Aiko Sushi – Odense

22. januar 2015

2015 Aiko Sushi 220115 (1)

Dagen oprandt hvor det blev nødvendigt at teste endnu et sushi-sted i Odense. En kollega anbefalede Aiko Sushi i Odense centrum, så valget lå klart fra starten. Aiko Sushi har mere end én sushibiks på Fyn, og jeg havde læst positive anmeldelser af deres andre butikker, så nu måtte det være vores tur.

Vi bestilte en boks med 39 stykker (kaldet en Sayendo Big) til 370 kr. Nu er sushi altid dyrt i Danmark, så prisen kan vi ikke gøre så meget ved. Boksen var klar til afhentning, da jeg kom forbi efter den, og der var venlig betjening, åbent sushi-køkken samt restaurantområde, som vi dog ikke gjorde brug af denne gang, da sushien var tænkt som hurtig aftensmad på en travl torsdag aften. Det var dog en pæn lille butik, og vores sushi tog sig godt og farvestrålende ud i de små bokse.

2015 Aiko Sushi 220115 (3)

Selve sushien var meget nydelig. Stykkerne så pæne ud og var rullet pænt. Nogle af stykkerne var dog skåret en smule skævt, så helt perfekt var det ikke (men det er så nede i peditesserne).

2015 Aiko Sushi 220115 (2)

Der var ingen hosomaki med (de helt små, hvor der ofte kun er et stykke agurk eller lidt avocado i midten), hvilket jeg værdsatte. De er altid den mest kedelige sushiform. Der var dog en del nigiri, som jeg heller ikke er så vild med, da det mest af alt er ris, og så meget mere fisk synes jeg ikke der er i forhold til rullerne. Køber man én enkelt nigiri fra Aiko Sushi, så koster den 22 kr., hvilket jeg (hvis jeg skal være helt ærlig) synes er en virkelig latterlig pris – både generelt og på Aiko Sushi, hvor nigiri-stykkerne er betydeligt mindre end alle andre steder vi har fået fra (uden at jeg synes kvaliteten var væsentligt bedre). Til gengæld var der et fint forhold mellem ris og fisk. Om resten af sushistykkerne også var mindre end alle andre steder kan jeg ikke sige, men mistanken er da vakt.

2015 Aiko Sushi 220115 (5)

Derudover var både grøntsager og fisk af god kvalitet. Der var også nogle med tempura-rejer i, og de smagte også ganske udmærket, men var selvfølgelig ikke så gode som hvis man får dem helt friske. En af sushi-varianterne samt de medfølgende rispapirsruller med oksekød havde god smag af ingefær. Personligt er jeg ikke så vild med ingefær, så rispapirsrullerne blev efter et par stykker lidt for meget for mig, så de resterende tog ledsageren sig af. Jeg kunne dog godt lide at der var god smag i sushien, da dét ikke altid lykkes lige godt. Nogle gange kan sushi smage af ingenting.

2015 Aiko Sushi 220115 (4)

Generelt var der tale om fin sushi til en OK pris (set i forhold til de danske sushi-priser). Gode råvarer og rigtig god smag. Det er bestemt et sted, som vi godt kunne finde på at bestille fra igen. Helt perfekt var det dog ikke, og sushien fik ikke rigtig hevet sig op på en topplads – det var godt uden at have den smule ekstra, der udløser den fjerde kattepote. Jeg var også lidt overrasket over at deres sushi (i hvert fald deres nigiri) er så meget mindre i forhold til alle andre steder. Det er et velkendt trick at virksomheder sætter prisen ned på et produkt kun for samtidig også at komme mindre i, men hos Aiko Sushi koster nigiri stort set det samme som alle andre steder, så det er kun portionen, der er blevet mindre. Aiko Sushi i Odense får derfor tre kattepoter – men med en pæn pil opad.

TITEL: Aiko Sushi

ADRESSE: Kongensgade 38, 5000 Odense C

WEB: http://www.aikosushi.dk

BEDØMMELSE:          Kattepoter3small

