Café Pingvin – Aalborg

30. marts 2015

Vores påskeferie bragte os også et smut til Aalborg, hvor jeg med internettets hjælp havde afluret et godt sted at indtage vores frokost. Da jeg er vild med alt hvad der ligner tapas og småretter, hvor jeg kan smage alskens forskelligt, faldt valget hurtigt på Café Pingvin i Aalborg, især da jeg opdagede at de også serverede desserttapas!

Det var en helt almindelig mandag, så der var ingen problemer med at få et bord til frokost, oggså selvom vi kom uanmeldt. Restauranten er ganske nydelig og hyggelig at befinde sig i, og for 198 kr kunne vi frit vælge 6 småretter fra deres menukort (om aftenen koster samme antal 236 kr). En treenighed af desserttapas fik vi for 68 kr pr person, og drikkevarerne løb op i 32 kr for os begge to, bestående af en flaske sodavand og isvand, som de løbende fyldte op af. Dyrt synes jeg derfor ikke det er.

2015 Cafe Pingvin 300315 (15)

Menukortet er varieret, og der er noget for enhver smag. Ledsageren valgte lynstegt tun, djævleæg, tre små oste, rilette af confiteret andebryst, hummus og en quesadila-rulle med blandt andet kylling og talte godt om alle retter. Nogle af menukortets elementer gør sig bedst sammen med noget andet, men det er så også derfor, at man kan kombinere, som man har lyst. Den confiterede and (en af ledsagerens favoritter) var derfor kun kød, så den er måske knapt så spændende at spise alene, men heldigvis var der også en stor portion salat på tallerkenen.

2015 Cafe Pingvin 300315 (3)

Jeg valgte braiseret svinekæbe, asiatisk risotto med citrongræs, quiche med laks og spinat, løgfritter, confiterede kartofler sprødstegt chorizo og jordskokkesuppe. Den asiatiske risotto var nok min favorit. Smagen af citrongræs var lige tilpas, hvilket kan være svært at balancere, da citrongræs kan være meget dominerende. Jeg kom også frem til, at ledsagerens confiterede and ville have passet fortrinligt sammen med. Svinekæben var veltilberedt, men jeg kunne måske godt have tænkt mig at den kom fra et lidt større svin! Til kødet fulgte en rigtig god selleripuré og noget æblekompot, og alle tre elementer smagte meget lækkert. Jeg synes dog det var lidt ærgerligt at spiste man alle tre elementer på én gang, så overdøvede æbledelen de andre.

Løgfritten havde en tilpas størrelse og blev serveret sammen med en meget lækker krydderurtedip. Den var dog stegt lige hårdt nok. Skulle den have været helt perfekt, så havde den været sprød uden på og blød indvendig, og til det formål kunne den godt have klaret lidt mindre varme. Jordskokkesuppen var rigtig god, men smagte måske ikke helt så meget af jordskok. Til gengæld var der masser af baconknas i, og den havde en god konsistens.

Min ret med kartoffel og chorizo blev serveret stablet som små bjælker, og der var rigtig god smag i denne ret også. Den lille tærte med laks og spinat var også fin, men der var en del problemer med serveringen og præsentationen af den. Af en eller anden grund var tærten ikke klar, da tjeneren kom med alt det andet, så det lykkedes mig aldrig at få et godt billede af alle mine små retter. Først ventede jeg, men så var ledsageren jo gået i gang med sin mad, så det var jeg også, da tærten endelig kom. Derudover synes jeg det var rigtig synd for helhedsindtrykket at de i stedet for at bage minitærter serverer en lille trekant dynget til med en klat cremefraiche. Det så meget uelegant ud, og det synes jeg er ærgerligt når resten tager sig så flot ud på tallerkenen. Selvom det i sidste ende er smagen at vi vurderer mad på, så spiller alle de andre sanser også en rolle, og det betød at tærten nok var det på tallerkenen, som jeg var mindst vild med.

Til dessert valgte vi hver tre retter. Ledsageren valgte hvidvinspocheret pære med myntecreme samt estragonsorbet på en bund af malt-crunch, jeg fik karamel panna cotta med pære og chokoladecheesecake med limecreme, og vi gik begge efter deres mousse af passionsfrugt med granatæblekerner. Ledsagerens to første desserter var meget spændende, og både estragon, malt-crunch og mynte fungerede rigtig godt. Estragonsorbeten var ikke en portion blendede krydderurter, så er man lidt eventyrlysten, kan begge retter varmt anbefales.

2015 Cafe Pingvin 300315 (18)

Karamel panna cottaen var god, absolut ingen tvivl om det – men den blegnede fuldstændig ved siden af de to andre retter. Moussen smagte ikke rigtig af passionsfrugt, til gengæld var den tyk, fed, cremet og vanvittig lækker og egentlig var den god nok i sig selv (også uden den lovede passionsfrugt) sammen med granatæblekernerne. Chokoladecheesecaken var solid, sprød og helt fantastisk og limecremen var også meget lækker. Jeg synes dog det var synd, at cremen – ligesom fx cremefraichen på tærten – var klasket ganske uelegant på toppen. De fleste af deres retter tager sig rigtig flot ud på tallerkenen, mens andre får det til at se ud som om, at det går alt for stærkt i køkkenet uden tanke for de små detaljer. Præsentationen mangler ensformighed, så det hele ser smukt ud, når det serveres.

Jeg er meget begejstret for stedet. De havde et rigtig godt udvalg og det hele smagte lækkert, lige med undtagelse af nogle enkelte fodfejl. Desværre er der langt til Aalborg herfra hvor vi bor, men er vi i området, så kommer vi glædeligt igen. Tjenerne var venlige og hjælpsomme – og da jeg uforvarende smed en kniv på gulvet, kom der straks en tjener springende og spurgte om det var kniven eller gaflen, og så byttede vi. Priserne er rimelige, stemningen god, maden lækker – og derfor får Café Pingvin i Aalborg fire snappe kattepoter herfra.

TITEL: Café Pingvin

ADRESSE: Adelgade 12, 9000 Aalborg

WEB: http://www.cafepingvin.dk

BEDØMMELSE:          Kattepoter4small

