Café Kræz – Odense

9. februar 2014

2014 Brunch på Kræz 090214 (1)

Søndag var vi til brunch hos Café Kræz i Odense. I weekenden serverer de en stor brunchbuffet til 124 kr. pr. person, og det måtte vi selvfølgelig undersøge nærmere. De serverer også andre retter til både frokost og aftensmad, men denne anmeldelse går udelukkende på deres brunch.

Brunch er åbenbart en meget populær spise i Odense, for stedet var fyldt næsten til bristepunktet da vi kom. Det lykkedes os at snige os ind på et bord, men det kan varmt anbefales at bestille i forvejen, hvis man vil være sikker på en plads. Der var meget larm på Café Kræz, så det er ikke et sted jeg vil anbefale, hvis man gerne vil sidde og hyggesnakke over en brunch. Medarbejderne var flinke og tog det hele uden sved på panden, men vi ventede meget længe fra vi blev sat til der kom en tjener og tog imod bestilling. Der var to andre borde ved siden af os, der ventede lige så længe på at bestille. Den unge mand, som var sat til at sørge for at buffeten hele tiden var fyldt op, gik i pendulfart fra køkken til buffet, og alligevel var han bagefter. Jeg synes Café Kræz kunne have haft gavn af at have flere på job, men det er en ledelsesbeslutning og ikke noget jeg fejler personalet for.

Buffetområdet var meget småt, og da folk indtog området i bølger, var der en del perioder med lange køer og trænge pladser. Der var dog et udmærket udvalg af de klassiske brunchretter, heriblandt et fint udvalg af pålæg (der var fx rullepølse samt forskellige former for chorizospegepølser) og et flot ostebræt. De fleste af ostene var dog af den lidt hårde type mere henvendt til ostekendinge, og måske en enkel brie, og jeg savnede nok en helt almindelig skæreost at komme på mit rugbrød. Der var en hønsesalat og en skinkesalat, som de skrev var “hjemmelavet”, men jeg synes nu mere at det lignede dem som jeg selv køber i supermarkedet – og så toppet af med lidt syltet agurk. Det er nok sidstnævnte der gør det “hjemmelavet”. Der var også røget laks – i hvert fald da vi kom.

2014 Brunch på Kræz 090214 (6)

Der var røræg med brunchpølser, lun leverpostej, ovnkartofler og små ristede toast med ost og skinke. Ovnkartoflerne var ganske gode, og røræg og brunchpølser var OK uden at være noget særligt. Leverpostejen var jævnt kedelig og smagte som den billige finthakkede fra supermarkedet. Halvvejs igennem vores besøg blev der sat bacon frem, som dog var blødt og bøjeligt i stedet for sprødt og knasende, og det smagte faktisk ikke særlig godt. De små toast syntes jeg var rigtig fine – ikke fordi de smagte som noget særligt på den måde, men det var første gang at jeg så det på et brunchbord, så jeg synes det var et sjovt lille indslag. Og ristet brød med smeltet ost er jo altid godt.

Der var en masse forskelligt brød, også knækbrød og rugbrød, noget af det hjemmebagt, noget af det købt og noget af det fra frost. Generelt smagte det OK, og deres brød med tørret frugt var ganske fint. Dog lavede de en slem fejl, da det første brød jeg fik fat på ikke var færdigbagt (der er tale om det lyse brød på det første billede på siden). Halvdelen af det var faktisk rå dej, og dét synes jeg bestemt ikke er i orden. Man kan ikke servere ubagt brød.

Der var også yoghurt på brunchbordet, men det var en meget tynd og vandet afart, som jeg ikke var specielt begejstret for. Som topping var der crüesli, tørret kokos, bananchips, tørrede tranebær, tørrede jordbær og en sjette ting, som muligvis var rosiner. De tørrede jordbær var klart de mest spændende, og de smagte forbavsende meget af jordbær. Jeg opdagede at de var bedst efter at de havde ligget lidt i blød i yoghurten. Der var også blødkogte æg, og de var faktisk perfekt tilberedte med en stadig blød blomme.

