Restaurant Nordatlanten – Odense

11. maj 2014

2014 Restaurant Nordatlanten 110514 (1)

Det var en kold og regnfuld søndag formiddag, da vi havde bestilt bord på Restaurant Nordatlanten i Odense. Vi havde noget vi skulle fejre, og det ville vi gøre med manér ved hjælp af en (forhåbentlig) god brunch. Jeg havde hørt og læst en del om den nordatlantiske brunchbuffet, så valget faldt herpå.

Interiøret er meget nydeligt og moderne, og da vi havde fået bord ved vinduet havde vi god udsigt ud over havnen – også selvom udsigten var lidt begrænset af de mange parkerede biler ude foran. Det vedvarende regnvejr kunne tjenerne desværre ikke gøre noget ved. Vi blev hurtigt taget imod og vist hen til vores bord, hvorefter der var lidt usikkerhed da tjeneren forsvandt og vi ikke var sikre på, om vi bare skulle give os i kast med buffeten. Vi havde sådan set ikke givet nogen bestilling endnu. Det viste sig dog at vi er for høfligt opdraget og ikke burde have ventet på “Værsgo”. For at imødekomme alt for høflige gæster som os, synes jeg nu godt at tjenerne må sige at vi bare skal gå i gang, hvis det er tilfældet.

Tjenerne var flinke og dygtige til at fylde op i buffeten. Selve buffetudvalget var ikke så stort, men de får mange point for deres præsentation. Det hele tog sig rigtig godt ud, og mange af småretterne blev serveret i små portionsglas, hvilket gjorde at bordet tog sig eksklusivt ud. Jeg synes dog at der var tidspunkter hvor præsentationen var bedre end smagen, og selvom jeg bestemt blev mæt og fik smagt flere nye spændende småretter, så synes jeg måske alligevel at udvalget er lille. Jeg synes det er klart bedre at fokusere på et lille menukort og så gøre det godt hellere end at skyde bredt og servere en ringere kvalitet, men når man først er kommet igennem de “nødvendige” elementer på menukortet (når man tager ud og spiser brunch, så forventer de fleste fx klassikere som ost, pandekage, wienerbrød, syltetøj, æg, pølse og bacon), så synes jeg ikke der var så meget nyt alligevel.

2014 Restaurant Nordatlanten 110514 (9)

Til at sætte morgenmaden i gang var der røræg med purløg. Jeg kan godt lide det lille krydderurtepift. Den overordnede smag var udmærket, selvom æggene var en smule vandede.

Derudover var der også små æggesouffléer med knoldselleri, som jeg var ret glad for. De var gode, enkle at lave, og selleri gav en god ekstra smagsdimension.

2014 Restaurant Nordatlanten 110514 (5)

Der var også såkaldte lammepølser og bacon, hvor baconen dog var mere sprødstegt end jeg personligt foretrækker det, og nogle af dem hang sammen i store klumper af 4-5 stykker, hvilket ikke nødvendigvis er et minus, men det producerede nogle ret store klumper. Lammepølserne smagte OK men var meget salte og smagte ikke af lam, så egentlig var det lidt en skuffelse.

Der var også røget lam med syltet blomkål, men her gjaldt samme problem, de den røgede lam heller ikke smagte af lam. Egentlig brød jeg mig ikke særligt om retten. Jeg synes der var en lidt mystisk eftersmag. Den syltede blomkål smagte mest af blomkål og knapt så meget af sylt, så det mindede mest af alt bare om rå blomkål.

2014 Restaurant Nordatlanten 110514 (10)

Der var rimmet laks med syltede bøgehatte, hvilket var en af mine favoritretter. Laksen var rigtig lækker og blev serveret i store, flotte stykker akkompagneret af fine svampe og en god smøreost.

2014 Restaurant Nordatlanten 110514 (6)

Der var to slags pålæg med kapersbær, hvorvidt det skifter ved jeg ikke, men vi fik serveret rullepølse og chorizospegepølse, hvor begge dele var OK uden at være noget særligt.

2014 Restaurant Nordatlanten 110514 (13)

Der var også en lille portion lækker hønsesalat, der smagte af rigtig kylling og havde en fin konsistens.

Der var to slags oste (en brie samt en anden lidt tør ost) serveret i et lille glas sammen med en syltet valnød. Det smagte ganske udmærket, og jeg synes det var et nydeligt lille indslag. Der var også en almindelig skæreost, som smagte som almindelige skæreoste nu gør.

