Sortebro Kro – Odense

4. december 2013

2013 Sortebro Kro 041213 (10)

Ikke så langt fra os i Odense ligger Sortebro Kro, og da det var blevet tid til at foretage endnu et restaurantbesøg faldt valget på denne. Jeg havde læst på deres hjemmeside og var blevet lidt lun på deres julebordsmenu, der bestod af mindst 16 forskellige retter, så det syntes jeg, at vi blev nødt til at afprøve.

Det var en mørk og næsten stormfuld aften, og vi besluttede os for at gå derhen, da kroen ligger i rimelig afstand fra os, og efter at vi havde gået os varme, så var det ikke så koldt endda. Det var helt mørkt da vi nåede frem, så vi ville have sat pris på at de havde tændt lyset ned af stien, så vi kunne se hvor vi gik, men vi fandt da vej frem i sidste ende. Vi blev mødt af en venlig medarbejderstab, der hurtigt fik vist os til vores bord. Jeg synes generelt at alle medarbejderne virkede flinke og hjælpsomme og ikke mindst glade for at være der. De fleste er vel glade nok det meste af tiden for at gå på job, men her virkede tjenerne glade og afslappede, hvilket skabte en rigtig god stemning. De var tilpas mange på arbejde, og selvom de havde nok at se til føltes det ikke stresset. Der var godt fyldt op til trods for at det var en almindelig onsdag aften. Der var nogle af de serverede retter, som ikke helt var oppe at ringe, men den stemning og atmosfære, som medarbejderne bidrog med, hæver standarden for besøget, så man skal bestemt ikke neglicere personalets betydning på en restaurant. De var også rigtig gode til at scanne lokalet og fylde op hvor der manglede, både på gæsternes borde samt på buffetbordet. Derudover fik ledsageren og jeg også et firemandsbord for os selv, så der var rigeligt med både arm- og benplads, og dét er i hvert fald noget som jeg værdsætter. Jeg kan ikke fordrage restauranter, hvor man bliver mast ind i et lille hjørne, hvor man knapt nok kan bevæge sig, og hvor der næsten ikke engang er plads til den bestilte mad på bordet. Så stemningen på Sortebro Kro var god fra starten. Det eneste mindre irritationsmoment var de andre gæster, som var meget højlydte. Det var svært at få ørenlyd, og vi måtte selv tale meget højt bare for at blive hørt på den anden side af vores eget bord.

2013 Sortebro Kro 041213 (1)

Den første ret der blev serveret var en lille appetizer, der bestod af en minitærte af butterdej med lidt søde løg og revet parmesan på toppen. Enkel men meget lækker. (Til trods for hvad billedet antyder, så var det en rund tærte og ikke en halvmåne – jeg kom bare til at tage en bid af den inden fotograferingen.) Vi bestilte deres julebord, og ledsageren fik sig et glas af husets vin, hvilket kostede 145 kr., så det er ikke drikevarerne, at de er billige med! Julebordet kostede 555 kr. pr. person, og det synes jeg sådan set er en rimelig pris, for man får rigtig meget for pengene. Isvandet var gratis og blev fyldt automatisk op, når kanden var ved at være tom.

14 af retterne tilknyttet deres julebord var forretter, og de blev serveret som buffet på et langbord i midten af rummet. De fleste af retterne var dog portionsanrettet i små glas, så det føltes ikke helt som en “almindelig” buffet. Derudover tog tjeneren os også med hen til bordet og introducerede de enkelte retter for os, før vi fik lov til at gå i gang.

2013 Sortebro Kro 041213 (3)

Mens vi sad og ventede på at tjeneren var klar til sin introduktion, kom brødmanden på besøg. Brødmanden var en ung mand medbringende et stort fad, hvorpå der var fire forskellige slags brød: Focaccia, rugbrød, landbrød og baguette. Han præsenterede hvad han havde og spurgte om vi havde nogle præferencer eller om vi blot ønskede en blandet kurv. Vi valgte det sidste. Brødet blev serveret med gult smør samt – i højtidens anledning – fedt. Fedtet så meget nydeligt ud, men jeg styrede nu udenom alligevel. Ledsageren måtte dog lige smage, nu hvor det var der. Focacciabrødet var bedst – det var blødt og velsmagende. Rugbrødet var OK men jævnt kedeligt, baguettet var lidt for hårdt og sejt i skorpen, og landbrødet var udmærket blødt og lækkert.

2013 Sortebro Kro 041213 (2)

Til sidst blev vi sluppet løs på forretsbordet, hvor vi selvfølgelig startede med fisken. Der var tre slags sild: Kryddersild, æblesild (mener jeg) og rugmelsstegte sild. Jeg er ikke den store sildespiser, men jeg synes faktisk at de smagte ganske fint. Jeg kunne bedst lide den stegte sild, mens ledsageren foretrak kryddersilden. Dog kunne stykkerne godt have været lidt mindre, især den stegte sild, som ledsageren og jeg delte imellem os. Det lyder måske underligt at bede om mindre, men der var så mange forskellige retter på bordet at vi egentlig gerne ville have haft lidt mindre portioner, så der var mere plads til at smage det hele. Til sildene blev der også serveret diverse almindeligt tilbehør i form af karrysalat, æg og deslignende.

