Niso Sushi – Sønderborg

14. juli 2014

2014 Restaurant Niso Sushi Sønderborg 140714 (14)

Sommerens lune vejr har ført til besøg på nye restauranter, og sommerens første restaurant var Niso Sushi i Sønderborg.

Førstehåndsindtrykket bestod af en restaurant med rene og pæne lokaler, dog lidt slidte menukort, hvilket nok fjernede lidt af glimmeret. Der var et sushibånd af god størrelse lidt længere tilbage i lokalet, og det var egentlig lidt ærgerligt at det var placeret så langt væk fra vinduet, da det så var svært at se fra gaden. Både os og gæsterne før os blev placeret bag sushibåndet, det vil sige at for forbipasserende så restauranten nok meget tom og lukket ud.

Vi var to af sted, og vi skulle selvfølgelig begge have Running Sushi, hvilket koster 168 kr. per person søndag til torsdag og 188 kr. i weekenden, hvilket jeg synes er en rimelig pris. Priserne for drikkevarer ligger dog i den dyre ende. Et stort glas sodavand til ledsageren kostede 45 kr., og en halv liter kildevand til mig kostede 25 kr. Vi spurgte om vi kunne få en kande isvand, hvor tjeneren gav os det lidt komiske svar, at “Vi har ikke postevand”. Jeg ved ikke helt hvordan de vasker op, så? Spritbaseret rengøring? Jeg ved godt at vand er den billige drikkevare, men jeg synes nu alligevel at det er tåbeligt, når restauranter nægter at servere en kande vand. Så kan man jo eventuelt skrive, “Kun ved samtidig bestilling af andre drikkevarer” eller noget. Vi er kunderne – vi vil gerne have isvand – hvor vanskeligt kan det være at forstå?

2014 Restaurant Niso Sushi Sønderborg 140714 (1)

Men videre til Running Sushi. Der var som sædvanlig to bånd: et med lune retter og et med kolde retter / sushi. Jeg synes der var et rigtig fint udvalg af retter, og retterne lå indenfor alle kategorier, så der var noget for enhver smag. Der var for eksempel også små pomfritportioner med tilhørende ketchup, og der kørte også en enkelt pølse på en pind forbi, som dog ikke fandt nogen ejermand mens vi var der. Personalet var hurtige til at fylde op, og der var ikke tomt særlig lang tid af gangen, på trods af at ledsageren og jeg havde fået det første bord efter påfyldningslugen, og jeg skrabede godt til mig af de små tallerkener! Personalet var også hurtige til at fjerne de brugte tallerkerner, hvilket var godt da der hurtigt blev samlet en stor stabel. Der er jo ikke så meget på hver tallerken.

2014 Restaurant Niso Sushi Sønderborg 140714 (4)

Selve sushien var ikke noget særligt. Der var de mest almindelige sammensætninger, men de var lidt sjusket rullet og udskæringen var heller ikke så pæn. Havde vi fået deres sushi serveret som “kun sushi” eller som takeaway, så ville jeg have været meget uimponeret, men for 168 kr. hvor jeg kan spise ALT den sushi jeg føler for, så gør det ikke så meget. Det er dog ikke sushien man skal besøge restauranten for.

2014 Restaurant Niso Sushi Sønderborg 140714 (3)

De havde dog også nogle lidt spændende sushiretter, som jeg aldrig har set før. De havde rent faktisk indbagt sushi! Altså paneret og friturestegt! Det virkede meget mystisk, men det smagte faktisk godt, og jeg kunne godt lide at de lavede noget, der var lidt anderledes.

2014 Restaurant Niso Sushi Sønderborg 140714 (10)

Sushien kørte på det “kolde” bånd, men jeg synes egentlig at det lune bånd havde de mest spændende retter. En af mine favoritter var for eksempel nogle rigtig lækre store panerede rejer på pind med lidt mayonaissedressing, og rejerne smagte frisklavede, i modsætning til mange andre steder. Der var også små skåle med låg, hvori der var misosuppe, og der var små nuddelportioner, som smagsmæssigt var meget neutrale, men de var kogt lige tilpas (mange sådanne steder er de udkogte og kedelige). Der var små indbagte rejer og indbagt kylling serveret med en sød honningdressing, der dog overraskende nok passede rigtig godt til. Der var edamamebønner og tangsalat, små portioner wasabi og syltet ingefær, små kødboller, forskelligt kød, rejechips, og nogle små forårsruller, der smagte af lidt mere end de billige man køber.

Der var også flere søde indslag. Vi ankom forholdsvist tidligt om aftenen, og på det tidspunkt kørte der nogle små søde sesamkugler rundt på båndet. De havde en lidt sej konsistens samt chokoladefyld, og jeg kunne faktisk godt lide dem. De blev lidt sejere, da de blev kolde, men de var stadig udmærket. I starten var vi i tvivl om hvad det var, så vi fandt først ud af, at det var en dessert, da vi prøvede en af dem. Ledsageren luftede tanken at man jo kunne lægge alle de søde indslag på samme farve tallerken for at gøre det nemmere for kunderne, hvilket jeg synes er en rigtig god idé.

2014 Restaurant Niso Sushi Sønderborg 140714 (7)

Blandt de søde ting var der også frisk frugt i form af appelsin og vandmelon, samt dåseferskener, hvortil jeg savnede lidt creme eller lignende. Der var også små portioner budding, der dog var meget udvandet og kedelig. Det ville have fungeret fint, hvis nu de havde fyldt de små skåle med vanillecreme i stedet.

2014 Restaurant Niso Sushi Sønderborg 140714 (12)

Min dessertfavorit var dog de små friturestegte banankugler. Så vidt jeg kunne bedømme havde de most en masse bananer, formet dem til kugler, frosset dem ned, paneret dem og friturestegt dem. De var sprøde udenpå og bløde og varme indeni. De blev serveret med lidt chokoladesovs, og de smagte fantastisk. Jeg var meget imponeret over, hvor meget indsats der var lagt i dem. Det tager jo alligevel lidt tid at lave dem (om de laver dem selv eller køber dem færdige, ved jeg dog ikke noget om – men de smagte uanset hvad rigtig godt). Jeg fik ikke spist helt så mange som jeg gerne ville, da jeg på det tidspunkt var godt mæt.

2014 Restaurant Niso Sushi Sønderborg 140714 (13)

Da vi gik op for at betale fik vi to lykkekager med. Lykkekagerne smagte ikke af så meget, men det gør lykkekager normalt heller ikke, og jeg synes det var et meget sjovt indslag at slutte af med.

Sushien er ikke det man skal have fokus på, når man spiser Running Sushi hos Niso Sushi i Sønderborg, men de havde flere spændende småretter, og de gjorde lidt ekstra ud af nogle af dem, hvilket trækker karakteren op. Jeg har det meget bedre med dåseferskener, når de samtidig serverer friturestegt banan! Deres eksperimentende friturestegte sushi var også meget sjov, og jeg synes at jeg fik spist mine 168 kroner hjem igen. Vi havde en rigtig fin aften, og skulle vi være i nabolaget en anden gang, så ville jeg ikke have noget imod at komme forbi igen. Derfor får Niso Sushi i Sønderborg fire kattepoter.

TITEL: Niso Sushi

ADRESSE: Store Rådhusgade 3, Sønderborg, Denmark

WEB: http://nisosushi.dk/

BEDØMMELSE:          Kattepoter4small

