Goma – Odense

4. december 2014

2014 Restaurant Goma 041214 (2)

Vi er glade for sushi hjemme hos os – og sådan set også for japansk mad, god mad, spændende mad og hvad man nu ellers kan finde på af gourmet-inspirerede oplevelser. I Odense centrum ligger en restaurant kaldet Goma, som vi havde hørt mange gode ting om, og som vi i noget tid havde snakket om at vi skulle besøge. Her i december måned blev det så endelig til noget.

Restauranten er indrettet lidt sjovt, så på stueplan ligger baren, mens restauranten er placeret et tak nedenunder. Der er mange vinduer, så det er ikke et lukket kælderrum, men jeg synes nu det var lidt spøjst at min udsigt til resten af verden det meste af aftenen bestod af ben og en kæmpe juleølreklame på bygningen overfor.

2014 Restaurant Goma 041214 (1)

Vi havde reserveret bord til kl. 18, hvilket jeg ikke synes er tidligt, men alligevel var vi de første gæster, med undtagelse af en gruppe oppe i baren. I løbet af de næste par timer blev der dog fyldt godt op blandt bordene. Restauranten er ikke så stor, og lyden blev lidt dårlig jo flere gæster der var – især bargruppen fra tidligere. Da de gik, blev det næsten muligt at høre hvad personen overfor sagde.

Vi blev assisteret af en meget venlig tjener, og jeg vil sige at tjenerne gjorde rigtig meget for at gøre vores aften til en fantastisk oplevelse. De er venlige, imødekommende og afslappede. Vores tjener tog sig god tid til at fortælle os hvordan og hvorledes og hvad der blev serveret, og der var ingen hastværk, selvom der til sidst var rigeligt med gæster.

Skal man nævne et negativt aspekt ved Goma, så er det deres uoverskuelige menukort, for der er rigtig mange forskellige retter, og er det første gang at man kommer på besøg, så kan det være meget vanskeligt at danne sig et overblik. De har dog også nogle færdigt sammensatte menuer, og ellers står tjenerne klar til at guide de besøgende let og elegant gennem måltidet, hvilket vores tjener også gjorde os opmærksom på. Vi kunne bare opsætte nogle regler, og så skulle han nok sørge for resten.

Vi var meget åbne for at prøve lidt af hvert og gjorde opmærksom på, at vi var meget glade for sushi men at vi også gerne ville prøve andre spændende japanske retter. Vi sagde derefter at vi ikke ville have edamamebønner (for jeg kan købe en pose for 15 kr. i supermarkedet, mens de på Goma tager 70 kr. for en lille portion! Vi er glade for god mad men ikke for at blive snydt), østers, foie gras, nigiri, sashimi eller suppe (jeg bryder mig ikke om miso-suppe, men suppe serverer de heldigvis intet af på Goma, så det var en nem regel at komme udenom). Tjeneren tog imod vores regler uden at fortrække en mine og sammensætte herefter en spændende menu til os.

2014 Restaurant Goma 041214 (6)

Første servering bestod af to retter. Den ene var en lille sort støbejernspande med lækker laks, vinduer, en sødlig dressing og knuste wasabinødder. Sidstnævnte fungerede rigtig godt og gav både knas og styrke uden at overdøve. Retten med laks var en af vore favoritter, og den mørke støbejernspande stod i smuk kontrast til de flotte pinke og grønne farver.

2014 Restaurant Goma 041214 (7)

Den anden ret var en meget syrlig ret med tun, en art salat, flæskesværspulver (ja, du læste rigtigt) og en syrlig dressing jeg ikke helt kan placere. Den var lidt hen af grapefrugt (tjeneren nævnte hvad det var, men jeg erindrer ikke de mange detaljer). Jeg må dog indrømme at jeg ikke var så vild med denne ret – den blev simpelthen for sur til mig, men ledsageren kunne godt lide den, og fisken i sig selv fejlede ikke noget.