2013 Sortebro Kro 041213 (4)

Så var der også en lille friteret torskekugle, der smagte udmærket, mens det gule halløj, som den lå oven på, var lidt anonym. Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvad det var. Fiskefileten var lidt for meget friturestegt dej og ikke nok fisk, og dertil havde den også fået alt for længe, så den var mørkebrun grænsende til brændt.

2013 Sortebro Kro 041213 (7)

Der var også røget ål, som jeg godt kunne lide, men æggeterrinen, der blev serveret dertil, smagte af absolut intet, ikke engang af salt. De tyndtskårne rugbrødsstykker så meget dekorative ud, og en sådan fulgte også med den røgede laks, der blev serveret med rygeost. En helt klassisk ret, der heller ikke denne gang gik galt i byen.

2013 Sortebro Kro 041213 (8)

Der var en en butterdejskurv fyldt med en huslavet hønsesalat med svampe, hvor den sidstnævnte del smagte rigtig godt, men ligesom med fiskefileten havde butterdejen her fået alt for meget, og denne gang så meget at jeg syntes det var uspiseligt. Jeg forsøgte for høflighedens skyld, men til sidst besluttede jeg mig for at jeg ikke gad spise noget jeg egentlig ikke brød mig om. Baconen på toppen var stegt lidt for sprødt efter min smag og smagte som om det havde stået lidt for længe, så det var blevet kedeligt.

2013 Sortebro Kro 041213 (6)

Her fandtes også Sortebros egen sylte (serveret i skiver), som ledsageren var meget glad for, men pas på med senneppen. Den var meget stærk, og jeg havde fået smurt alt for meget på mit stykke sylte, så det var begrænset hvor meget jeg rent teknisk nåede at smage på det, da ledsageren måtte overtage spisningen af det. Der var også lun leverpostej, som også var ganske udmærket.

Blandt de lune retter var der både små frikadeller og medisterpølse, hvor sidstnævnte blev serveret med stuvet grønkål. Kødet smagte udmærket, men det lykkedes frikadellerne både ikke at smage af noget samt at smage for salt. Den stuvede grønkål var som stuvet grønkål plejer at være, så der var ikke så meget at komme efter (stuvet grønkål smager ikke rigtig af noget), men det passede fint til medisterpølsen. Til de lune retter var der også forskelligt tilbehør i form af syltede rødbeder, rødkål, mere bacon og drueagurker. Rødkålen var jeg ikke så begejstret for, da jeg synes den smagte alt for meget af eddike.

2013 Sortebro Kro 041213 (12)

Så var der også æbleflæsk, hvor der var både bløde æblebåde samt æbletern i stedte for æblemos, og det synes jeg fungerede rigtig fint. Flæsket var små tynde strimler, der smagte udmærket, men jeg synes ikke rigtig at der var nok af det. Så var der selvfølgelig den kolde bacon at lægge oven på, men det var ligesom ikke det samme. Flæsket var i det mindste smålunt og “blødt” med lidt saft og kraft i.

Til sidst var der også blodpølse, serveret med sirup og kanelsukker, og jeg blev jo nødt til at smage, når nu at det var der. Jeg havde aldrig smagt blodpølse før, så det kan jeg nu sige at nu er det også prøvet. Blodpølsen smagte sødt, ikke ubehageligt, men havde en lidt underlig grynet konsistens. Jeg må dog indrømme at tanken om at spise blod og fedt på den måde føles meget utiltalende for mig, så det er ikke noget at jeg vil gøre igen en anden gang. Men nu er det prøvet.

2013 Sortebro Kro 041213 (15)

Med blodpølsen skubbet til side var det endelig lykkes os at komme igennem hele buffetbordet. På en almindelig aften ville vi nu have stoppet med at spise, eventuelt lige have returneret for at smage favoritterne én gang til (for mit vedkommende ville det betyde laksen, torsken, den stegte sild samt æbleflæsken), men sådan skulle det ikke gå, for nu fik vi serveret en ny lille ret i form af en frisker/ganerenser. Denne var to-delt og bestod af et citrongræsskum samt en æblesorbet. Begge dele fungerede rigtig godt. Jeg fik ledsageren til at fotografere sin portion, da min ikke var så pænt anrettet. Hans var sat sirligt sammen, mens min lignede at de havde tabt æblesorbeten ned i skummet.

2013 Sortebro Kro 041213 (16)

Efter den lille frisker kom hovedretten ind. Vi havde lidt frygtet noget stort og tungt, for hovedretten var and OG flæskesteg. Det viste sig at der var et enkelt stykke af hver, hvilket jeg fandt meget passende efter et så stort første måltid. Maden blev serveret med brunede kartofler, brun sovs og rødkål. Jeg synes rødkålen smagte bedre end det jeg tidligere havde fået, men jeg overdængede den så også med brun sovs i tilfælde af at eddiken ville gå for meget igennem. Jeg var ikke helt så vild med de brune kartofler, da jeg synes de havde en lidt sej skorpe. De var heller ikke så søde, men nu er jeg også vild med helt søde brune kartofler, så det er en smagssag mere end det er en problematik.

