Flammen – Kolding

18. juli 2014

2014 Restaurant Flammen Kolding 180714 (4)

For snart mange år siden åbnede der en “Restaurant Flammen” i Odense. Vi hørte mange gode ting om stedet, og da jeg er gift med en kødekspert, var det bestemt et sted vi skulle besøge. Der findes mange restauranter vi gerne vil spise på, og tiden er knap. Da det endelig lykkedes os, mange år senere (sådan føles det i det mindste), at få tid, lyst og planer til at hænge sammen, var det sjovt nok Restaurant Flammen i Kolding vi endte på. Men vi nåede frem til sidst!

Selve restauranten er meget nydelig og har et flot, åbent grillområde lige ved siden af indgangen og vinduet ud til vejen, så interesserede mennesker kan følge med i hvad der sker. Vi kunne lugte kullene på vej derhen, hvilket fungerer lige så godt som når man kan dufte de friskbagte vafler fra ishuset om sommeren. Personalet var flinkt og hjælpsomt, og der var to ansatte ved grillen den aften, og de løb aldrig tør for kød. Vi skulle til teaterforestilling kl. 20, så for at sikre at vi ikke sad og kastede maden i munden havde vi bestilt bord til kl. 17, hvor de åbner. Det viste sig at være en god idé, for cirka en time senere var restauranten fyldt godt op, og der var lange køer ved buffetbordene. Man kunne godt ønske sig lidt mere benplads i det område, for det var næsten ikke til at komme til. Heldigvis havde vi på det tidspunkt allerede været der et par gange, så vi følte ikke at det trak ned i vores oplevelse, men det ville det nok have gjort hvis vi havde bestilt bord til kl. 18.

Aftenbuffeten koster 219 kr. per person, hvilket jeg synes er billigt, hvis man møder op med fuld intention om at spise sig mæt i kød samt smage på det store udvalg. Går man efter de billige tilbehørsretter, smager kun et enkelt stykke kød eller vælger de billige kødstykker, så betaler man en høj pris. Hvorvidt det kan betale sig, er derfor lidt op til en selv og ens appetit.

Drikkevarerne er til gengæld dyre. En stor sodavand koster 64 kr., og kildevand koster 35 kr.

2014 Restaurant Flammen Kolding 180714 (6)

Jeg gjorde et ihærdigt forsøg på at smage på så meget af kødet som muligt, men i sidste ende løb jeg tør for appetit. De to grillmestre var flinke til at fortælle hvad det forskellige kød var, og de skar også gerne små skiver af hvis man bad om det. Udvalget af kød varierer lidt, men da vi var der fik vi serveret følgende:

På grillen var der and, som var lækkert og tilpas saltet. Kængurukødet var fint og blødt, uden at kødet dog smagte mere specielt end andet kød. Vores rejse til Australien tidligere på året har dog lært os at kængurukød hurtigt kan blive tørt, da det er så magert, men det var ikke tilfældet her.

Der blev løbende grillet grillpølser, hvilket jeg dog ikke nåede at sætte tænderne i. Der var 3 slags Black Angus stege: en der var stegt som amerikanersteg (jeg ved ikke helt hvad det indebærer), en med noget chilimarinade, og det tredje husker jeg ikke.

2014 Restaurant Flammen Kolding 180714 (10)

Måske det bedste kød jeg fik den aften var et meget, meget lækkert og mørt oksespidsbryst. Der var også nogle rigtig gode spareribs, fulde af smag og masser af kød. De billige spareribs man kan købe som halvfabrikata fra blandt andet Jensens er mere fedt end kød, men det var ikke gældende her. Flammens spareribs var også en af mine favoritter.

Der var lam med god smag, og en udmærket pulled pork. Der var ribbenssteg med noget fyld indeni, en fars af en art, og ved siden af farseret vildsvin, som også var godt.

Der var en slags sammenkogt ret, som jeg desværre ikke nåede til, da mit blik faldt på andre ting, og der var kalkun.

2014 Restaurant Flammen Kolding 180714 (8)

Deres kronhjort var stegt lidt for hårdt og var derfor tør i kanten, men den var fin inde i midten. Ledsageren var generelt også tilfreds med alle sine kødsmagsprøver, men oplevede også en enkelt variant, der var tørstegt (jeg erindrer ikke hvilken). Overordnet set var kødet meget godt, udvalget stort, og det så vældig appetitligt ud på grillen, hvor man selv gik op og udpegede det dyr man ville have med tilbage på sin tallerken.