2014 Restaurant Goma 041214 (9)

Anden servering var også en af mine favoritter (jeg må indrømme at jeg havde mange favoritter denne gang). Ved første øjekast troede jeg at det var tempurarejer, men det var i virkeligheden hvide asparges omviklet med tynd røget skinke og herefter paneret. Den røgede smag passede fantastisk til den hvide asparges og den sprøde panering, og det er første gang jeg har smagt asparges på denne måde. Det kan bestemt anbefales.

2014 Restaurant Goma 041214 (12)

Tredje servering bestod igen af to retter, og her fik vi verdens bedste tempurarejer. Der er slet ingen tvivl. Rejerne var perfekt bløde og paneringen dejlig sprød og knasende. Alle andre tempurarejer jeg har smagt har været mere eller mindre seje, hvilket ikke betyder at de på nogen måde smagte dårligt, men Gomas tempurarejer var simpelthen bløde og sprøde på samme tid og smagte helt friske, som om de lige havde fisket dem op af brønden udenfor. Det her var derfor også en af aftenens mange favoritter. Og måske endda favoritten blandt favoritter. Næste gang jeg kommer på Goma, så er tempurarejerne den ret, som jeg helt sikkert bliver nødt til at bestille igen.

2014 Restaurant Goma 041214 (13)

Den anden ret var en saltet torsk med cashewnødder, og den var også meget lækker. Jeg var rigtig glad for den måde tjeneren sammensatte vores menu på, da vi fik alt fra torsk og laks til tun og rejer. Alle råvarerne var friske og lækre.

2014 Restaurant Goma 041214 (15)

Fjerde severing var et stort sushifad med fem forskellige slags sushi. Der var en simpel hosomaki med spicy reje, og den var rent faktisk lidt spicy. Jeg er normalt ikke så stor fan af hosomaki, da de kan være meget kedelige, men denne her var der faktisk god smag i. Der var også en sushi med en lækker sprød tempurareje i, som tjeneren anbefalede at vi startede med, da den blev serveret lun. Den var, som de andre, meget lækker. Det hele så smukt, friskt og appetitligt ud.

Vi havde egentlig regnet med at vi skulle have haft lidt mere efterfølgende, da der var et eller andet i mig, der ikke havde lyst til at slutte med sushi, men efter vi havde siddet lidt, så fandt vi ud af, at vi i grunden ikke havde plads til mere, selvom jeg havde stor lyst til at kaste mig over nogle flere af deres spændende retter – eller i det mindste bestille en ekstra omgang af deres fantastiske tempurarejer.

Men ak, maven satte en stopper for de tanker, så vi så os nødsaget til at bede om regningen.

Af drikkevarer fik vi isvand, og derudover bestilte ledsageren et glas bobler til 70 kr. og jeg fik en alkoholfri “Goma” drink til 55 kr. To tredjedele af min drink var isterninger, men den smagte rigtig godt alligevel. Der var et stykke lime og appelsin i glasset, så det så meget dekorativt ud. Drinken var tilpas sød og syrlig med masser af god smag i, men selvfølgelig var prisen i den dyre ende. De var generelt dyre med drikkevarerne, bortset fra isvandet, som vist var gratis, men det er jo ikke usædvanligt for restauranter.

2014 Restaurant Goma 041214 (5)

Da aftenen sluttede var jeg på ingen måde i tvivl, og det fremgår sikkert også meget tydeligt af min anmeldelse. Restaurant Goma i Odense får fem kattepoter, uden nogen som helst form for tøven. Jo, der var en enkelt ret, som jeg ikke brød mig om, men det er mere min smag end det er selve retten. Vores tjener sikrede os en rigtig god aften fyldt med spændende og lækker mad. Vores samlede besøg kostede os 819 kr., hvilket jeg ikke synes er dyrt for mad i den kaliber. Det kan selvfølgelig gøres dyrere, afhængig af hvad man bestiller og hvor mange glas vin man vil have, men man kan sagtens tage på Goma og spise sig mæt og glad for under 500 kr. per person, så det er i hvert fald ikke prisen, der bør afholde dig fra at komme forbi!

TITEL: Goma

ADRESSE: Kongensgade 66-68, 5000 Odense C

WEB: http://goma.nu/

BEDØMMELSE:          Kattepoter5small