2014 Restaurant Nordatlanten 110514 (11)

Selvfølgelig var der også pandekager, og de udgjorde også et af mine favoritindslag. De tog sig godt ud, var noget mere spændende end almindelige købepandekager, og så blev de serveret på et fad med blåbær og drysset med flormelis. Sidstnævnte var dog knapt så vellykket, da flormelis smelter meget hurtigt, og smeltet flormelis tager sig ikke så pænt ud som den nystrøede udgave. Blåbærrene var jeg dog vældig glad for. Pandekagerne blev serveret med honning, hvor jeg dog syntes logistikken ville have været bedre, hvis de små honningglas havde stået ved siden af pandekagerne i stedet for længere henne af bordet ved siden af syltetøjet. Jeg var lidt usikker på hvad der var i de små glas, da det bare var en klar lysegul væske.

2014 Restaurant Nordatlanten 110514 (8)

Marmeladen bestod af en fin hindbærmarmelade, og derudover var der også en rigtig god “hjemmelavet” (madvarer produceret i et professionelt køkken er aldrig hjemmelavet) nutella, som nok er en af de bedste egenproducerede nutella’er vi har smagt på restauranter. Smagen var lidt længe om at træde i karakter, så der gik et øjeblik fra man spiste nutella’en, til den sagde goddag, men den havde en rigtig fin konsistens og smagte godt af hasselnødder. Chokoladesmagen var dog knapt så fremtrædende.

2014 Restaurant Nordatlanten 110514 (12)

Der var også et større udvalg af skyr med “bland selv mysli”. Skyrdelen smagte udmærket, og der var rigtig mange forskellige toppings, primært af den usunde slags. Her kan blandt andet nævnes hvide og mørke chokoladeknapper, karamelliserede nødder, tørret tranebær, rosiner og tørret mango/ananas samt ristede havregryn.

2014 Restaurant Nordatlanten 110514 (17)

Den friskskårne frugt var nok et af de mest skuffende frugtfade jeg har set. Der var et meget lille udvalg, der ikke rigtig blev fyldt op, det så ikke indbydende ud og var meget kedeligt. Jeg gad ikke engang tage et par vindruer, hvilket var hvad der var tilbage, da jeg kom forbi. Dog syntes jeg det var udmærket med de halve grapefrugter, da det ikke er noget jeg ser så tit.

2014 Restaurant Nordatlanten 110514 (16)

Blandt bagværket fandt vi på den søde side kanelsnegle og “kagehapsere”. Kanelsneglene var fine, og det samme kan siges om mazarinkagen. Chokoladekagen var dog meget tør – den havde en udmærket chokoladesmag, men den var umulig at spise med mindre man dyngede den til med hindbærmarmelade.

2014 Restaurant Nordatlanten 110514 (15)

Derudover var der også tre slags brød, hvor den ene type var et rugbrød, som jeg ikke fik smagt, men det så udmærket ud. Dertil var der små ciabattaboller og maltboller. Begge boller syntes at være lavet på samme dej, der var bare hældt lidt maltmel i sidstnævnte for at få farven. Derudover smagte de ens, og de var begge meget seje i det. Jeg savnede en mere sprød bolle i stedet for to af det samme. Jeg syntes det var lidt irriterende med den store mængde mel på bollerne, da man så fik beskidte fingre når man skar dem over. De var desuden vanskelige overhovedet at skære over, da de var så seje i det, så det ville have været nemmere med lidt større boller så der var mere at gribe fat i. Brødet var udmærket, men ikke noget særligt.

Overordnet set var der nogle rigtig fine elementer iblandt, flere spændende småretter, og det hele var sat op på en tiltalende måde, så det føltes lidt mere eksklusivt end det måske var. Jeg synes ikke smagen helt fulgte med udseendet hver gang, men der var klart lagt noget energi og kærlighed i det hele. Prisen ligger på 195 kr. per person, men dette inkluderer også kaffe, te, isvand og juice, og så synes jeg det er en helt fair pris. Det lille udvalg trækker dog lidt ned i min bog, da jeg uden problemer fik smagt på det hele (med undtagelse af rugbrødet), og så er der knapt så stor grund til at komme igen indenfor nærmeste fremtid. Et lille menukort er udmærket, men så burde der være lidt mere variation måned for måned, eller i hver fald efter sæson, således at man bliver nødt til at vende tilbage igen for at se hvad nyt de har fundet på. Vi havde dog et rigtig fint besøg, og jeg er bestemt ikke modstander af at komme igen, derfor giver jeg Restaurant Nordatlanten tre kattepoter.

2014 Restaurant Nordatlanten 110514 (14)

TITEL: Restaurant Nordatlanten

ADRESSE: Nordatlantiske Promenade 1, 5000 Odense C

WEB: http://restaurantnordatlanten.dk/

BEDØMMELSE:          Kattepoter3small