2014 Brunch på Kræz 090214 (2)

På buffetbordet var der sat et lille skilt frem, hvor der stod at der kl. 12 ville blive serveret medister, frikadeller og fiskefileter, så vi trak tiden lidt ud mens vi ventede på de ekstra retter. Til sidst dukkede medister og frikadeller op, men der var ingen fiskefilet i øje. Dét synes jeg heller ikke er OK – lover man noget skal man også holde det, og jeg havde egentlig glædet mig til at smage en fiskefilet. Medisteren smagte såmænd udmærket men lignede mere en pølse end en medister. Frikadellerne var dårlige. De var tydeligvis genopvarmet og dette på en dårlig måde, såldes at skallen på frikadellerne var både hårde og gummiagtige, og det indre var tørt og utiltalende.

2014 Brunch på Kræz 090214 (7)

Der var også et større udvalg blandt de søde retter. Der var frisk frugt på spyd (ananas og melon, plus fersken fra dåse) samt en skål med dåsefrugt, måske tiltænkt yoghurten. Der var pandekager en masse serveret med honning samt jordbær- og hindbærsyltetøj, og nutella til de af os der er glade for det. Jeg savnede lidt sukker at komme på, men det er nok bare mig. Pandekagerne var OK men tydeligvis ikke friskbagte, da de blev kedelige og gummiagtige, når de blev kolde. En overgang var der også lagkage med creme og hindbærsyltetøj. Den var også OK, skønt bundene var lidt underligt smuldrende, og der var ikke synderligt meget smag i kagen. Det var dog et spændende indslag blandt de mange, mange andre retter, der var købt som bake-off eller fra frost. Lagkagefadet blev dog tømt halvvejs gennem vores besøg, og det blev ikke fyldt op igen mens vi var der. Jeg var heldig at jeg snuppede det sidste stykke på fadet, også selvom jeg ikke var nået til desserten endnu. Man skal ikke vente med noget på Café Kræz men hele tiden tage lige præcis det man har lyst til NU, for der er ingen garanti for at noget bliver fyldt op igen.

2014 Brunch på Kræz 090214 (3)

Blandt de mange bake-off retter var der små croissanter, som dog smagte godt skønt det sidste fad de satte ind inden vi gik havde fået lige lidt for længe i ovnen. Der var små spandauere, både med creme og syltetøj. De var fint sprøde, men smagen var der ikke meget ved, især ikke den med creme, hvor det kun var teksturen man kunne smage og ikke reelt fyldet. Der var kringle, som var OK men igen havde en færdigkøbt-og-optøet-i-restaurantens-ovn smag til sig, og cremen i kringlen smagte lidt underligt. Der var små stykker æblekage, hvor dejen var underligt gummiagtig, og da vi kom var der også små kanelsnegle (helt uniforme i udseendet og tydeligvis spyttet ud af en maskine et sted) samt nogle små kager med fletværk på toppen (måske noget med æble, tænker jeg). De to sidstnævnte forsvandt dog inden vi nåede til desserten og blev som så meget andet ikke fyldt op igen. Jeg ville ellers gerne have haft en kanelsnegl, men sådan er livet uretfærdigt nogle gange.

2014 Brunch på Kræz 090214 (8)

Af drikkevarer fik jeg et glas isvand til 15 kr. og ledsageren købte en lille stempelkande med kaffe til 34 kr. Vi fik at vide at der var tre kopper kaffe i kanden, men det var nok i en anden type kop – der kom i hvert fald kun to kopper ud af vores.

Overordnet set præsenterede Café Kræz en stor buffet med mange valgmuligheder, men ikke rigtig noget ud over det sædvanlige. Der var nogle enkelte ting, primært frikadellerne, baconen samt det ubagte brød, som det var lykkes dem at lave dårligt, men derudover går kritikken mest på at de ikke rigtig serverede noget særligt eller noget særligt godt. Der var de klassiske retter og vi gik bestemt meget mætte derfra, men det er ikke sådan at jeg har nogen særlig interesse i at komme igen. Nu er det prøvet – så går vi videre til noget nyt.

Konklusion: Lidt for jævn en præstation, men god service hvor eneste kritikpunkt nok er at de ikke fylder op når fadene er tomme. Det kan fx ikke være så svært at lune nogle flere kanelsnegle, når man nu ikke bager dem selv. Jeg bryder mig ikke om at skulle hamstre for at være sikker på at kunne få smagt det hele. En OK brunch men ikke mere end det. Derfor får Café Kræz i Odense tre kattepoter.

TITEL: Café Kræz

ADRESSE: Gråbrødre Plads 6, 5000 Odense C

WEB: http://www.kraez.dk/

BEDØMMELSE:          Kattepoter3small

