Restaurant Zur Nordsee – Nordstrand, Tyskland

27. marts 2015

2015 Restaurant Zur Nordsee 270315 (4)

Vores påskeferie tog os blandt andet til det nordlige Tyskland til den lille halvø Nordstrand. Der er ikke så langt til fastlandet og flere restauranter, men området har også selv noget at byde på. Den første aften fandt vi vej til en hotel & restaurant med navnet “Zur Nordsee“. Restauranten ligger også helt ned til vandet, og kommer man på en lun sommerdag og kan sidde udenfor, så har man ganske sikkert også en pæn udsigt. Efter aftensmaden var det lidt for mørkt og lidt for koldt til at vi gad udforske området yderligere.

2015 Restaurant Zur Nordsee 270315 (2)

Restauranten er ganske nydelig og hyggelig at sidde i, og der er god plads ved og omkring bordene – i modsætning til de fleste danske restauranter, hvor man altid klemmer 4-5 ekstra borde ind efter der allerede er fyldt op. Jeg har engang prøvet (på en dansk restaurant) at blive placeret ved et to-mands-bord, og da tjeneren kom med vores mad, satte han den selv i vindueskarmen. Det synes jeg i grunden er lidt af en falliterklæring. Men på restaurant Zur Nordsee var dette ikke et problem.

2015 Restaurant Zur Nordsee 270315 (19)

Det var en fredag aften, men der var ikke fyldt op. Vores ferie lå også primært lige før påskesæsonen, så de var ikke helt startet op endnu. Der kom dog en del flere gæster, mens vi sad der, så der skete da lidt. De fleste virkede til at være lokale, som tjeneren kendte ganske godt.

Zur Nordsee er primært en fiskerestaraunt med en meget ubehjælpsom hjemmeside. Kan man se igennem det kiksede design, så findes der rent faktisk et menukort på siden – et eller andet sted. Man kan dog ikke helt regne med menukortet. Prisniveauet passer, men dagens fangst har indflydelse på hvad der ender med at blive serveret, så nogle af de retter vi havde læst os til var der ikke, mens nye var blevet tilføjet. Det gjorde mig dog intet, da en af de nye retter tiltalte mig endnu mere end dén jeg havde haft kig på.

2015 Restaurant Zur Nordsee 270315 (6)

Jeg bestilte en “Kaptajnstallerken”, hvor man fik 5 forskellige fiskeretter, og tallerkenen så meget imponerende ud, da den blev sat på bordet. Ledsageren fik en art fiskefilet med en hvid fisk og svampe, og vi fik begge hver en salattallerken og en skål kartofler med bacontern til deling.

2015 Restaurant Zur Nordsee 270315 (11)

Kartoflerne smagte fint, og salaten var OK men generelt uimponerende, og meget mærkeligt sammensat! Der var fx én halvtør mandarinbåd og en skive kiwifrugt med skal. Det så meget kunstnerisk ud på toppen, men nedenunder var det egentlig bare lidt kedelig agurk. På min fisketallerken var der af en eller anden årsag en vindrue, et ananaskirsebær, et stykke melon, endnu en mandarinbåd og et stykke ananas. Joh, det så da vældig imponerende ud til at starte med, men det passede ikke til nogen af retterne, så jeg forstod ikke helt pointen med dem, må jeg indrømme.

2015 Restaurant Zur Nordsee 270315 (17)

På min tallerken var der en skive meget god røget laks, et kæmpe stykke sild og friske nordsørejer, hvilket nok var en af mine favoritter på tallerkenen. De smagte bestemt friske og ikke optøede. Der var også en lille udgave af ledsagerens store panerede fisk og nogle store rejer serveret med en meget lækker hvidløgsdressing. Det var dog her omkring at det begyndte at gå ned af bakke, for (i hvert fald) den ene af rejerne havde ikke fået fjernet tarmen (kan du se den sorte streg på billedet nedenfor?), og det bryder jeg mig ikke om. Hvem har lige lyst til at spise urensede tarme? Alle retterne var bestemt udmærkede, men de så noget mere imponerende ud ved servering. Der manglede et eller andet – noget mere – noget der kunne løfte smagsoplevelsen tættere på førstehåndsindtrykket. Meget af det vare bare “fisk” (omend veltilberedt fisk) og ikke noget til at samle det til en hel ret.

2015 Restaurant Zur Nordsee 270315 (14)

Prismæssigt lå alle retter mellem cirka 14 og 22 euro – min tallerken kostede vist 17 euro, hvilket svarer til under 130 kr, så det er billigt efter danske standarder. Deres drikkevarer er dog hvad de tjener mest på – ligesom herhjemme. Vi betalte cirka 120 kr for vand, et glas saft til mig og en øl til ledsageren.

Det var et udmærket sted med mad, som de godt kan være stolte af – men der manglede lige lidt på smagene hvis det skal op og være hvad det ved første øjekast så ud til at være, og så skal man altså ikke servere skaldyrstarme for gæsterne. Er vi i nærheden en anden gang, kommer jeg dog gerne forbi igen, derfor får Zur Nordsee i Nordstrand i Tyskland tre kattepoter.

TITEL: Zur Nordsee

ADRESSE: Norderhafen 22, 25845 Nordstrand – Tyskland

WEB: http://www.zur-nordsee.de/

BEDØMMELSE:          Kattepoter3small