2013 Sortebro Kro 041213 (19)

Kødet var til gengæld rigtig mørt – især andestykket næsten faldt fra sig selv. Flæskesværen var sprød og god, skønt jeg synes at det gav en lidt tør fornemmelse i munden. Både and og steg havde fået for meget salt og det nærmede sig grænsen, hvor det var ubehageligt. Det var dog fortsat så langt derfra at kødet snildt kunne spises, og tilberedningen fejlede bestemt ikke noget. Det var to lækre stykker kød, og jeg var efterhånden så mæt at jeg måtte levne.

2013 Sortebro Kro 041213 (18)

Herefter kom desserten, som faktisk bestod af to desserter! Den første var en nyfortolket udgave af ris a la mande, som var aftenens favorit for mig. Vi blev dog en anelse bekymret, da tjeneren sagde at her kom endnu en lille hapser inden den store dessert, men de var heldigvis ens i størrelsen. Den første dessert havde en bund af ris a la mande med mandelstykker, hvor jeg dog havde svært ved at finde risengrynene i blandingen, så den smagte mere som en rigtig god flødecreme. Oven på dette var der et lag kirsebærsauce (det udtales “sås” ikke “sovs”, vi er jo fine steder), og herpå en kugle kirsebærsorbet og så toppet med tørrede kirsebær og noget appelsinknas. Jeg synes det var en rigtig spændende dessert, en lækker nyfortolkning af en gammel kending. Kirsebærsorbeten var rigtig god, og de små puf af appelsinknas var også lækre.

2013 Sortebro Kro 041213 (21)

Den anden dessert var en mandarindessert, der ligeledes havde en kugle mandarinsorbet lagt på et lag af flødecreme og honningkagecrumble. Dertil snemandler (jeg er ikke helt sikker på hvad det er, men måske er de rullet i flormelis?) samt noget letbrændt creme. Ved servering blev der strøet lidt ekstra honningkagecrumble på toppen. Denne dessert var også rigtig god og det hele fungerede. Mandarinsorbeten var meget lækker, også selvom det var den tredje sorbet vi fik den aften. Som de andre var den blød og cremet helt fri for iskrystaller.

2013 Sortebro Kro 041213 (23)

Jeg synes generelt at Sortebro Kro klarede desserterne bedst. De var meget spændende og innovative. På andenpladsen sætter jeg hovedretten, mens jeg synes at nogle af indslagene til forretten var gode men knapt så imponerende. Bortset fra den visse steder manglende salt eller for meget af samme var der dog intet denne aften der på nogen måde smagte dårligt. Vi havde en rigtig dejlig aften med god mad, og til 555 kr. er jeg ganske tilfreds med hvad vi fik.

Vi var efterhånden fyldt til randen og måtte afslå at tage en kop kaffe eller te til efter maden. Nu ville vi egentlig bare gerne hjem og slå mave på sofaen, så vi bad om regningen. Den kom da også efter kort tid – sammen med et fad med petit fours, som vi selvfølgelig også blev nødt til at smage. Her fik vi serveret en nydelig lille kurv med små pillede klementinere, to små småkager (det var nok min favorit på tallerkenen), to små klejner (de smagte også godt), to stykker hindbærflæsk med et julekrydderi af en art, som jeg ikke helt kunne placere, samt to stykker chokolade. På en eller anden måde lykkedes det os at tømme dette fad også, og herefter vraltede vi langsomt hjem i nattens mulm og mørke, stopmætte men veltilfredse. Jeg håber ikke det er sidste gang at vi kommer på besøg.

2013 Sortebro Kro 041213 (24)

De tallerkenanrettede serveringer var klart Sortebro Kros trumfkort. Buffetbordet var flot og godt, men ikke hele tiden noget ud over det sædvanlige, hvilket er hvad der ville trække bedømmelsen herfor opad. Præsentationen lå dog rigtig højt. Det var en rigtig god udgave af en dansk julefrokost, men især desserterne var noget at komme efter. Her blev der gået den sidste mil og tænkt ud af boksen. Jeg skal ikke ligge skjul på at Sortebro Kro får fire kattepoter, og det gør de tildels på grund af personalets service og humør. De bidrog til en fantastisk aften og gjorde spisningen til en oplevelse, hvilket også er noget af det man betaler for på en restaurant. Så Sortebro Kro får sine fire kattepoter, og så håber jeg at vi får lejlighed til at komme forbi igen en anden gang og måske prøve deres sæsonmenu.

TITEL: Sortebro Kro

ADRESSE: Sejerskovvej 20, 5260 Odense S

WEB: http://www.sortebrokro.dk/

BEDØMMELSE:          Kattepoter4small

