESSE: Åboulevarden 18, 8000 Aarhus C

WEB: http://globen-flakket.dk/

BEDØMMELSE:          Kattepoter4small

