Jensens Fiskerestaurant – Sæby

14. maj 2013

2013 Jensens Fiskerestaurant 140513 (1)

Jeg har ikke altid været så vild med fisk, men det forsøger jeg så at råde bod på nu. For et par år siden prøvede vi en fiskebuffet i Bogense, og siden da har jeg forsøgt at gøre det til en tradition at få fiskebuffet én gang om året. Så da vi var på ferie i Jylland, måtte vi selvfølgelig forbi Jensens Fiskerestaurant i Sæby for at se hvad de havde at byde på.

Det var et hyggeligt sted, som var overraskende velbesøgt på en kedelig tirsdag aften, og fiskebuffeten bugnede med retter.

Der var mange forskellige fiskeretter at vælge imellem, og de så alle meget flotte ud. Jeg var dog mest imponeret over salatbaren, hvis jeg nu skal indrømme det, for den var meget farvestrålende og fyldt med sæsonens grøntsager, fx radiser og grønne asparges.

2013 Jensens Fiskerestaurant 140513 (5)

Uanset hvad type fisk man er til, så kan man finde det på Jensens fiskebuffetbord. Der var alt fra røget laks til muslinger til pil-selv-rejer. Udover salatbaren var der også lidt pastaretter (som jeg dog syntes svømmede lidt for meget i olie), kartofler, fiskesuppe, forårsruller (lignede ikke egenproduktion) samt brød. Det hele var veltilberedt, og køkkenpersonalet kom ofte ud for at tjekke om noget skulle fyldes op, og gjorde straks ord til handling, hvis det var nødvendigt.

Det var en god oplevelse, som jeg ikke ville have noget imod at gentage, især fordi vi stadig var lidt for mætte efter frokosten til at få spist igennem. Næste gang må vi komme på fastende mave.

Der var også et mindre dessertbord, som bestod af frisk frugt, og mit blik blev i særdeleshed fanget af de friske jordbær, der blev serveret med vanillefløde. På et skilt stod der “SÅ LÆNGE LAGER HAVES”, så ledsageren og jeg skyndte os at fylde en skål med jordbær, så det var klar til afslutning. Tænk hvis jordbærene var væk, inden vi nåede til dem! Jordbærene var gode, men vanillefløden synes jeg var lidt for meget. De forsøgte jo nok at pifte fløden lidt op ved at komme vanille i, men jeg synes slet ikke det var nødvendigt, og egentlig foretrækker jeg den helt almindelige. Hvorfor ændre på en etableret succes?

2013 Jensens Fiskerestaurant 140513 (13)

Deltagelse i deres aftenbuffet koster 200 kr. pr. snude, og når der er lidt sødt at slutte af med til dessert, så synes jeg det er en ganske rimelig pris. Deres fokus ligger tydeligvis på fiskeretterne, da jeg ikke var helt så vild med fx de olierede pastaretter og de købte forårsruller (“det obligatoriske tilbehør”), men buffeten tog sig fantastisk farvestrålende ud, og det er jo prisværdigt at de bestræber sig på at basere deres menu på friske sæsonvarer, ikke bare i form af fiskene men også frugt og grøntsager. Derfor bliver jeg nødt til at give Jensens Fiskerestaurant i Sæby fire kattepoter.

TITEL: Jensens Fiskerestaurant

ADRESSE: Havnen 7, 9300 Sæby

WEB: http://www.jensensfisk.dk

BEDØMMELSE:          Kattepoter4small