Vi er vist efterhånden oppe på 14 forskellige slags kød, og jeg kan ikke garantere at jeg ikke har glemt noget.

2014 Restaurant Flammen Kolding 180714 (1)

Til forret var der koldrøget laks, der dog var lidt for køleskabskoldt da jeg fik det, og derfor ikke en specielt vellykket oplevelse. Vi kom selvfølgelig lige ved åbningstid, men det er naturligvis ikke ensbetydende med at vi skal have serveret mad af ringere kvalitet. Derudover smagte laksen ellers OK. Ledsageren fik suppen, der var god og kraftig og med masser af fyld (skønt han medgav at han fiskede lidt da han øste op).

2014 Restaurant Flammen Kolding 180714 (2)

Blandt de lune retter var der også lasagne, der havde en god konsistens men desværre var for salt, så den var ikke helt behagelig at få på tungen. Der var nye kogte kartofler vendt i olie og krydderurter (kogt tilpas), samt pomfritter og ovnbagte kartofler. Ledsageren var meget glad for sidstnævnte, som jeg dog ikke fik smagt. Jeg var til gengæld helt vild med deres friturestegte rodfrugtchips, som jeg tog af flere gange. Der var indbagt kylling og blæksprutteringe – begge dele småkedeligt men OK. Der var også kartoffelmos, som jeg tog en smule af for lige at komme hele vejen rundt. Det var neutralt i smagen, men havde en fin konsistens. Der var også stegte svampe, som stadig var faste og ikke udblødte.

Som tilbehør var der også tre forskellige sovse, hvoraf de to var bearnaise og en svampesovs, og den sidste husker jeg ikke. Der var noget rigtig lækkert skær-selv-brød med gode kerner i, hvilket jeg altid er fan af.

Salatbaren var også velassorteret og sat op i mange små skåle, så det hele så meget flot og nydeligt ud. Jeg kan umuligt huske det hele, men jeg kan nævne det følgende:

Tre slags salatblade, hvoraf den ene var rucola, og de to andre husker jeg ikke præcis. Cherrytomater, ærter, majs, sukkerærter, revet gulerod, rødløg og radiser. Diverse nødder, kartoffelchips og solsikkekerner. Rosiner, croutoner, feta og almindelig ost i små tern. To slags råkost – en rød med rødkål og en gul med pastinak.

Der var forskellige dressinger – heriblandt en tzatziki, der var OK men ikke noget særligt, og en guacamole, som jeg ikke syntes smagte godt. De får point for at der var lidt spicy smag i og for at de rent faktisk brugte avocado til at lave den! De fleste steder blender de af en eller anden grund guacamolen til en tynd suppe, men her var der fine små avocadoklumper i, hvilket jeg var meget imponeret over. Men konsistensen var ubehagelig grynet, og jeg brød mig ikke om at spise den.

Der har snildt været 40-50 forskellige slags fødevarer på salatbuffeten. De havde alle de helt almindelige varianter, som man også ser andre steder, som fx ærter og majs, til gengæld havde de 20-30 andre ting også. Dressingerne tæller med som en del af salatbuffeten.

Som noget særligt i juli måned var der også koldskål på bordet, serveret i en stor skål fyldt med enorme isterninger. Den smagte OK og helt almindeligt. Som tilbehør var de billige kammerjunkere og crüsli koldskålscrunch. Ledsageren var på det tidspunkt for mæt til at gøre brug af desserten, men jeg kan næsten altid finde plads til det søde punktum. Det var ikke den store eller sindsoprivende dessert, men jeg synes det var et rigtig fint indslag i de varme sommermåneder, og jeg synes det var rigtig rart at slutte af med noget køligt.

2014 Restaurant Flammen Kolding 180714 (12)

For at opsummere så havde vi en rigtig god aften på Restaurant Flammen, hvor det hele tog sig godt ud, og det meste smagte godt. Vi glæder os til næste gang vi skal på besøg (måske denne gang faktisk i den by vi bor i), og derfor får Restaurant Flammen fire velfortjente kattepoter.

TITEL: Restaurant Flammen Kolding

ADRESSE: Haderslevvej 145, 6000 Kolding

WEB: http://www.restaurant-flammen.dk/

BEDØMMELSE:          Kattepoter4small

